جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اخلاق

حوزه/ استاد حوزه علمیه خراسان با اشاره به اهمیت اطاعت از فرمان‌های خداوند، گفت: اگر بنده طاعت خداوند را انجام دهد عزیز پروردگار شده و عزت دنیا و آخرت را به دست می‌آورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام محمد اسدی، امروز در درس اخلاق، با اشاره به حدیثی از امام محمدباقر (ع) و آیه 114 سوره هود، اعمال زشت و نیک انسان را در عین متفاوت بودن اثر آن‌ها با یکدیگر، متأثر از یکدیگر دانست و افزود: باید مراقب باشیم اگر مرتکب گناهی شدیم، اجازه ندهیم تا این گناهان بر روی هم انباشته شوند بلکه با کار نیک آن را جبران کنیم، همچنین اثر کار نیک خود را با گناه از بین نبریم.

حجت‌الاسلام اسدی با یادآوری رابطه اعمال انسان با یکدیگر در بهشتی و جهنمی شدن، اضافه کرد: امام محمدباقر (ع) می‌فرماید: چقدر کارهای نیک بعد از گناهان زیباست و چقدر گناه کردن بعد از کارهای نیک، زشت و قبیح است.

وی ادامه داد: از این حدیث استفاده می‌شود که اعمال زشت و اعمال نیک از هم بیگانه نیستند، برخی خیال می‌کنند اعمال زشت و نیک با هم در ارتباط نیستند اما این‌طور نیست، درست است که اعمال نیک ما را بهشتی و به خدا نزدیک می‌کنند و گناهان ما را جهنمی و از پروردگار دور می‌کنند و اثری کاملاً عکس با یکدیگر بر سرنوشت و عاقبت انسان دارند، اما این دو متأثر از یکدیگرند.

این کارشناس مسائل مذهبی افزود: کارهای نیک روی کارهای زشت اثر می‌گذارند و همین‌طور کارهای زشت هم روی کارهای نیک تأثیر دارند، خداوند هم در آیه 114 سوره مبارکه هود می‌فرماید «ان الحسنات یذهبن السیئات» که این آیه شریفه هم تأثیر حسنات و اعمال نیک بر روی گناهان را نشان می‌دهد.

حجت‌الاسلام اسدی اظهار داشت: چه خوب است که اگر انسان غفلتاً مرتکب گناهی شد و دستش آلوده به عمل زشتی شد بلافاصله عمل نیکی انجام دهد تا زشتی گناه خود را از بین ببرد و خداوند در قرآن کریم این وعده را داده است.

وی در ادامه گفت: همچنین بسیار در نزد خدای متعال زشت است که انسانی که کار نیک و حسنه‌ای انجام داده است، بعد از آن گناهی را مرتکب شود، زیرا عمل گناه بعد از کار نیک هم به آن کار نیک ضربه می‌زند.

حجت‌الاسلام اسدی اظهار داشت: همواره باید در زندگی مراقب باشیم تا اگر خدای‌ناکرده مرتکب گناهی شدیم، اجازه ندهیم تا این گناهان بر روی هم انباشته شوند، فوراً توبه کنیم و در جبران کار زشت خود عمل نیکی را انجام دهیم و به بخشندگی خداوند ایمان داشته باشیم، همچنین اگر کار مثبتی انجام دادیم به خودمان مغرور نشویم و مراقب باشیم تا ثواب عمل خیر خود را با گناه بعد از آن کمرنگ نکنیم و سرمایه آخرت خود را به‌راحتی از دست ندهیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha