شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
گروه جهادی

حوزه/ گروه جهادی پزشکی سبط اکبر (ع) کیلومترها مسیر را از تهران به مناطق محروم خراسان جنوبی آمده‌اند تا التیامی بر دردهای مردم محروم باشند. آنها حتی نمی‌خواهند نامی از آن‌ها برده شود تا مبادا برایشان شهرتی ایجاد کند ...

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، سال‌هاست که عطر و بوی جهاد در کوچه پس کوچه‌های خراسان جنوبی آکنده است. سال‌هاست که از جنگ می‌گذرد، اما جهاد باقی است، این بار نه بار جنگ تن به تن... نه برای دفاع از مرزها و وطن، بلکه برای خدمت به محرومانی که به واسطه نامهربانی‌های روزگار، سال‌هاست طعم خوشی از زندگی نچشیده‌اند.

آری، امروز گروه‌های جهادی همانند هشت سال دفاع مقدس به صورت خودجوش و مردمی به میدان آمده اند، تا بگویند خوی جهادی هنوز وجود دارد، لذا در قالب‌های مختلف اعم از پزشکی، فرهنگی و عمرانی می‌آیند تا بگویند حس انسان‌دوستی هنوز ادامه دارد.

برای تماشای عاشقانه‌های یک گروه جهادی به سه قلعه سفر می‌کنیم، جایی که گروهی 25 نفره در قالب یک تیم پزشکی از مرکز ایران راهی منطقه محروم خراسان جنوبی شده اند تا درد محرومان را مرهم شوند.

لبخند، لحظه‌ای از صورتشان محو نمی‌شود، گاه و بی‌گاه جمله‌ای برخاسته از حس شوخ‌طبعی خود بیان می‌کنند و همراه با بیمار قهقهه سر می‌دهند تا خود را با مردم یکی کنند.
 

عاشقانه‌هایی از جنس اخلاص

یکی لیست به دست دارد و یکی‌یکی افراد را فرامی‌خواند تا نظم نوبت دهی بر هم نخورد، دیگری از کودکی که مادرش تحت درمان دندان است، دلجویی می‌کند.
 

با آن‌ها هم کلام می شوم، صحبت‌هایشان بوی اخلاص می‌دهد، تنها برای خودسازی و خدمت به محرومان آمده‌اند، حتی نمی‌خواهند نامی از آن‌ها ببرم تا مبادا برایشان شهرتی ایجاد کند.

یکی از پزشگان در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند معتقد است که تنها خدمت به محرومان وی را برای هفتمین بار به خراسان جنوبی آورده است.
 

از احساسش پرسیدم که نفس عمیقی کشید و گفت: خدمت به هم نوع به خصوص محرومان دلم را سبک می‌کند، خدمت در این منطقه از بهترین ایام زندگی‌ام است.


                               

وی با بیان اینکه این اردوها درس زندگی و بندگی را به ما می‌آموزد، می‌گوید: در این اردوها صمیمیت و مهربانی را از اهالی روستا یاد گرفته ام.


شرکت در گروه جهادی اولویت برنامه‌های تابستانی‌ام است

یکی دیگر از اعضای گروه جهادی سبط اکبر(ع) در گفت و گو با خبرگزاری «حوزه» ت در بیرجند اظهار کرد: شرکت در اردوهای جهادی اولویت برنامه‌های تابستانی‌ام می باشد، لذا دوست ندارم هیچگاه آن را از دست بدهم.

وی که نمی‌خواهد نامی از وی برده شود، ادامه داد: روستاییان خراسان جنوبی هیچ ندارند، اما دلی مهربان دارند و به ما نیز درس می‌دهند.
 

این جهادگر با بیان اینکه باید این اردوها در طی ایام سال استمرار داشته باشد، افزود: این اردوها نقش بسزایی در رفع محرومیت‌ها دارد، لذا امیدوارم که در کل سال تداوم داشته باشد.

                                  
وی ادامه داد: طی اردوهای جهادی به روستاهای خراسان جنوبی به این نتیجه رسیده‌ام که بی‌آبی از مهم‌ترین مشکل همه روستاهای این استان بوده که باید برنامه‌ای اساسی برایشان چیده شود.

در گوشه ای از سالن، بیمارانی را می بینیم که برای درمان دردشان آمده اند، امید در چهره هایشان موج می زند و برای این گروه جهادی دعای خیر می کنند.

دعای خیر بدرقه جهادگران

دستی بر روی دندان گذاشته و مدام دعا می‌کند: « خدا خیرشان بدهد... خدا بر توانشان بیفزاید.... خدا نعمتش را برایشان زیاد کند» این جملات از زبان خانمی در سالن می پیچد که اشک شوق از دیدگانش سرازیر است.

به طرفش می روم، در سلام و احوال‌پرسی پیشتازی می‌کند، اولین ملاقاتمان است، اما گرم و صمیمی سراغ از مادر و پدر و بستگانم می‌گیرد، گویی سال‌ها مرا می‌شناسد.

علت حضورش در مرکز بهداشت سه قلعه را جویا می شوم، آهی می‌کشد و می‌گوید: خواهر جان، چند ماه است از درد دندان به خود می‌پیچم اما به دلیل بالا بودن هزینه‌ها، جرئت درمان را نداشتم.
 

خودش را زهرا ایمانی معرفی می‌کند و می‌گوید: با درآمد ناچیز در روستاهای بدون آب، نمی‌توان پول چند صد هزار تومانی برای درمان را پرداخت کرد.
 

وی افزود: خوشبختانه با حضور این تیم پزشکی، توانستم به طور رایگان دندان‌های خود را درمان و درد چندماهه را ساکت کنم.

دیگر بیماران نیز هر یک به طریقی از خدمات این تیم پزشکی قدردانی می کنند و برایشان بهترین آرزوها را از درگاه خداوند طلب می کنند.

پیش‌بینی خدمت رسانی به 800 نفر

پارسا وزوایی، مسئول گروه جهادی سبط اکبر(ع) در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند اظهار کرد: این گروه جهادگر، با هدف خدمت رسانی راهی این منطقه محروم خراسان جنوبی شده اند تا علاوه بر کمک کردن در تزکیه نفس خود نیز بکوشند.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از 700 نفر ویزیت و به بیش از 350 نفر خدمت رسانی شده است، افزود: تا پایان فعالیت این گروه جهادی در منطقه بیش از یک هزار نفر ویزیت و به بیش از 800 نفر خدمت رسانی خواهد شد.

                                  

مسئول گروه جهادی سبط اکبر(ع) خاطر نشان کرد: این گروه جهادی متشکل از 25 نفر است که خدماتی در حوزه‌های عصب‌کشی، ترمیم، اطفال، جراحی و جرم‌گیری را ارائه می‌دهد.

وزوایی با بیان اینکه گروه جهادی سبط اکبر(ع) هفدهمین بار است که به خراسان جنوبی سفر می‌کند، تصریح کرد: پروژه‌های قبلی این گروه در حوزه‌های آب رسانی، ساخت خانه و فعالیت‌های عمرانی و فرهنگی بوده است.

تاکید اهل‌بیت بر خدمت به محرومان

حجت‌الاسلام کفشی، امام جمعه سه قلعه نیز با اشاره به حضور تیم جهادی در این شهر بیان کرد: گروه‌های جهادی در توسعه و آبادانی روستا نقش مهمی ایفا می‌کنند.

 امام جمعه سه قلعه با بیان اینکه اهل بیت همواره بر خدمت به محرومین تاکید داشته‌اند، افزود: امام صادق (علیه‌السلام ) می‌فرمایند" كسی كه در راه برطرف ساختن نیاز برادر خود قدم بردارد، مانند كسی است كه سعی میان صفا و مروه را به جای آورده است."

وی ادامه داد: حضور هر چه بیشتر از گروه‌ها در روستاها، محرومیت بیشتری را از چهره روستا بر می‌دارد.

امام جمعه سه قلعه خاطر نشان کرد: این حرکات جهادی تلنگری به مسؤولان و دولتمردان است و نشان می‌دهد که می‌توان حتی با حداقل‌ها سازندگی داشت و به محرومان خدمت کرد.

حجت الاسلام کفشی در پایان گفت: امام خمینی(ره) فرموده‌اند" آنچه مهم است این است که آن قشر مستضعف بیشتر مورد نظر باشد" و در جایی ‏دیگر می‌فرمایند « خدا نیاورد آن روزی را که سیاست ما و سیاست مسؤولین کشور ما، پشت کردن به دفاع از محرومین و ‏روآوردن به حمایت از سرمایه‌دارها گردد.»

سخن پایانی

گروه های جهادی علاوه بر خدمت در مناطق محروم، به شناخت مردم منطقه محروم پرداخته و با نیازها و توانمند‌ی‌های بومی آشنا می‌شوند و آن ها را به مسئولان منتقل می‌کنند تا بتوانند وضعیت بهبود یافته ای را برای منطقه ایجاد کنند، لذا باید مسئولان محرومیت را از نزدیک لمس کنند تا بتوانند از پتانسیل های مختلف برای رفع علمی و عملی مشکلات مردم استفاده کنند.

گزارش: رقیه رحمتی راد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha