شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام و المسلمین شیخ بهایی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین شیخ بهایی در مراسم جشن غدیر مدرسه علمیه ابراهیمیه به تفسیر زیارت امین الله پرداخت و تاکید کرد: صرفا علی(ع) گفتن نشان محبت نیست. نشان محبت این است که در عمل علوی بودن خود را نشان دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمان، حجت الاسلام و المسلمین شیخ بهایی، در مراسم جشن غدیر که در مدرسه علمیه ابراهیمیه برگزار شد به تفسیر زیارت امین الله پرداخت و گفت: مرحوم مجلسی در رابطه با این زیارت فرموده است این زیارت از جهت متن و سند از بهترین زیارت‌ها است. روایت از جابر است از امام باقر (ع) که ایشان فرمود: امام سجاد(ع) نزد قبر مطهر امیرالمومنین(ع) آمد و این زیارت را خواند. امام باقر(ع) فرمود: هرکس از شیعیان ما این زیارت را نزد قبر امام علی(ع) و یا یکی از مومنین بخواند، خدا این زیارت او ‌را در نامه‌ای از نور بالا می‌برد و‌ مهر حضرت محمد را بر آن نامه می‌زند و محفوظ می‌ماند تا تحویل امام زمان شود و امام زمان استقبال می‌کند از کسی که این نامه از آن او باشد.

وی به تفسیر متن این زیارت پرداخت و ادامه داد: «اَلسَّلامُ عَلَيک يااَمينَ اللَّهِ فى اَرْضِه» سلام بر تو ای کسی که امین خدا هستی در زمین او. امین یعنی امانتدار‌ یعنی کسی که وقتی چیزی را تحویل او داده می‌شود، آن را سالم نگه می‌دارد. خداوند متعال بین مردم یک امین دارد که او علی (ع) است. یعنی آنچه را که خداوند تحویل پیامبر (ص) داده است، پیامبر (ص) ‌عینا تحویل امام علی و ائمه (ع) داده است و آن‌ها هم آن را عینا تحویل ما داده‌اند.

استاد حوزه علمیه کرمان ادامه داد: «وَحُجَّتَهُ عَلى عِبادِهِ» امیرالمومنین(ع) حجت خدا است برای بندگان. حجت یعنی دلیل، دلیل برای چه؟ روز قیامت روز احتجاج است. هر کس حرفش دلیل داشته باشد پیروز است و خداوند در این دنیا کاری کرده است تا در روز قیامت حرفش زمین نباشد و برای مردم اتمام‌ حجت کرده باشد. خدا برای آنکه در آن دنیا کسی ادعایی نداشته باشد پیامبران و امامان را فرستاده است.

وی خاطر نشان کرد: حجت بر روی زمین قرار داده شد تا انسان‌ها نسبت به کم کاری و گردن کشیشان در برابر خداوند ادعایی نداشته باشند. مقام معظم رهبری در همین رابطه می‌فرمایند: ما نیاز نداریم بگوییم مثل ائمه باید باشیم. بلکه همین شهدا برای ما کافی است‌. همین شهید حججی در همین دوره و جامعه زندگی می کرد. چطور به آن درجه رفیع رسید؟

حجت الاسلام و المسلمین شیخ بهایی بیان داشت: «اَلسَّلامُ عَلَيک يا اَميرَ الْمُؤْمِنينَ» تنها کسی که این لقب را دارد امام علی (ع) است و هیچ کس جز او لقب امیرالمومنین را ندارد. یعنی فرمانده و ‌تربیت کننده مومنین است. نه فقط در زمان حیاتش بلکه الان هم ولایت امیرالمومنین است که دلها را جمع می‌کند.

وی‌افزود: چرا امام علی (ع) به این مقام‌ رسیده است؟ در ادامه پاسخ این موضوع را می‌دهد «اَشْهَدُ اَنَّک جاهَدْتَ فِى اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ» اولا در راه خدا آن طور که شایسته بوده جهاد کرده است. یعنی حق مطلب را عمل کرده. «وَعَمِلْتَ بِکتابِهِ، وَاتَّبَعْتَ سُنَنَ نَبِيهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَآلِهِ» و به کتاب عمل کرده و تمام سنت‌های پیامبر (ص) را عمل‌کرده است تا وقت شهادتش.

وی تصریح کرد: جهاد یعنی حرکت خستگی ناپذیر. یعنی جوان شیعه باید به طور خستگی ناپذیر فعالیت کند. اگر درس می‌خواند، اگر کار می‌کند باید شبانه روز انجام دهد. و طبق قرآن و ‌سنت که در فتوای مرجع تقلید تبلور دارد عمل کند.

استاد حوزه علمیه کرمان، ازدواج را یکی از سنت‌های اسلام دانست و خاطر نشان کرد: یکی ‌از سنت‌های پیامبر (ص) ازدواج است. متاسفانه ‌وضع ازدواج ‌در جامعه وضع مطلوبی نیست. پیامبر (ص) فرمود: ازدواج سنت من است و‌ هرکس به سنت من عمل نکند از من نیست. بعضی ها هم ازدواج می‌کنند فرزند نمی آورند، از ترس مشکلات اقتصادی. گمان می‌کنند خدایی نیست. خدا وعده روزی را داده است. ما تنها باید تلاش خودمان را انجام دهیم، اما متاسفانه ما قبول نداریم و در نتیجه شیعه فرزند کم می‌آورد، در حالی که در همین اوضاع اسرائیلی ها و بهایی ها جمعیتشان را افزایش می‌دهند.

وی تاکید کرد: مشکلات اقتصادی در زمان ائمه (ع) بیشتر بود، اما فرزند آوری هم سر جای خودش بود. اکثر مشکلات مانع ازدواج و ‌فرزند آوری بر گردن خودمان است. این سختگیری ها و تجمل گرایی ها در مراسمات ازدواج و جهیزیه و... موجب مشکلات است.

پیامبر (ص) برای ازدواج امام علی (ع) با دخترش از او ‌پرسید چه داری، امام (ع) فرمود: یک ‌شمشیر و ‌یک‌ زره و  ‌یک شتر. که پیامبر (ص) زره را به عنوان مهریه حضرت زهرا (س) قبولکرد و‌ بعد هم با مقداری از پول زره جهیزیه مختصری برای حضرت زهرا (س) فراهم ‌کرد. ما باید تابع این سنت باشیم. صرفا علی(ع) گفتن نشان محبت نیست. نشان محبت این است که در عمل نشان دهیم.

وی در ادامه به روایتی اشاره کرد و گفت: امام علی (ع) با چند نفر وارد کوچه‌ای شدند، چند نفر جوان در آن کوچه مشغول ‌گپ و‌ گفت بودند. امام که آمد پا شدند و به امام سلام دادند و ایشان هم پاسخ دادند و فرمودند: شما که هستید؟ جواب دادند: از شیعیانتان هستیم. امام فرمود: پس چرا علامت شیعیان را در چهره شما نمی بینم؟ آری ما باید به گونه‌ای زندگی کنیم که علامات شیعه واقعی را در جای جای زندگیمان داشته باشیم. علائم شیعه را در خطبه همام می‌توان پیدا کرد. اینکه رابطه شیعه با خدا و با مردم چگونه است؟ عفت و کلام و لباسش چگونه است؟

حجت الاسلام و المسلمین شیخ بهایی بیان داشت: «اَللّهُمَّ فَاجْعَلْ نَفْسى مُطْمَئِنَّةً بِقَدَرِک» خداوندا حالا که علی (ع) اینگونه است من را هم مانند او قرار بده. با این خصوصیات که نفس مرا آرام به تقديرت و خوشنود به قضايت و حريص به ذکر و دعايت و دوستدار برگزيدگان دوستانت و محبوب در زمين و آسمانت و شکيبا در مورد نزول بلايت و سپاسگزار در برابر نعمت هاى فزونت و متذکر عطاياى فراوانت، مشتاق به شاد گشتن ديدارت، پرهيزکارى براى روز پاداشت، پيروى کننده روش هاى دوستانت، دورى گزيننده اخلاق دشمنانت، سرگرم از دنيا به ستايش و ثنای تو باشم. اگر این خصوصیات را در خودمان جمع کردیم می‌شود حاصلش «جاهَدْتَ فِى اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ» لذا در این دعا این‌ خصوصیات را از خداوند می‌خواهیم.

انتهای پیام.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha