شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام محمدرضا شریفی خواه

حوزه/ معاون پژوهش حوزه علمیه استان کردستان گفت: رهبری امری الهی است که قرآن نسبت به آن می فرماید " الله اعلم حیث یجعل رسالته " خدا داناتر است که رسالت را [بر عهده چه کسی و] در کجا قرار دهد.

حجت الاسلام محمدرضا شریفی خواه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، اظهار داشت: یکی از مسائل مهمی که اسلام بر خلاف تصور برخی نسبت به آن حساس بوده و در هیچ برهه ای از تاریخ آن را رها نکرده، بحث رهبری امت اسلامی است .

 معاون پژوهش حوزه علمیه استان کردستان گفت: رهبری امری الهی است که قرآن نسبت به آن می فرماید " الله اعلم حیث یجعل رسالته " خدا داناتر است که رسالت را [به عهده چه کسی و] در کجا قرار دهد. پس امر انتخاب رهبر از سوی خداست و در طول تاریخ قبل از اسلام نیز خدای متعال رهبری و هدایت بندگان خودش را بر عهده ی انبیاء که فرستادگان خدا بوده اند، قرار داده است.

این استاد حوزوی تصریح کرد: حضرت علی علیه السلام در خطبه اول نهج البلاغه می فرماید:"فبَعَثَ فيهِم رُسُلَهُ و واتَرَ إلَيهِم أنبياءهُ " پس [خداوند] رسولان خود را در ميان آنان برانگيخت و پيامبرانش را پياپى سوى ايشان فرستاد و هر وقت این امر به دست طاغوت افتاد دچار دگرگونی و نابودی جوامع شد که نمونه آن را می توان نمرود و فرعون و .... نام برد. خوب سؤال این است مگر می شود بعد از اسلام سنت خدا تغییر کند و رهبری جامعه به دست خود مردم قرار گیرد.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان کردستان گفت: اما آنچه مهم است این که خصوصیات رهبر الهی در قرآن ذکر شده و قرآن نیز مورد قبول همه مسلمین است و این خود موجب وحدت حول محور قرآن است.

وی افزود: ایام مصادف بود با عید سعید قربان که  تداعی کننده برهه ای از زندگی یکی از رهبران بزرگ الهی یعنی ابراهیم خلیل الرحمن است. او که امام مردم شده، به گفته ی قرآن، و این مقام وقتی به او داده شد که در امتحانات بزرگ الهی پیروز از میدان عمل بیرون آمد .

حجت الاسلام شریفی خواه ادامه داد: قرآن می فرماید  «وَ إِذِ ابْتَلي‏ إِبْراهيمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّي جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتي‏ قالَ لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمينَ( به خاطر آورید ) هنگامی که خداوند ، ابراهیم را با وسایل گوناگونی آزمود و او به خوبی از عهده این آزمایشها برآمد. خداوند به او فرمود: «من تو را امام و پیشوای مردم قرار دادم!» ابراهیم عرض کرد: «از دودمان من ( نیز امامانی قرار بده! ) خداوند فرمود: «پیمان من ، به ستمکاران نمی رسد! ( و تنها آن دسته از فرزندان تو که پاک و معصوم باشند ، شایسته این مقامند (

این استاد حوزوی در ادامه سخنان خود بیان داشت: در این آیه شریفه کاملا مشخص است که امامت و رهبری امت به عهده چه کسی است و آن چه از عید قربان در ارتباط با حضرت ابراهیم علیه السلام هست این است که یکی از امتحانات سختی که ابراهیم با آن مواجه شد تا به مقام امامت نائل گردید بحث قربانی کردن فرزند بود آن هم فرزندی که در سنین پیری به ابراهیم داده شده بود و ظاهرا تنها فرزند او بود تا آن زمان .

وی تصریح کرد:  با این حال دستور خدا را بر عواطف پدری مقدم می دارد و این خود نشانگر خصوصیت رهبر الهی است که کسی رهبر مردم است که در مقابل امر پروردگار کاملا مطیع است و همیشه خواست خدا را بر خواست خود مقدم می دارد.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان کردستان گفت: به قول مقام معظم رهبری  "این خصوصیت ابراهیمی در علی بن ابی طالب علیه السلام نیز بروز کرد. او بود که در امتحانات سخت الهی از سنین نوجوانی از جریان عشیرة الاقربین تا شب لیلۀ المبیت و رشادت های او در احد و بدر و خیبر و حنین زبانزد است و در همه حال مورد توجه و عنایت خدا و پیامبر اکرم بود تا در روز غدیر خم که امامت او بر امت اسلام بر اساس شایستگی هایی که خدای متعال برای یک رهبر الهی می پسندد به همه توسط پیامبر اعلام شد و لذا این دهه بین عید قربان تا روز عید غدیر را دهه امامت و ولایت نامیده اند و درست هم هست ."

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha