پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
کنفرانس روابط ایران و ترکیه

حوزه/ انجمن "گفتگو برای وحدت" یک کنفرانس گفتگویی سیاسی تحت عنوان "فلسطین در افق روابط ترکیه و ایران" در مرکز جنبش امت لبنان با حضور علما، متفکرین، سیاستمداران، اهالی رسانه و اساتید دانشگاه برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، انجمن "گفتگو برای وحدت" یک کنفرانس سیاسی تحت عنوان "فلسطین در افق روابط ترکیه و ایران" در مرکز جنبش امت لبنان با حضور علما، متفکران، سیاستمداران، اهالی رسانه و اساتید دانشگاه برگزار شد.

در این کنفرانس قاسم قصير تحلیلگر سیاسی، طلال عتریسی پژوهشگر مسائل منطقه ای، اسلام اوزکان نویسنده ترکیه ای، علی برکت نماینده جنبش حماس در لبنان، محمد مهدی شریعتمدار رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان و شیخ بلال سعید شعبان دبیر کل جنبش توحید اسلامی لبنان حضور داشتند.

 

اوزکان: رئیس جمهور و مسئولین ترکیه از مسئله فلسطین حمایت کرده اند

اوزکان اشاره کرد: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و مسئولین حزب عدالت و توسعه موضع گیری های مهمی در قبال مسئله فلسطین به ویژه در خصوص هویت رژیم صهیونیستی و حادثه کشتی مرمره داشته است، علی رغم اینکه رئیس جمهور ترکیه اقداماتی داشته که مورد انتقاد است از جمله آنها مشارکت اقتصادی با رژیم صهیونیستی است.

 

عتریسی: انقلاب اسلامی، ایران را در صف حامیان فلسطین قرار داد

عتریسی به موضع گیری ترکیه و ایران در قبال مسئله فلسطین قبل از انقلاب و ارتباط آنان با "ناتو" که مخالف جنبش های مقاومت بود، پرداخت و گفت: پیروزی انقلاب اسلامی ایران، ایران را از این معادله خارج کرد و در میدان مقابله مستقیم با رژیم صهیونیستی قرار داد و اولین سفارت فلسطین را در جهان باز کرد.

وی افزود: موضع رسمی ترکیه همانند موضع کشور های عربی بود که با محاصره غزه مخالفت و تجاوز های اسرائیل را محکوم کرد، امّا به مقاومت در فلسطین دعوت نکرد؛ این چیزی است که با موضع ایران اختلاف دارد و ایران از جنبش های مقاومت به وضوح حمایت کرد.

عتریسی ابراز امیدواری کرد که اختلاف روز افزون با آمریکا منجر به همکاری بیشتر ترکیه و ایران شود که به نفع امت است.

 

شریعتمدار: ایران با هیچ کشور مسلمان دشمن نیست

محمد مهدی شریعمتدار اشاره کرد: ایران انقلابی و ایران جمهوری اسلامی به هیچ وجه یک کشور یا طرف مسلمان را دشمن خود نمی داند.

وی در افزود: جمهوری اسلامی از موضع گیری حمایتگرانه از ملت فلسطین و مخالفت با سیاست های رژیم اسرائیل استقبال می کند و ارسال کمک های انسان دوستانه را مناسب می داند، امّا جمهوری اسلامی حمایتی بیش از این را می طلبد و مسئله فلسطین را مسئله ای راهبردی می داند.

 

علی برکت: دوستی ترکیه و ایران موجب حمایت از مسئله فلسطین می شود

علی برکت به  ارزش مسئله فلسطین و آنچه ایران و ترکیه به فلسطین تقدیم کردند، اشاره کرد و گفت: جنبش حماس در سال 2013میلادی با تلاش زیاد توانست زمینه دیدار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و رجب طیب اردوغان را در آنکارا فراهم کند و موجب نزدیکی این دو طرف شود و فلسطین همچون پلی میان ترکیه و ایران عمل کرد.

وی افزود: موضع ایران و تکریه بسیار مهم است؛ چرا که این نزدیکی و دوستی ترکیه و ایران در پرانتز شیعه و سنی، موجب حمایت از امت در برابر فتنه مذهبی و همچنین حمایت از مسئله فلسطین می شود.

علی برکت اشاره کرد: ایران از زمان پیروزی انقلاب از ملت فلسطین به ویژه مقاومت مسلحانه حمایت کرده و این حمایت متوقف نشده است. ترکیه از زمان دولت عدالت و توسعه از ملت فلسطین حمایت می کند، اگرچه از مقاومت مسلحانه حمایت می نمی کند که این به خاطر ارتباط با "ناتو" است.

 

شیخ شعبان: روابط ایران و ترکیه بازتاب مستقیمی بر مسئله فلسطین دارد

شیخ شعبان با اشاره به اینکه کشور های عربی با ترکیه و ایران روابط بسیاری دارد که از جمله آنان در زمینه دین، تاریخ و جغرافیا است، بر ضرورت تکامل روابط ترکیه و ایران تاکید کرد و گفت: که این مورد بر مسئله فلسطین بازتاب مستقیم دارد.

وی افزود: استکبار جهانی توانست میان ما جنگ های مذهبی، دینی و نژادی برپا کند که پاسخ به آن با حذف درگیری مذهبی از طریق وارد کردن ترکیه در این پروژه است و در این صورت 80 میلیون شیعه و 80 میلیون سنی خواهیم داشت.

شیخ شعبان اشاره کرد: ترکیه و ایران از ثروت اقتصادی برخوردارند و امیدواریم که این دو کشور برای ملت فلسطین برنامه ریزی کنند؛ چرا که مقاومت فلسطین نیاز دارد که خانواده های شهدا، مجروحین و نگهبانان مسجد الاقصی مورد حمایت قرار گیرند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha