سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
تصاویر/ آغاز دومین دوره طرح شبانه روزی حفظ یک ساله قرآن کریم در قم

حوزه/ نائب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر این که حفظ قرآن کریم، برکات دنیوی و اُخروی فراوانی دارد، تصریح کرد: ما در همه حالات باید پایبند به معارف نورانی قرآن باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری طی سخنانی در مراسم افتتاحیه دومین دوره مرکز شبانه روزی حفظ یکساله قرآن امام سجاد(ع) که شب گذشته در امامزاده شاه جمال قم برگزار شد، ضمن تبریک ایام دهه کرامت و ولادت امام رضا(ع) اظهار داشت: شرکت در دوره یک ساله حفظ قرآن کریم و زندگی در این فضای معنوی آن هم در کنار این امامزاده واجب التعظیم فرصت بسیار ارزشمندی است که نوجوانان و جوانان عزیز باید قدردان آن باشند.

وی ضمن تقدیر و تشکر از دست اندرکاران برگزاری این گونه برنامه های قرآنی به خصوص مسئولان اوقاف گفت: امیدواریم سال آینده در همین زمان شاهد اختتامیه خوبی برای دومین دوره این طرح و انشاالله زمینه مناسب برای برگزاری سومین دوره باشیم.

قرآن منشأ نور، هدایت و معرفت است

امام جمعه قم همچنین در ادامه در خصوص ویژگی های قرآن کریم به بیان برخی احادیث و روایات اهل بیت(ع) پرداخت و افزود: در برخی روایات بر این مساله تاکید شده که اگر انسان می خواهد خدا با او سخن بگوید، قرآن بخواند و اگر می خواهد خدای متعال با او سخن بگوید، نماز بخواند.

وی با تاکید بر این که بی شک اگر قرآن نبود ما راهی به سوی معرفت دینی نداشتیم، گفت: قرآن منشا معرفت ، نور و هدایت است و حقیقتاً در بسیاری از مسایل به خصوص مباحث مربوط به جهان آخرت ما به برکت قرآن به آگاهی های لازم می رسیم، چه آن که ما روند حضور بعد از مرگ در دنیای دیگر را به برکت قرآن دریافت می کنیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به این که از سوی دیگر قرآن سابقه تاریخ بشر را بدون هیچ گونه انحرافی بیان می کند، ابراز داشت: قرآن ما حق بزرگی بر پیروان تورات و انجیل دارد چرا که به زیبایی جریان حضرت موسی(ع) و حضرت عیسی(ع) را بدون تحریف و انحراف بیان کرده است.

قرآن کریم ظرفیت بالای جهان شمولی دارد

وی افزود: ویژگی دیگر قرآن کریم این است که ظرفیت جهان شمولی دارد و تمام پیروان و ادیان و مکاتب را به صورت یک جا زیر چتر هدایت الهی خود قرار می دهد.

وی اضافه کرد: اساساً رسالت قرآن ، هدایت انسان ها در مسیر سعادت است و این که کمک کند بشر راه درست و استوار و مستقیم را در مسیر بندگی خدا پیدا کند.

قرآن، بهترین قانون برای اداره جامعه بشری است

آیت الله حسینی بوشهری همچنین با بیان این که قرآن بهترین قانون برای اداره جامعه بشری است، گفت: انسان چنانچه بخواهد از مسیر قرآن به سمت کمال حرکت کند، لازم است که به حفظ و تلاوت و تدبر و اندیشه در معارف نورانی قرآن بپردازد.

وی با بیان این که حافظ قرآن بودن هم برکات دنیوی و هم اُخروی دارد، افزود: این که شما عزیزان یک سال از حوزه علمیه و یا مدرسه خود مرخصی گرفته و در این مرکز به حفظ کل قرآن می پردازید ، بسیار ارزشمند است و قطعاً مایه خیرات و برکات فراوانی در زندگی شما می شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: امام باقر(ع) در حدیثی کسانی که با قرآن اُنس دارند را به چند دسته تقسیم می کند؛ یک عده کسانی هستند که با قرآن به کسب درآمد می پردازند و به دنبال فخرفروشی هستند که البته این ها تعدادشان در جامعه ما کم است، اما باید بدانند که این ها مورد مذمت امام باقر(ع) قرار دارند.

وی افزود: عده ای دیگر قرآن را داروی دردهای خود می دانند و به قرآن به عنوان شفابخش دردها می نگرند و امام باقر(ع) این افراد را تحسین می کند

باید در همه حالات پایبند به معارف قرآن باشیم

وی بیان داشت: حضرت باقرالعلوم(ع) در همین حدیث می فرماید حافظ قرآن شوید اما قرآن را ضایع نکنید و این نکته از آن رو دارای اهمیت است که بدانید کسانی که در محضر قرآن کریم هستند و حافظ قرآن می باشند، دارای جایگاه ویژه ای هستند و لذا باید پایبند به کلمه به کلمه و آیه به آیه قرآن باشند.

امام جمعه قم همچنین گفت: در حدیثی دیگر پیامبر(ص) با تاکید بر حفظ و قرائت قرآن می فرماید قلبی که قرآن را در خود جای داده است خداوند آن را عذاب نمی کند.

مقام رفیع حافظان قرآن کریم در روایات اهل بیت(ع)

وی افزود: از سوی دیگر هر کدام از شما حافظان قرآن طبق فرمایش رسول الله (ص) شفاعت کننده ده نفر از خاندان خود خواهید بود و این جایگاه مهمی است که خدای متعال به برکت حفظ قرآن و درک معارف آن عنایت فرموده است.

آیت الله حسینی بوشهری همچنین با تاکید بر این که به تصریح روایات به خاطر حافظان قرآن ، عذاب آسمانی از جامعه برداشته می شود، اظهار داشت: یکی از شاخصه های مهم پیامبر و اهل بیت (ع) برای دادن مسئولیت، حفظ قرآن است، ضمن آن که پیامبر اکرم (ص) می فرماید هر کسی که حافظان قرآن را تکریم کند، به خدا خدمت کرده است.

وی افزود: بر اساس کلام حضرت رسول(ص) از جمله انسان های سرشناس اهل بهشت، حافظان قرآن هستند و از این رو هر گونه خدمت به این عزیزان مورد عنایت خدا و اهل بیت(ع) است.

وی در خاتمه با تاکید بر لزوم حمایت از اجرای چنین برنامه هایی در راستای افزایش تعداد حافظان قرآن کریم در کشور بیان داشت: شما حافظان و علاقه مندان به ساحت مقدس قرآن بکوشید که با پاکی و طهارت جسم و روح در برنامه های قرآنی شرکت کنید و دراین مکان مقدس در کنار امامزاده واجب التعظیم، زمینه رشد و تعالی و سعادت بیشتر خود را فراهم نمایید.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha