پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
سواد رسانه ای

عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب تصریح کرد: اهتمام به سواد رسانه ای باعث کنترل رژیم مصرف رسانه ای افراد جامعه می شود.

حفیظه مهدیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: سواد رسانه ای به ما این نکته را متذکر می شود که باید نظام مصرف رسانه ای ما متناسب با نیازها و احتیاجاتمان باشد و این که به طور خاص از پرخوری در فضای رسانه ای پرهیز کنیم چرا که ممکن است این پرخوری منجر به نوعی اعتیاد رسانه ای شود که خودش عوارض و آسیب های نامطلوب بسیاری به همراه دارد.

وی همچنین با بیان این که سواد رسانه ای درک و شناختی متکی بر دانش در عرصه رسانه است ، گفت: دانش رسانه ای کمک می کند که فرد از یک انسان منفعل در برابر رسانه به انسانی منتقد و واجد قدرت تجزیه و تحلیل برسد که به خوبی می تواند رژیم مصرف رسانه ای خود را کنترل و مدیریت نماید.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین بیان داشت: متاسفانه رژیم مصرف رسانه ای بخشی از جامعه ما متاثر از فرهنگ غربی و به خصوص فرهنگ آمریکایی است و در فرهنگ آمریکایی مساله پرخوری وجود دارد و به تبع آن چاقی در میان اعضای آن جامعه بسیار مشهود است و همین چاقی فیزیکی و پرخوری در فرهنگ مصرف رسانه ای آن ها نیز به شکل دیگر وجود دارد.

وی گفت: در جامعه خودمان نیز جوانانی را می بینیم که متاثر از فرهنگ غربی دچار پرخوری رسانه ای هستند به طوری که حتی اشباع شدن خود را نیز متوجه نیستند و لذا همه زندگی شان تحت الشعاع حضور بیش از حد در فضای مجازی و رسانه ای قرار گرفته است.

مهدیان همچنین تاکید کرد: راه علاج این مساله ارتقای سطح سواد رسانه ای افراد جامعه به خصوص نسل جوان است چرا که در سایه این سواد و دانش می توان به بهبود فرهنگ استفاده از رسانه های نوین و به ویژه شبکه های اجتماعی کمک کرد.

وی افزود: در واقع قبل از هر چیز ما باید بدانیم که چه نوع نیازی داریم و برای رفع آن نیاز به چه شکل و چه اندازه نیاز به مراجعه به رسانه و فضای مجازی داریم که آموزش این ها در قالب سواد رسانه ای صورت می گیرد.

عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب در خاتمه ابراز داشت: به خصوص در دنیای کنونی که بیشتر رسانه ها به سمت رسانه های تعاملی سوق یافته اند، سواد رسانه ای به رمزگشایی پیام از سوی مخاطب کمک می کند و به این خاطر فرد کمتر در معرض اثرات نامطلوب پیام رسانه ای قرار می گیرد.

۳۱۳/۸

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha