پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
دعای عرفه

حوزه/ تنی چند از اساتید و محققان حوزه علمیه قم با تاکید بر این که دعای عرفه بهترین زمان برای آشتی با خدای متعال است، گفتند: درگاه ایزد منان به هیچ وجه درگه نومیدی از رحمت حق نیست به ویژه آن که وقتی در دعای عرفه از زبان سیدالشهدا(ع) با خدای خویش راز و نیاز و مناجات کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، باز هم روز عرفه فرا رسید تا در عصر این روز شاهد زمزمه مناجات و دعا در سرتاسر ایران اسلامی باشیم؛ روزی سرشار از شور و شيدايى عارفانه... روز حسین(ع) و روزی که موعد خوشه‌چينى بندگان از دشت فراخ معرفت الهى است تا با کسب توفیق توبه و استغفار، روح خود را هر چه بیشتر و بهتر رنگ و بویی خدایی ببخشیم و بدین وسیله زمینه سعادت دنیا و آخرت را برای خویشتن فراهم کنیم.

به بهانه چنین روز عزیز و پرفضیلتی با تنی چند از اساتید حوزه علمیه قم گفتگویی انجام داده ایم که در ادامه مشروح آن می آید؛

اهمیت روز عرفه در کلام نورانی پیامبر(ص)

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد واعظ موسوی، استاد حوزه و با بیان این که روز عرفه، بهترین موعد به منظور آشتی و مناجات با پروردگار عالم است، می گوید: روز عرفه در کلام حضرات معصومین(ع)، یک روز بزرگ و استثنایی محسوب می شود کما این که حضرت رسول(ص)، در این باره می فرمایند: " هیچ روزی نیست که خدای متعال، در آن بیش از روز عرفه، بندگانش را از آتش جهنم نجات دهد".

وی می افزاید: ما در روایات داریم که در شب عرفه، هر دعای خیری مستجاب می گردد و هر کس در آن به عبادت پروردگار بپردازد، پاداش 170 سال عمل برایش محسوب خواهد شد.

ارتباط با خدا از طریق دعا؛ افتخار شیعه

رییس انجمن تبلیغ و ارتباطات حوزه علمیه قم همچنین با بیان این که يکي از افتخارات و امتیازات بزرگ شیعه، این است که به واسطه دعاهایی که ائمه اطهار(ع) به ما یاد آموخته اند، با خدای متعال به راز و نیاز می پردازد،ابراز می دارد: امامان معصوم با آموختن ادعیه ای چون دعای کميل، دعاي عرفه، دعاي ابوحمزه ثمالي، دعاي سحر، مناجات شعبانيه و ... به شیعان و صحابه خاص، راه صحيح ارتباط با خداوند را به ما نشان داده‌اند.

وی می افزاید: اهمیت توجه به دعا و مناجات در روز عرفه آن قدر است که حتی گفته اند اگر روزه گرفتن در آن، انسان را از حالت نشاط در هنگام خواندن دعا باز می دارد، خوب است که فرد روزه نگرفته و بیشتر متوجه دعا و عبادت شود؛ این در حالی است که در بعضی از روایات آمده، روزه روز عرفه، کفاره 90 سال عمر انسان است.

 نومیدی از عنایت و رحمت خدا معنایی ندارد

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مسعود آذربایجانی، رییس مرکز تخصصی اخلاق حوزه نیز با بیان این که همه مردم و به خصوص نسل جوان از فرصت کم نظیر دعای عرفه برای تقویت ارتباط معنوی خود با پروردگار، نهایت استفاده را ببرند، می گوید: از منظر دین و شریعت مقدس اسلام،‌دعا ابزار مهم ایمانی است که مداوم به انسان این مساله متذکر می شود که تو در این دنیا تنها هستی و هر گاه دچار یأس و ناامیدی و نگرانی و خستگی و پوچی شدی، بدان که خالقی بی همتا و مهربان داری که هیچ وقت بندگان و آفرینندگانش را از خود نمی راند و به یاد آن هاست، منتهای مراتب ما باید او را بخوانیم تا استجابتمان کند.

وی با تاکید بر این که دعا و مناجات و راز و نیاز با خدای متعال، درمان کننده بسیاری از مشکلات روحی و روانی و نیز مادی بشر است، اظهار می دارد: دعا و ارتباط با خدا به انسان این نکته کلیدی را یادآور می شود که بدان در سختی ها و گرفتاری ها تنها نیستی و یک قدرت تمام ناشدنی در کنار اوست که همیشه و در همه جا یاریگر و حامی او خواهد بود، البته به شرطی که آدمی هم به سوی خدا توجه کرده و از او مدد و یاری بطلبد.

ارتباط با خدا؛ درمانگر غربت انسان امروز

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه همچنین با بیان این که انسان امروزی ، بیش از قرون و اعصار قبل، دچار فردیت و تنهایی و به تبع آن یأس و افسردگی شده است، می گوید: حقیقتی که وجود دارد این است که در روزگار فعلی حس غربت و تنهایی انسان بیشتر از قبل او را درگیر خود کرده و به همین دلیل حس می کند که کسی را ندارد که با او انس بگیرد و رفاقتی عمیق داشته باشد و لذا در این بین دعا و مناجات با خدا به خصوص در مناسبت های عزیزی چون روز عرفه، راه حل جدا شدن از این غربت و افسردگی است.

وی می افزاید: در روزگار کنونی که متاسفانه بسیاری از انسان ها دچار افسردگی های مختلف و پیچیده ای شده اند و روز به روز هم بر دامنه و وسعت این معضل اضافه می شود،‌ راهکار همانا بازگشت به فطرت خداجو و از این رهگذر توجه به دعا و معنویت است و این که بکوشیم هر چه بیشتر رابطه خود را با خالق مهربان خویش بهتر کنیم.

بهترین فرصت برای توبه بعد از شب های قدر

حجت الاسلام و المسلمین سید رضا مودب، عضو انجمن قرآن پژوهی حوزه علمیه قم نیز با اشاره به جایگاه بسیار مهم و پرفضیلت روز عرفه ابراز می دارد: بدون تردید و بر اساس روایات صادره از ناحیه حضرات معصومین(ع) پس از ماه مبارک رمضان و سپری شدن موسم شب قدر یکی از بهترین زمان هایی که می توان در آن از خدای متعال ، طلب رحمت و مغفرت کرد و اجابت دعا بسیار نزدیک است، روز عرفه می باشد که دعای معروف حضرت سیدالشهدا (ع) نیز در این روز وارد شده است.

وی همچنین می افزاید: این روز که به نام و یاد امام حسین(ع) گره خورده، حقیقتاً بهترین فرصت است برای این که با حضور  دریای رحمت الهی و طلب استغفار از پروردگار عالم، هر چه بیشتر و بهتر حسینی شد و با پاک شدن از معاصی، توفیق درک ماه عزای سید وسالار شهیدان را بهتر و مطلوب تر پیدا کنیم.

موعد بریدن از خاک و پیوستن به افلاک

عضو هیئت علمی دانشگاه قم همچنین با بیان این که از این حیث باید روز عرفه را روز بریدن از خاک و پیوند با افلاک توصیف کرد و قدردان آن بود، می گوید: در روز عرفه شخصی از امام سجاد(ع) ندای سائلي را شنيد كه از مردم تقاضاي كمك و بخشش می کند. حضرت خطاب به او فرمود: "واي بر تو آيا در اين روز از غير خدا طلب مي‌كني؟! در حالي كه در اين روز حتي براي فرزنداني كه در شكم مادرانشان هستند نيز اميد مي‌رود كه فضل خدا شامل آنها شود و با سعادت شوند"

وی همچنین بیان می دارد: پیامبر اکرم(ص) نیز در اهمیت این روز می فرمایند: "خداوند در هيچ روزي به اندازه روز عرفه، بندگان خود را از آتش جهنم آزاد نمي‌کند"

شکر نعمت های الهی؛ درسی از دعای عرفه

حجت الاسلام و المسلمین مؤدب اظهار داشت: یکی از مهم ترین پیام ها و درس هایی که از دعای عرفه می توان استنباط کرد این است که در هر حال باید به نعمت های بی شمار الهی توجه داشت، چنان که وجود مقدس سیدالشهدا (ع) نیز در این دعای شریف به زیبایی به این موضوع اشاره می کنند ، به طوری که گاه در یک عبارت و یا بندی از دعا، شاهدیم که حضرت سی بار نعمت های خداوند را متذکر شده و بر لزوم قدردانی از آن ها تاکید می کنند؛ خداوند نیز در آیات نورانی قرآن به همین نکته اشاره کرده و می فرماید که نعمت های الهی قابل شمارش نیست و از این رو زمینه شکرگزاری برای نعمت های الهی امر بسیار مهمی است.

وی می افزاید: از این منظر حقیقتاً عصر و غروب روز عرفه ، فرصت بسیار خوبی است که انسان هم شکر لفظی را در دستور کار خود قرار دهد و هم این که با بندگی خوب خدا، شکر عملی را به جای آورد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha