پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ حضور خدام حرم رضوی در حوزه علمیه خواهران یزد

حوزه/ نشست اخلاقی با موضوع «نقش اختیار و اراده در تکامل انسان» در مدرسه علمیه خواهران الزهراء(س) فریدن برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام  قاسم جمشیدی مدیر مدرسه علمیه خاتم الانبیاء(ص) شهر داران در نشست اخلاقی با موضوع «نقش اختیار و اراده در تکامل انسان» در مدرسه علمیه خواهران الزهراء(س) فریدن، گفت: در خَلق انسان خداوند صاحب اصلی است، اما در کیفیت بخشی، والدین را وسیله قرار داده است.

وی ادامه داد: هر کسی شخصا خودش هیچ دخالتی در به دنیا آمدن خودش ندارد، اما خُلق ما، باطن ما، شخصیت ما، دست خود ماست، تمام تأثیر سرشته اش دست خود انسان است و آن چیزی است که می تواند انسان را رشد دهد.

حجت الاسلام جمشیدی گفت: شخصیت انسان دیدگاه های مختلفی است که آیا امکان تغییر است. دنیای غرب قائل به تغییر اجتماعی، ژنتیکی و ... هستند، ولی حرف قرآن و اهل بیت(ع) این است که ژن و عِرق، محیط خانواده و اجتماع تأثیر دارند ولی هیچکدام علت تامه نیستند.

حجت الاسلام جمشیدی تصریح نمود: سیر اختیاری فرصتی است که به همه داده شده است و این فرصت اهمیت بسیار دارد و کسانی در این معامله با خدا برنده می شوند که این فرصت را شناخته و استفاده کرده باشند.

مدیر مدرسه علمیه شهر داران گفت: تقدیر به این معنا نیست که ما مانند یک عروسک خیمه شب بازی، کنترل شویم، بلکه آنچه ما انجام می دهیم دست خود ماست. امام علی(ع) روزی در زیر دیوار کجی بودند حضرت به دیوار نگاه می کند و به طرف دیگر می رود، یکی از یاران از ایشان سؤال می کند چرا آن طرف رفتید؟ حضرت می فرمایند: از قدر الهی به قضای الهی فرار می کنم، خداوند به ما عقل داده که مسیر صحیح را انتخاب کنیم.

وی گفت: در عالم هستی هر چیزی کمتر وجود داشته باشد با ارزش تر است، مانند خاک و خار و خاشاک که زیاد وجود دارد و ارزش کمی دارند، ولی نگین های کمیاب ارزش بیشتری دارند. در عالم هستی چیزی با ارزش تر از انسان وجود ندارد و هیچ کدام به اندازه انسان قدرت تکامل و ساخته شدن ندارند.

حجت الاسلام جمشیدی با اشاره به حدیثی از مام علی(ع) گفت: اجر شخصی که قدرت بر گناه و انحراف دارد، ولی عفت پیشه کرده و خودسازی می کند از مجاهد فی سبیل الله کمتر نیست.

مدیر مدرسه علمیه برادران شهر داران خاطر نشان نمود: وقتی انسان به دنیا می آید اولین صدایی که می شوند از جانب پروردگار عالم است که من تو را خلق کردم، در حالی که تمام وجودت پاک است وقتی می خواهی به من برگردی نیز باید پاک باشی اگر آلوده باشی با عذاب و آتش باید ناخالصی هایت جدا شود.

وی تصریح کرد: اولین قدم توجه و پاکسازی وجود است تا وجود انسان پاک نشود آماده پذیرش نمی شود و خداوند حکمت هایش را در ظرف آلوده نمی ریزد، زمانی که رذایل از وجود انسان برود ظرف وجود انسان آماده دریافت اخلاقیات می شود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha