پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
بانوان طلبه

حوزه/ خواهران حوزوی نباید برای انجام فعالیت های تبلیغی همیشه منتظر فراخوان اعزام و اعلام و تعریف فعالیت تبلیغی از سوی دفتر تبلیغات باشند، بلکه انتظار این است که طلاب با خودباوری و خود تحرکی به تعریف و مکان یابی فعالیت تبلیغی خود بپردازید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام علی اکبر صافی اصفهانی، صبح امروز در همایش مبلغان مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین که با هدف تأکید بر رسالت‌های تبلیغی خواهران حوزوی در عرصه‌های سنتی و نوین برگزار شد، اظهار کرد: این همایش به مناسبت ایام ذی الحجه امسال که مقارن با روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی است و به هدف ترغیب و تشویق هر چه بیشتر خواهران فارغ التحصیل مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین به تشکیل گروه های تبلیغی برگزار شده است.

وی افزود: خواهران حوزوی نباید برای انجام فعالیت های تبلیغی همیشه منتظر فراخوان اعزام و اعلام و تعریف فعالیت تبلیغی از سوی دفتر تبلیغات باشند، بلکه انتظار این است که طلاب با خودباوری و خود تحرکی به تعریف و مکان یابی فعالیت تبلیغی خود بپردازید.

حجت الاسلام صافی افزود: در همین راستا دفتر تبلیغات اسلامی موضوع واگذاری برخی از فعالیت های خود به گروه های تبلیغی را در دستور کار قرار داده تا این گروه ها مورد حمایت قرار گیرند و ضمن ارتقای تجارب تبلیغی و توان اجرایی این گروه ها، تاب آوری و نشاط لازم نیز در آن پدید آید.

وی ادامه داد: با وجود استعدادهای بالقوه تبلیغی که در خواهران حوزوی وجود دارد و همه بر آن اذعان داریم، ما در سفارش نامه حمایتی دفتر اصفهان در سال جاری، کمتر شاهد اعتماد به نفس بالا و ظهور و بروز خواهران مبلغ در این عرصه بودیم و این نقص باید جبران شود.

رئیس مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین با اشاره به سابقه کار آموزشی در بیش از دو دهه ابراز کرد: در طی این سال ها به تجربه بر من ثابت شده هر کار فرهنگی و آموزشی که به خانم های مبلغ سپرده شده است، بهتر  و منظم‌تر از آقایان و با سطح توقعات متعادل‌تر انجام شده است.

وی ادامه داد: چرا بانوان همیشه منتظر اعزام دفتر تبلیغات هستند و خودشان به دنبال کشف خلأهای تبلیغی جامعه نمی‌روند و در انجام کارهای تبلیغی تیمی ضعیف هستند؟ این انتظاری است که امیدواریم به برکت این جلسات تحقق یابد.

حجت الاسلام صافی با بیان اینکه هدف این جلسات این است که خواهران، تشکل‌های تبلیغی احداث کنند و با انتخاب یک عنوان و محور برای فعالیت تبلیغی خود یک گروه تبلیغی نوین یا سنتی را به وجود آورند و به فعالیت بپردازند، افزود: مؤسسات دینی فرهنگی و سمن های تبلیغی در سالهای قبل مورد حمایت مالی برخی از نهادها بودند ولی مع الاسف در سالهای اخیر این حمایت ها به کلی قطع شده است و متاسفانه این سمن ها در معرض نابودی و اضمحلال قرار گرفته اند.

وی بیان کرد:  این اقدام دفتر تبلیغات در این شرایط حکم نوش‌داروئی را دارد که می تواند بسیار بجا و مناسب این مؤسسات را حفظ و نشاط فرهنگی را به آن ها برگرداند.

رئیس مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین عنوان کرد: دفتر تبلیغات اسلامی در این دوره بی مهری به تشکل‌های فرهنگی، سیاسی و انقلابی و به ویژه تیم های طلبگی، درست و به موقع  وارد صحنه شد  تا به سهم خود  از گروه‌های طلبگی و تبلیغی با واگذاری برنامه‌های خود حمایت کند.

وی افزود: براساس مدل قطب‌ها و میزها که اکنون در دفتر تبلیغات ایجاد شده امکان ارائه پیشنهاد هم وجود دارد یعنی می‌توانید منفعلانه عمل نکنید و گروه شما بسته فعالیتی خاصی را براساس مسائل  قطب‌ها و میزها طراحی و آن بسته را پیشنهاد دهند و در صورت تصویب، خود به اجرای آن اقدام کنند.

حجت الاسلام صافی خاطرنشان کرد: درحال حاضر گروه های تبلیغی به صورت انفعالی عمل می‌کنند یعنی دفتر تبلیغات بسته‌های فعالیتی خود را سفارش داده و گروه های تبلیغی در یک فرآیند و فرصت برابر به اجرای این فعالیت ها می پردازند  اما در عین حال  می‌توانید با قطب‌های فکری فرهنگی و میزهای تخصصی دفتر آشنا شوید و ذیل مسائل این قطب ها و میزها که مسائل احصاء شده جامعه و نظام است.

وی اضافه کرد:  بسته‌های فعالیتی را پیشنهاد دهید و بگویید مثلا در عرصه مبارزه با فرقه ها و جریان های انحرافی یا تعمیق ایمان یا توسعه و توانمندی علوم اسلامی یا ایجاد فرهنگ قرآنی در جامعه یا در عرصه اخلاق و خانواده و سبک زندگی چه می توان کرد و چه کارهایی را می توان انجام داد.

رئیس مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین اظهار داشت: امروز در ایران و دنیا فقط کار تیمی جواب می‌دهد و دوران اقدامات انفرادی گذشته است و مقداری هم فرمت‌ها توسعه پیدا کرده شاید تا یک دهه قبل از مبلغان تنها انتظار داشتیم خوب منبر بروند و سخنرانی کنند اما الآن منبر یکی از ابزارهای تبلیغی است و صدها ابزار دیگر چون پیام رسان‌ها و تشکل‌ها و غیره وجود دارد که باید از همه آن‌ها استفاده کرد.

وی افزود: پتانسیل و ظرفیت‌های تبلیغی که در بانوان وجود دارد به مراتب بیشتر از مردان است، در موقعیت‌های دانشگاهی این ظرفیت‌ها به فعلیت رسیده و اعضای هیأت علمی و کادرهای ستادی آقایان و بانوان برابر و حتی در مواردی حضور خانم‌ها پررنگ تر از آقایان  است اما در حوزه های علمیه خواهران، عدم خودباوری و مخدّره بودن و پرده نشینی خواهران حوزوی که از عرصه های اجتماعی دور نگه داشته شده اند، جامعه را فعلیت فعالیت های دینی و فرهنگی آنان بی بهره ساخته است.

حجت الاسلام صافی با اشاره به آموزه‌های قرآنی تصریح کرد: در روز قیامت از ما بابت به قعلیت نرساندن استعدادها سؤال و بازخواست می‌شود و گزاره‌های روایی و قرآنی بسیاری در این زمینه وجود دارد.

وی ادامه داد: بسیاری از بانوان طلبه و مبلّغ  موقعیتی کاملاً انفعالی دارند و همیشه متوقع‌اند، درحالی که در برون سپاری حدود 17 فعالیت آموزشی دفتر اصفهان، شاهد حضور دوگروه تبلیغی از خانم‌ها بودیم که به نظر من در شورای پذیرش به مراتب از گروه های تبلیغی آقایان ظاهر شدند  و طرح های قویتر و منظم تری را ارئه نمودند.

رئیس مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین خاطر نشان کرد: امیدواریم خواهران فارغ التحصیل موسسه بانو مجتهده امین که امروز در این همایش، حدود 200 نفر از آنها دعوت شده اند و حضور یافته اند، بیش از این در عرصه فعالیت های تبلیغی و فرهنگی حاضر شوند و فعالیت های مفیدی را ارائه کنند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha