جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ابوذر ابراهیمی ترکمان

حوزه/ ابراهيمي‌تركمان به مناسبت هفته دولت، از پيشبرد برنامه‌هاي فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در خاج از كشور با تأكيد بر اقتصاد مقاومتي خبر داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، از تهران، ابوذر ابراهيمي‌تركمان رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي به مناسبت هفته دولت، به تشريح برخي از برنامه‌هاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي طي يك سال اخير پرداخت، وي در آغاز سخنانش از پيشبرد برنامه‌هاي فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در خاج از كشور با تأكيد بر اقتصاد مقاومتي خبر داد و گفت: سال 1396 براي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، سال تثبيت راهبردها براي اصلاح روندها و بهره‌مند‌شدن از نتايج اين راهبردها بود. راهبردهايي همچون بهره‌مندي از ظرفيت‌هاي داخلی، اصلاح درصد هزينه بودجه در داخل و  خارج در راستاي اقتصاد مقاومتي، انسداد مسيرها و روش‌هایی كه فرسايش توان سازمان را در پي داشت و هم‌افزايي هرچه بيشتر براي حضور مؤثرتر در عرصه‌هاي فرهنگی جهاني.

وي افزود: بر اين اساس در سال قبل اقداماتي از قبيل دانش‌بنیان كردن سازمان، بومی‌سازی و برون‌سپاري فعالیت‌ها، چابک‌سازی سازمان و ساماندهی منابع انسانی، تبیین دیدگاه‌های حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، توسعه گفت‌وگوهای فرهنگی، توسعه حضور مؤثر در فضای مجازی، گسترش گفت‌وگو با ادیان ابراهیمی و آیین‌ها، ساماندهی و تقویت نهضت ترجمه، توجه به اصول اقتصاد مقاومتی و ... را در عمل انجام داديم.

ابراهيمي‌تركمان ادامه داد: برنامه‌هاي سه‌ماهه نخست سال 1397 سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي هم در ادامه راهبردهاي تبيين‌شده در دوره مديريت اخير سازمان اجرا شدند كه در اين ميان مي‌توان به موادري همچون فعاليت‌‌هاي علمي و پژوهشي با حضور انديشمندان ايراني و خارجي در كشورهاي مختلف،  فعاليت‌هايي در حوزه دين و انديشه، فعاليت‌هاي رسانه‌اي و فضاي مجازي، فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري، ديدارها و مذاكرات و تفاهمنامه‌ها و ... اشاره كرد.

رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي افزود: برگزاري روزها و هفته‌هاي فرهنگي در كشورهايي همچون افغانستان، يونان، اندونزي، الجزاير، جمهوري آذربايجان، اسپانيا و چند كشور ديگر و همچنين برنامه‌ريزي براي برگزاري هفته فرهنگي در روسيه در روزهاي آينده، برگزاري هفته‌ها و جشنواره‌هاي سينماي ايران در هند، ژاپن، ونزوئلا و ... و همچنين برگزاري نمايشگاه‌هاي كتاب و هنر جمهوري اسلامي ايران، از جمله فعاليت‌هاي شاخص اين سازمان طي چند ماه اخير بوده است.

ابوذر ابراهيمي‌تركمان در ادامه سخنانش اظهار كرد: از آنجا كه بحث گفت‌وگوهاي بين‌الادياني و بين‌ فرهنگي جمهوري اسلامي ايران به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي سپرده شده، در اين عرصه نيز شاهد برگزاري نشست‌هاي بين‌الادياني با پيروان اديان و آيين‌هايي مانند مسيحيت كاتوليك، مسيحيت ارتدوكس، بوديسم و شينتوئيسم و همچنين گفت‌وگوهاي فرهنگي ايران با افغانستان، ايتاليا، جهان عرب و ... بوده‌ايم كه به ترتيب به همت مركز گفت‌وگوي اديان و فرهنگ‌ها و مركز مطالعات راهبردي و روابط فرهنگي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و با حضور انديشمندان مطرح كشورمان برگزار شدند.

اين عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در پايان سخنانش عنوان كرد: در بحث انتشار آثار انديشمندان ايران به خارج از كشور نيز، مركز ساماندهي ترجمه و نشر معارف اسلامي و علوم انساني سازمان علاوه بر پيگيري براي چاپ و انتشار كتاب‌هاي فارسي در كشورهاي مختلف در قالب طرح تاپ (ترجمه از فارسي به ديگر زبان‌ها)، در جريان نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران در سال جاري قراردادهاي مطلوبي را با ناشران بين‌المللي از كشورهاي مختلف منعقد كرده است كه در راستاي توسعه ترجمه آثار فارسي مي‌گنجد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha