جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام طاهری

حوزه/ مسجد انقلابی باید محل تقویت مبانی توحید و یکتا پرستی باشد، محل بر طرف کردن مناقشات و عوامل تفرقه افکن بین مردم و مرکز تصمیم گیری های مهم و حساس در مورد حفظ و حراست از آرمان های انقلاب اسلامی باشد.

حجت الاسلام  محمد طاهری در گفت وگو با خبرگزاری«حوزه» در اصفهان، به مناسبت آغاز هفته جهانی مسجد، اظهار کرد: در روایات معانی مختلفی برای مسجد بیان شده است از جمله آن که رسول گرامی اسلام(ص) فرمودند، مسجد، جایگاه پیامبران است  یا در حدیثی دیگر می فرماید، مسجد خانه پرهیزگاران است و کسی که مسجد خانه اش باشد خداوند آسایش، آرامش و عبور از صراط را برای او تضمین می کند.

وی در توضیح شاخصه های مسجد انقلابی عنوان کرد: مساجد را می توان در دو حوزه تقسیم کرد فردی و اجتماعی، در حوزه اجتماعی  مطابق با قرائن موجود در آیه 107 سوره توبه که مربوط به مسجد ضرار است می توان گفت در یک نگاه کلی می توان خصوصیت یک مسجد را این گونه بیان کرد که منافقان با ساخت مسجد ضرار در صدد ضربه زدن به انقلاب اسلامی رسول اکرم(ص) بودند، بنابراین مسجد باید محلی برای منفعت رساندن به مومنان باشد.

وی ادامه داد: مسجد انقلابی باید محل تقویت مبانی توحید و یکتا پرستی باشد، محل بر طرف کردن مناقشات و عوامل تفرقه افکن بین مردم و مرکز تصمیم گیری های مهم و حساس در مورد حفظ و حراست از آرمان های انقلاب اسلامی باشد.(آرمان های توحیدی )

استاد حوزه در تشریح حوزه فردی مسجد انقلابی تصریح کرد:  امام على بن ابىطالب عليه السّلام بارها مى ‏فرمود: هر كه به مسجد رفت و آمد كند يكى از اين هشت چيز را به دست آورد، برادرى كه در راه خدا از او بهره ‏مند گردد، دانشى برگزيده، نشانه ‏اى استوار، رحمتى مورد انتظار، سخنى كه او را از تباهى باز دارد، سخنى كه بشنود و او را بر راه هدايت رهنمون شود و يا گناهى را به سبب بيم يا حیا ترك كند.

وی همچنین در بیان شاخصه های امام جماعت در تراز انقلاب اسلامی بیان کرد: عدالت و تقوا زیر بنایی ترین  شرایط یک امام جماعت است، محبوبیت و مقبولیت شاخصه ای دیگر است، از مهم ترین ویژگی امام جماعت، محبوبیت مردمی است. رسول مکرم اسلام(ص) می فرماید «هشت طایفه اند که خداوند از آنها نمازی را نمی پذیرد: بنده فراری تا وقتی که به سوی مولایش برگردد، زن ناشزه ای که همسرش بر او خشمناک باشد، منع کننده زکات، امام [جماعت] قومی که نماز بخواند با اینکه مردم از وی کراهت داشته باشند و ...

حجت الاسلام طاهری خاطرنشان کرد: مدیریت فعال از شاخصه های دیگر امام جماعت در تراز انقلاب اسلامی است، همچنین آشنایی با پتانسیل موجود در مساجد و برنامه ریزی منسجم و منظم برای به فعلیت رساندن برنامه ها و استفاده از جوانان خلاق و شایسته (و رفع موانع حضور جوانان در مساجد از جمله دیگر خصایص یک امام جماعت انقلابی و موفق  است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha