شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین علی قربانی

حوزه/ استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان گفت: تحقق آرمان تحول در حوزه‌های علمیه نیازمند هم‌فکری و تعامل بزرگان حوزه و اندیشمندان جدید حوزوی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی قربانی، استاد درس خارج اصول حوزه علمیه خراسان، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، با اشاره به موانع موجود در زمینهٔ تحول در متون حوزه‌های علمیه، اظهار کرد: در بخش تحول در متون آموزشی حوزه مخالفت برخی افراد با تحول، منتفع و مشهور بودن برخی مدرسان در تدریس بعضی از دروس و عدم وجود نظر واحد کاربردی در حوزه‌ها از موانع مهم اجرای طرح تحول در متون حوزه علمیه محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در خصوص طرح تحول باید هم‌فکری‌ها و همکاری‌های بیشتری صورت گیرد، افزود: برخی از افراد در تدریس بعضی از متون شهرت پیدا کرده‌اند و سال‌ها است که آن‌ها را تدریس می‌کنند، مثلاً برخی مدعی هستند که از مرحوم آخوند خراسانی هم بهتر کفایه را تدریس می‌کنند!

حجت‌الاسلام والمسلمین قربانی در ادامه با تأکید بر تلاش و مساعدت همه بخش‌های حوزه برای تحقق تحول؛ اضافه کرد: لزوماً نباید طرح تحول در متون از سوی روحانیان جوان خوش‌فکر دنبال شود، بلکه برای نتیجه گرفتن و اجرا شدن طرح تحول باید حتماً اساتید قدیمی و مشهور دروس خاص را دور هم جمع کرد و از خود آن‌ها شروع کنیم، در غیر این صورت قطعاً مخالفت می‌کنند.

وی در ادامه گفت: متأسفانه هنوز طرح و نظر واحدی برای تحول در متون آموزشی حوزه‌ها در جنبه‌های گوناگون وجود ندارد و همفکری‌های صورت گرفته کافی نیست.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: در حال حاضر برای تحول متون طرح واحدی که بتوان آن را عملیاتی کرد به‌طور کامل مهیا نیست، یک مسئله مهمی که وجود دارد این است که برای دروس پر رونقی مانند مکاسب و رسائل و کفایه چه جایگزین‌های مناسبی وجود دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قربانی ادامه داد: همچنین در راستای تحول در متون آموزشی حوزه علمیه ازجمله مکاتب و رسائل قرار است چه کتبی تنظیم شود که بتواند ایرادات وارد بر آن‌ها را نداشته باشند و در عین به‌روز بودن، طلاب بتوانند بهره کافی را هم در فهم مفاهیم مهم دینی از آن‌ها ببرند.

استاد درس خارج اصول حوزه علمیه خراسان گفت: مجموعه این کاستی‌ها موانع مهمی در برابر تحول در حوزه‌های علمیه هستند، اما همه این موارد با هم‌فکری و تعامل بزرگان حوزه و اندیشمندان جدید حوزوی قابل‌رفع است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha