جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان

حوزه/مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان گفت: وقف ریشه در فرهنگ بومی و اعتقادات مذهبی مردم استان کردستان دارد تا جایی که در حوزه مشارکت در امر خیر از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی نوروزی در گفت وگو با خبرنگار «حوزه» در استان کردستان، اظهار داشت: فرهنگ و سنت حسنه وقف در بین مردم با فرهنگ استان کردستان، به تعبیر مقام معظم رهبری، از جایگاه ویژه ای برخوردار است و سابقه درخشان و دیرینه دارد و هیچ عرصه‌ای نیست که از برکات این رویکرد بی نصیب باشد، اکثر مساجد، اماکن متبرکه، مراکز خیریه، نهادهای درمانی، مدارس علوم دینی و مراسمات دینی استان از محل موقوفات خیرین اداره می‌شوند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان گفت: وقف ریشه در فرهنگ بومی و اعتقادات مذهبی مردم استان کردستان دارد تا جایی که در حوزه مشارکت در امر خیر از هیچ تلاشی دریغ ننموده و با انگیزه بالا در عرصه حاضر می‌شوند و اغراق نیست اگر ادعا کنیم در دنیا کم نظیرند زیرا هر جای کردستان را که نگاه کنید نمادی از وقف چون خورشید می‌درخشد و افراد بسیاری از منافع آن بهره مند هستند.

این مسئول فرهنگی ادامه داد: افراد خیر سایر مناطق کشور هم همواره در خدمت به فرهنگ، دیانت و تامین نیاز مالی مستمندان کردستان بوده و استان دارای تعداد زیادی از موقوفات این خیرین است که هر کدام در زمینه‌ای فعالیت می‌نمایند و مردم را از نیات خیر و منش نیکوکاری خویش منتفع نموده‌اند.

حجت الاسلام و المسلمین نوروزی افزود: همواره افراد خیر و نیکوکار به این سنت نیکو عمل نموده و از آن استقبال کرده اند. از جمله واقفین خیر اندیشی که از اولین واقفان کردستان می باشند، مرحوم حاج میرمحمود ابن ابوتراب الحسینی (ره) است که از سلسله جلیله سادات حسینی و اصالتاً تاجر اصفهانی بوده که طی یک سفر که به کردستان هجرت می کند تصمیم می گیرد در شهر سنندج ساکن شوند.

وی تصریح کرد: ایشان املاکی در شهرهای تهران، سنندج و شهرستان قروه داشته اند که یک چهارم شهر قروه و چندین روستا موقوفه این واقف بزرگوار می باشد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان گفت: درسال ۱۲۹۷ هجری قمری مصادف با بیست و یکم ماه مبارک رمضان، حدود ۱۳۷ سال پیش، قبل از عازم شدن به سفر مبارک حج در وصیتی املاکشان را وقف خیّرات و مبرات و روضه سید الشهداء (ع) می نمایند.

وی ادامه داد: این موقوفه از موقوفات شاخص سطح کشوری است که تعداد قابل توجهی رقبات را شامل می گردد که بصورت های مسکونی، مزروعی و تجاری در اختیار متصرفین قرار دارند و مشمول ماده واحده قانون ابطال می باشند.

حجت الاسلام و المسلمین نوروزی تاکید کرد: تاکنون بیش از سه هزار رقبه آن شناسایی شده و ان شاءالله با فرهنگ سازی و پیگیری های قانونی این ارقام به تعداد قابل توجهی افزایش خواهد یافت. در حال حاضر بیشترین تعداد رقبات را در میان موفوفات کردستان به خود اختصاص داده است.

این مقام مسئول عنوان کرد: درآمد موقوفات این واقف بزرگوار در بخش های اجتماعی، فرهنگی، قرآنی و تامین هزینه های مساجد صرف می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha