جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
مجلس شورای اسلامی

حوزه/ وکلای ملت از ۵ سؤال مطرح در صحن علنی مجلس از رئیس جمهور، پاسخ های حجت الاسلام والمسلمین روحانی به ۴ سؤال در خصوص کنترل قاچاق کالا و ارز، کاهش ارزش پول ملی، افزایش رکود اقتصادی و بیکاری را قانع کننده ندانستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» به نقل از خانه ملت، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 6 شهریور)، در بررسی طرح سؤال از رئیس جمهور از پاسخ های حجت الاسلام والمسلمین روحانی درخصوص کنترل قاچاق کالا و ارز، کاهش ارزش پول ملی، افزایش رکود اقتصادی و  بیکاری قانع نشدند، لذا براساس ماده ۲۱۳ آیین نامه داخلی مجلس، سؤالات به قوه قضائیه ارسال می شود.

وکلای ملت پس از استماع نظرات نماینده سوال کننده و پاسخ های رئیس جمهور، توضیحات حجت الاسلام والمسلمین روحانی درباره کنترل قاچاق کالا و ارز را قانع کننده ندانستند.

نمایندگان با 123 رای موافق، 138 رای مخالف و 6 رای ممتنع از 271 نماینده حاضر پاسخ های رئیس جمهور در حوزه کنترل قاچاق و ارز را قانع کننده ندانستند

نمایندگان مجلس همچنین از پاسخ های رئیس جمهور در خصوص علت افزایش شتابان نرخ ارزهای خارجی و کاهش ارزش پول ملی با 68 رأی موافق، 196 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 272 نماینده حاضر در جلسه قانع نشدند.

وکلای ملت با 116 رأی موافق، 150 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 272 نماینده حاضر در صحن علنی، پاسخ‌های رئیس‌جمهور به سؤالی درباره علت رکود اقتصادی شدید چندین ساله، را قانع‌کننده ندانستند.

نمایندگان مجلس همچنین با 74 رأی موافق، 190 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 272 نماینده حاضر در صحن علنی، پاسخ‌های رئیس‌جمهور درباره کاهش بیکاری را قانع‌کننده ندانستند.

البته وکلای ملت با 137 رای موافق ، 130 رای مخالف و 3 رای ممتنع از 271 نماینده حاضر پاسخ های رئیس جمهور در حوزه استمرار تحریم‌های بانکی را قانع کننده دانستند.

بر این اساس و طبق ماده 213 آیین نامه داخلی مجلس، سؤالات به قوه قضائیه ارسال می شود.

در ماده 213 آمده است:

رئیس جمهور موظف است ظرف یک ‌ماه از تاریخ دریافت سؤال یا سؤالات، در جلسه علنی مجلس حضور یابد و به سؤال یا سؤالات مطروحه نمایندگان پاسخ گوید مگر با عذر موجه با تشخیص مجلس شورای اسلامی. مدت طرح سؤال یا سؤالات از طرف نمایندگان منتخب سؤال‌کنندگان حداکثر سی دقیقه و مدت پاسخ رئیس جمهور حداکثر یک ‌ساعت است که طرفین می‌توانند وقت خود را به دو بخش تقسیم نمایند. در این صورت همه سؤالات و پاسخ‌ها در بخش اول وقت هر یک از دوطرف بیان می‌شود و در بخش دوم ابهامات سؤال‌کنندگان و پاسخ‌های رئیس جمهور مطرح می‌گردد.

تبصره- پس از این مرحله، درباره پاسخ رئیس جمهور به هر یک از سؤالات از نظر قانع‌کننده بودن به صورت جداگانه رأی‌گیری می‌شود.

چنانچه اکثریت نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ رئیس جمهور به سؤالی قانع نشده باشند و موضوع مورد سؤال، نقض قانون و یا استنکاف از قانون محسوب شود، آن سؤال به قوه قضاییه ارسال می‌شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha