پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام همتیان - تهذیب حوزه قم

حوزه/ قائم مقام معاون تهذیب حوزه های علمیه با تاکید بر این که تبیین آموزه های ناب غدیر، وظیفه امروز همه ماست، غدیر را محور وحدت و انسجام امت اسلامی توصیف کرد.

حجت الاسلام و المسلمین همتیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با بیان این که غدیر ، بزرگترین و مهم ترین رخداد دوره نبوت پیامبر اکرم(ص) و مكتب آسمانی ایشان است، ابراز داشت: آنچه در غدیر روی داد در واقع نتیجه زحمات و رنج های 23 ساله رسالت بود كه خط مشی آینده مسلمین را رقم زد ، ضمن آن که خود اتمام حجتی بود برای آنان كه بعد از حضرت رسول(ص) در پی هدایت و سعادت بودند.

وی با اشاره به نزول آیه 67 سوره مبارکه مائده گفت: خدای متعال به پیغمبر(ص) دستور صریح می دهد که آن چه به تو ابلاغ شده را به مردم برسان که همان بحث ولایت و امامت امیرالمومنین(ع) است و بعد تاکید می فرماید این مساله آن قدر مهم است که اگر این یک دستور را نرساندی ، کل رسالتت به ثمر ننشسته است.

وی افزود: البته باید توجه داشت که این مساله تازه ای نبوده که در واقعه غدیر خم از سوی پیامبر(ص) مطرح شده باشد بلکه اوج آن در غدیر بوده است چه آن که قبلاً نیز این مساله بر پیامبر نازل گشته است.

استاد اخلاق حوزه همچنین بیان داشت: از احادیث مختلف همچون حدیث منزلت مشخص می شود که از همان آغاز دوران بعثت نبوی، بحث امامت و وصایت امیرالمومنین(ع) مطرح بوده، منتهای مراتب در غدیر، پیامبر اکرم(ص) این مساله با شیوه خاصی به پیامبر (ص) ابلاغ فرمودند.

وی با اشاره به این که یکی از فرازهای برجسته تاریخ اسلام، غدیر است، گفت: غدیر یک حادثه اتفاقی و کم اهمیتی نبوده ، چه آن که برنامه ریزی که برای غدیر از سوی پروردگار عالم شد و نیز برنامه حضرت رسول اکرم(ص) در این باره کاملاً بیانگر این است که این پیام و حادثه یک حادثه بسیار مهمی بوده که تاثیر آن بر همه تاریخ بشریت سایه افکنده است.

وی افزود: به همین خاطر است که می بینیم در حجه الوداع، شخص نبی مکرم اسلام(ص) اعلام می کند که این، آخرین حج ایشان است و لذا طبیعی است که جمعیت فراوانی از مسلمین و امت اسلامی برای درک این فضیلت همراه پیامبر می شوند و بعد حضرت در مسیر برگشت از مراسم حج و در نقطه ای که هنوز حاجیان از هم جدا نشده اند، به اذن الهی دستور می دهند کسانی که رفته اند برگردند و کسانی که نیامنده اند برسند تا در نقطه معین فرمان الهی اجرا شود.

حجت الاسلام و المسلمین همتیان با بیان این که ولایت رکن رکین اسلام است و اگر وجود نداشته باشد، اسلام به معنای واقعی محقق نشده است،اظهار داشت: همان طور که در حدیث معروف سلسله الذهب ،امام رضا(ع) فرومدند ، ولایت ، شرط توحید است، کما این که در حدیث امام سجاد(ع) شرط قبولی عبادت را ولایت قرار می دهند و همچنین در حدیث امام صادق(ع) شرط توبه ، ولایت و قبولی آن قرار داده شده است.

وی گفت: این که پیامبر اکرم (ص) در آن فضا با وجود گرمای هوا و نقطه جغرافیایی خاص ، منبری بلند از جهاز شتر فراهم کرده و در برابر 120 هزار نفر پیامبر دست امیرالمومنین علی(ع) را بلند کرده و خطبه معروف غدیر را ایراد می فرمایند که من کنت مولا، فهذا علی مولاه ، این نشان می دهد که پیامبر اکرم(ص) در سال های پایانی عمر خود یک منظومه و دایره المعارف کامل را در قالب خطبه غدیر و ابعاد مختلف آن مطرح نمودند و امروز این مساله بالاترین درس برای ماست که در راستای تبیین و دفاع از آموزه های غدیر بکوشیم.

وی ادامه داد: پیامبر(ص) در برخی فرازهای خطبه غدیر، این نکته کلیدی را متذکر می شوند که عده ای قطعاً این واقعه را رد خواهند کرد، ضمن آن که ایشان همچنین به اوج انحراف این افراد و عذابی که در انتظار آنان است در این خطبه اشاره می فرمایند.

قائم مقام معاون تهذیب حوزه های علمیه تاکید کرد: ما از آیات و روایات و سیره پیامبر اکرم(ص) به خوبی استفاده می کنیم که حادثه غدیر یک حادثه بسیار مهم و با عظمت و جزو اصول و اساس دین و مبانی دینی بوده است و امروز هم باید تلاش کرد که غدیر در جایگاه اصلی خود قرار بگیرد.

وی گفت: یک عالم بزرگی بیان معروفی دارد که وقتی از ایشان پرسیدند که چرا نسبت به عاشورا و کربلا این قدر حساسیت دارید، ایشان جواب داده بودند نقل به این مضمون که ما در حادثه غدیر اهمیت و جایگاه لازم را قرار ندادیم و لذا در حادثه کربلا نمی گذاریم این کلاه دوباره سرمان برود.

حجت الاسلام و المسلمین همتیان همچنین با تاکید بر این که شیعه باید با استدلال و برهان و به دور از توهین به مقدسات دیگران به تبیین غدیر و نشر آموزه های آن بپردازد، تصریح کرد: این قدر ما در آیات و روایات و سیره پیامبر و اهل بیت(ع) درباره غدیر دستمان پر است که به هیچ وجه نیازی نداریم خدای ناکرده برای بیان حقانیت خود ، اهانتی به دیگران داشته و به این وسیله زمینه تشدید اختلافات را فراهم کنیم.

وی افزود: غدیر اتفاقاً خود محور وحدت امت اسلامی است و ما اگر به خطبه غدیر نگاه کنیم این مساله را به خوبی درک می کنیم؛ در واقع آن چه مهم است این که ما باید با تکیه بر مساله غدیر و ولایت آقا امیرالمومنین (ع) زمینه انسجام و وحدت بیشتر مسلمین را فراهم کنیم تا به این وسیله توطئه های شوم دشمنان اسلام و اهل بیت(ع) نیز خنثی شود.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha