جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کتابخانه دانشگاه کالیفرنیا ۱۱۰۰ نسخه خطی نادر عربی را دیجیتالی می کند

حوزه/ کتابخانه دانشگاه کالیفرنیای آمریکا با همکاری صومعه سنت کاترینا، اقدام به دیجیتالی کردن و انتشار اینترنتی ۱هزار و ۱۰۰ نسخ خطی نادر و منحصربه فرد عربی و سوریه ای متعلق به قرون چهارم و هفدهم کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، کتابخانه دانشگاه کالیفرنیای آمریکا، واقع در شهر لس آنجلس، با همکاری صومعه سنت کاترینا، اقدام به دیجیتالی کردن و انتشار اینترنتی 1هزار و 100 نسخ خطی نادر و منحصربه فرد عربی و سوریه ای متعلق به قرون چهارم و هفدهم کرده است تا در پایگاهی در دسترس عموم قرار بگیرند.

نزدیک به 40 هزار تصویر از این آثار ایجاد خواهند شد که شامل فرهنگ ادبیات سوری می باشند که در بین قرون 3 و 8 شکوفا شده است. فرهنگ عربی مسیحی نیز که در قرن هشتم با گسترش اسلام شکل گرفته در میان این آثار قابل مشاهده است.

صومعه سنت کاترین، یک سایت میراث جهانی یونسکو که در ناحیه شبه جزیره سینا واقع در کشور مصر، مکانی مقدس برای مسلمانان، مسیحیان و یهودیان واقع شده، مجموعه ای از نسخ باستانی و قرون وسطایی را در اختیار دارد که مشابه آن تنها در کتابخانه واتیکان قرار دارد.

این صومعه که در قرم ششم ساخته شده، یکی از قدیمی ترین کتابخانه های تاریخ جهان را به خود اختصاص داده است. دست نوشته های موجود در این کتابخانه درباره موضوعات مختلفی از جمله تاریخ، فلسفه، پزشکی و معنویت هستند. با این حال دسترسی به این منطقه دور افتاده  همیشه دشوار بوده است. و جو سیاسی بی ثبات صحرای سینا نیز این پروژه را بیش از گذشته ضروری ساخت.

پیتر بادوین، استاد دانشگاه کالیفرنیا در لوس آنجلس و بنیانگذار آرکادیا، که سرمایه گذاری این پروژه را به عهده داشت  گفت: ما خرسندیم که از طرح دیجیتالی کردن نسخ قدیمی عربی و سوریه ای در کتابخانه صومعه سنت کاترین حمایت کرده ایم و دسترسی به این آثار را برای همه مردم سرتاسر جهان ممکن ساخته ایم. این پروژه مسیر جدیدی از تحقیقات  و ارتقاء درک ما از تاریخ منطقه فراهم خواهد ساخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha