چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
دکتر حسن هانی زاده ، کارشناس سیاسی

حوزه/ دکتر هانی زاده با بیان اینکه پذیرش تحریم‌ها علیه ایران، بزرگ‌ترین اشتباه تاریخی حیدرالعبادی بود، گفت: واکنش‌های اخیر جریان‌های سیاسی عراق نشان می‌دهد که ملت عراق، در کنار دولت و ملت ایران قرار دارد.

دکتر حسن هانی زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، با اشاره به تنش‌های سیاسی و دیپلماسی پیش آمده میان ایران و عراق، اظهار داشت: اقدام اخیر نخست‌وزیر عراق مبنی بر پذیرش تحریم‌های آمریکا علیه ایران، نشان می‌دهد که آقای حیدرالعبادی، تلاش دارد تا به‌نوعی سیاست‌های خود را با آمریکا هماهنگ کند.

وی با بیان اینکه نخست‌وزیر عراق، فاقد اختیارات قانونی برای ترسیم سیاست‌های کلان خارجی عراق است، گفت: اظهارات حیدرالعبادی با واکنش‌های تند مردم عراق، احزاب شیعه و همچنین شخصیت‌های سیاسی عراق مواجه شده و این مهم و نشان داد که نخست‌وزیر عراق، پیروی از اراده و سیاست‌های آمریکاست.

*روابط ایران و عراق برآیند اراده اکثریت ملت عراق است

این کارشناس سیاسی، با تأکید بر اینکه روابط ایران و عراق، رابطه‌ای عمیق تاریخی و عقیدتی و برآیند اراده اکثریت ملت عراق است، تصریح کرد: مردم عراق، به‌خوبی می‌دانند که روابط ایران و عراق، روابط بین یک دولت با دولت دیگر نیست، بلکه رابطه عمیق تاریخی و عقیدتی و برآیند اراده اکثریت ملت عراق، برای همگامی و همکاری با جمهوری اسلامی ایران است که حیدرالعبادی بدون توجه خواست اکثریت ملت عراق که در کنار ایران هستند، سعی کرده به‌نوعی همکاری آمریکا را برای خود جلب کند.

وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد آقای حیدرالعبادی، با این موضع‌گیری غیر اصولی، در برابر ملت عراق، قرار گرفته و نه تنها نمی‌تواند کمک آمریکا را جلب کند، بلکه روز به روز نیز منزوی‌تر خواهد شد، چراکه تاریخ سیاهه آمریکا نشان داده این کشور همواره دوستان ثابتی داشته و منافع خود را بر روابط دوستانه ترجیح می‌دهد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه، با اشاره به نقش فعالان سیاسی ایران و عراق در تحکیم روابط بینابین، گفت: فعالان سیاسی دو کشور باید به سمت ایجاد وفاق و آرامش حرکت کنند و از اظهارنظرهای انفعالی بپرهیزند.

هانی زاده، ادامه داد و افزود: روابط ایران و عراق، بعد از سال ۲۰۰۳ بر اساس یک سری علائق مشترک دینی، فرهنگی و تاریخی استوار شده و دو دولت، در حقیقت نقش کمتری در مقایسه با نقش مردمی دارند.

*حیدرالعبادی، بزرگ‌ترین اشتباه تاریخی خود را انجام داد

وی با بیان اینکه تعامل مردم ایران و عراق، بسیار مستحکم‌تر از روابط رسمی و پروتکل‌های متعارف بین دو دولت است، گفت: مراسم اربعین که هرسال برگزار می‌شود و دولت‌ها در آن دخالت چندانی ندارد، نشان می‌دهد که در حقیقت تعامل ملت‌ها در حوزه اجتماعی و عقیدتی و فرهنگی، بسیار مستحکم‌تر از روابط رسمی و پروتکل‌های متعارف بین دو دولت است؛ چراکه روابط عقیدتی میان مردمان ایران و عراق، رابطه‌ای کاملاً مستحکم و تعریف شده است.

هانی زاده، با تأکید بر اینکه عراق همواره نیازمند تجارت با ایران است، اظهارداشت: به دلیل ذائقه خاص عراقی‌ها، به‌ویژه در جنوب و فرات میانه، کالاهای ایرانی بیشتر مورد پسندشان بوده و با توجه به حجم بالای تجارت میان دو کشور، دولت عراق، هم در حوزه اقتصادی، هم در حوزه امنیتی و نظامی و حتی اجتماعی، نیازمند همکاری با ایران است.

وی در پایان با اشاره به موضع‌گیری‌های اخیر رهبران احزاب و جریان‌های سیاسی عراق، گفت: واکنش‌های اخیر جریان‌های سیاسی عراق نشان می‌دهد که ملت عراق، در کنار دولت و ملت ایران قرار دارد و آقای حیدرالعبادی، بزرگ‌ترین اشتباه تاریخی خود را در این زمینه انجام داده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha