پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین محمدهادی عبدخدایی ، نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین محمدهادی عبدخدایی، گفت: متأسفانه بهترین نیروها و سرمایه ها که عبارت از نیروی تحصیلکرده و جوان باشد در برخی رشته ها بیکار هستند و هرز می روند و تقصیر بیکاری آنها بر عهده برنامه ریزان و مسؤولان کشور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام و المسلمین محمدهادی عبدخدایی، نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری، عصر امروز در پنجمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری، انقلاب اسلامی و پیروزی آن را نعمتی بزرگ دانست و اظهارداشت: خداوند این انقلاب را نصیب ملت ایران و بلکه آزادگان جهان کرد و به ما افتخار خدمت در آنرا عنایت نمود.

وی ادامه داد: خداوند متعال اسلام در میان مردم آزاد جهان بصورت یک دین مقاوم و رهائی بخش جلوه کرد و گوشه ای از عظمت و پویائی خود را نشان داد.

حجت الاسلام و المسلمین عبدخدایی، با بیان اینکه انقلاب اسلامی از حیث اقتصادی آسیب پذیر است، افزود: به همان اندازه که انقلاب ارزنده است، آسیب پذیر هم بوده و مورد تهاجمات قرار می گیرد آن هم از راه های گوناگون اعتقادی، فرهنگی، سیاسی و مهم تر از همه اقتصادی است. این موضوع هم در تاریخ ما سابقه دارد مانند اجرای تحریم اقتصادی در دوران اولیه و تمرکز پیامبر اکرم(ص) در شعب ابی طالب که با مقاومت و پایداری بر آن فائق آمدند و هم مشابه آن در آغاز پیروزی انقلاب، ولی با یاری خداوند و همت ملت ایران آن بحران هم سپری شد.

اقتصاد ایران بیمار و مریض است

وی افزود: اقتصاد کنونی، معایب متعددی دارد که متأسفانه تاکنون برای رفع آن از سوی اقتصاددانان، طرح راهگشایی ارائه نشده و طرح های موجود هم از سوی مجریان، به صورت دقیق به اجرا در نیامده است.

نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری، با تأکید بر اینکه اقتصادی که روز به روز بر تورم آن افزوده شود، اقتصادی بیمار است، گفت: اقتصادی که در آن این همه اختلاف میان در آمدها باشد و در آن تولید سیر نزولی داشته و مصرف آن هم به صورت اسراف و تبذیر، حالت صعودی داشته باشد، اقتصادی مریض و غلط است.

حجت الاسلام و المسلمین عبدخدایی، ادامه داد: متأسفانه بهترین نیروها و سرمایه ها که عبارت از نیروی تحصیلکرده و جوان باشد در برخی رشته ها بیکار هستند و هرز می روند و تقصیر بیکاری آنها بر عهده برنامه ریزان و مسؤولان کشور است.

وی افزود: چند سال قبل مقام معظم رهبری، سیاست های «اقتصاد مقاومتی» را ابلاغ فرموده و بر آن تأکید نمودند، ولی چه اقدام جدی صورت گرفت؟ فرمایشات ایشان تنها موعظه و ارشاد نیست، بلکه باید آنها را به مرحله اجرا گذاشت.

نماینده مردم خراسان رضوی در خبرگان رهبری، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی، تنها یک عنوان نیست، بلکه باید در ذیل آن صدها طرح تنظیم نمود. باید دید چگونه سطح تولید بالا می رود و مصرف به صورت بهینه و دور از اسراف و تبذیر در می آید. باید طوری عمل کرد که گرایش و اعتماد مردم به داخل بیشتر گردد و وابستگی به خارج کمتر و حتی از بین رود. نیروی مولد تشویق و کمک شود و افراد فاسد سرکوب گردند. منابع ملی کشور و بودجه عمومی به سوی تولیدات سوق داده شود و سرمایه ملی صرف مشاغل کاذب و واسطه گری نگردد، از قاچاق و ورود کالاهای خارجی، جلوگیری به عمل آید و به تولیدات داخلی کمک شود، سرمایه ­های عمومی بیشتر به سوی تولید سوق داده شود و فرهنگ عمومی بسوی مصرف بهینه رود، نه اسراف، تبذیر، تجمل و چشم هم چشمی....

لزوم تشکیل اتاق فکر از سوی قوای سه گانه برای رفع مشکلات اقتصادی

حجت الاسلام و المسلمین عبدخدائی افزود: برای اجرائی کردن این عنوان ضرورت دارد در ابتدا هر یک از قوای سه گانه، اتاق فکری تشکیل دهند و با بررسی کامل نسبت به حوزه کاری آن قوه ایجاد طرح نمایند و سپس به مرحله اجرا در آورند.

وی ادامه داد: همچنین لازم است هر یک از وزارتخانه ها نسبت به حوزه کاری خود و بخش های وابسته حتی بخش های خصوصی، طرح های لازم را طراحی نموده و به مرحله اجراء درآورد.

عضو خبرگان رهبری، گفت: باید یک حرکت جهادی از سوی کلیه نهادها و ارگانها برای اجرای دستور رهبری انجام گیرد، حتی اگر در مقابل تحریم ها هم قرار نگیریم؛ زیرا روز به روز علم پیشرفت می کند و دنیای صنعتی اختراعات جدیدی را در معرض قرار می دهد و روی آن تبلیغ می کند و ما در مقابل این فرآورده جدید یا باید ایستادگی کنیم و از مصرف آن خودداری کنیم، یا باید خریداری نمائیم و یا آن که مشابه آن را ایجاد کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین عبدخدائی، گفت: فرض نخست در جا زدن در مقابل علم و اختراع و محروم ماندن از برکات علم، دومی ایجاد وابستگی و نیاز است و سومی سبب بهره برداری از هر اختراع و ابتکار می باشد. متاسفانه ما تاکنون راه دوم را پیموده ایم یعنی هر چه آنها اختراع کرده اند ما دست نیاز به سوی آن دراز کرده ایم و در نتیجه وابستگی اقتصادی ما بیشتر شده است. اینجانب بصورت یک عضو کوچک مجلس خبرگان رهبری حق دارم از مسئولان و مدیران کشور سؤال کنم و بلکه مطالبه کنم که تا چه اندازه دستور مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی را اجرائی کرده اند؟!

وی در پایان پیشنهاد هایی را برای تدوین یک اقتصاد سالم ارائه داد:

  1. جلوگیری از مفاسد اقتصادی با تنظیم قوانین و مقررات لازم و اجرای آن در سه مرحله پیشگیری، نظارت و کیفر.
  2. قویت نظام آموزشی علمی ـ کاربردی و ایجاد ارتباط کامل میان دانشگاه و بخشهای مولد مانند صنعت و کشاورزی.
  3. سوق دادن سرمایه ها اعم از دولتی و بخش های خصوصی به سوی تولیدات اعم از صنعتی و کشاورزی و...
  4. تقلیل واسطه ها و هزینه ها میان تولیدکننده و مصرف کننده.
  5. سوق دادن اعتبارات و همچنین اموال ملی مانند نفت و اعتبارات بانکی به سوی منافع عمومی و پیشگیری از جذب آن توسط سرمایه داران و تداول ثروت میان آنها.
  6. اصلاح الگوی مصرف و برنامه ریزی در جهت آن و پیشگیری از هرگونه اسراف، تبذیر و تجمل گرایی.
  7. نظارت جدی بر اعتبارات پرداختی و مصرف آن و جلوگیری از خیانت های متعدد.
  8. نظارت بر استانداردسازی تولیدات داخلی و صادرات آن و جلوگیری از ارسال اجناس و بی کیفیت که سبب بی اعتباری کشور می گردد.
  9. پیشگیری از مفاسد اداری مانند رشوه خواری و دفع الوقت و مانع تراشی برای مراجعین.
  10. حرکت در جهت سالم سازی کسب و کار و جلوگیری از تبلیغات دروغین و کلاهبرداری ها و فریبکاری.
  11. مطالعه روی جذب سرمایه از طرق جدید.
  12. تلاش در جهت جذب زائران کشورهای اسلامی و گسترش صنعت گردشگری و توریسم حلال.
  13. ایجاد و تقویت توریسم درمانی و توسعه بیمارستانهایی که بتوانند بیماران منطقه را جذب و درمان کنند
  14. بهره رسانی از خدمات علمی بویژه علمی ـ کاربردی به کشورهای دیگر و در نتیجه جذب ثروت و ارز از این جهت و ایجاد پیوند میان علم و اقتصاد.
  15. فرهنگ سازی برای گرایش مردم به تولیدات داخلی و پرهیز از برندهای خارجی و نظارت کامل  بر کیفیت و قیمت تولیدات داخلی.
  16. تحریم خریدهای خارجی توسط ارگانهای دولتی به ویژه در مورد تولیداتی که مشابه آن در داخل عرضه می شود و یا امکان ایجاد آن میسر می گردد.
  17. استفاده دانشمندان و کارشناسان اقتصادی از نظرات علما و دانشمندان اسلامی در مسائل اقتصادی و بکاربردن آن در ایجاد اقتصاد برپایه عدالت.
  18. پیوند میان توسعه اقتصادی و عدالت و حمایت از قشر ضعیف و محروم.
  19. حرکت به سوی استحصال فرآورده های نفتی و پرهیز از خام فروشی.
  20. نکته مهم در رابطه با اقتصاد مقاومتی آن است که هم بصورت جدی از مفاسد اقتصادی جلوگیری بعمل آید و دیگر آنکه در صدد جذب ثروت ها و سرمایه های جدید باشیم و متکی به نفت نباشیم.

 

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha