جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت پیمان

دکتر پیمان گفت: اساتید دانشگاه و حوزه علمیه و همچنین پرفسور شادلی از کشور انگلیس از کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت استقبال کرده و قرار است در این کنفرانس حضور پیدا کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، دکتر آیت پیمان رئیس مجمع جهانی شیعه شناسی در نشست هماهنگی سومین کنفرانس گردشگری و معنویت بیان داشت: مقدمات اجرایی کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت فراهم شده و در این زمینه همکاری های خوبی از طرف تولیت حرم مطهر حضرت معصومه(س)، تولیت مسجد مقدس جمکران، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی  و سازمان گردشگری به عمل آمده است.

وی ادامه داد: این کنفرانس شش مرحله را به مرحله اجرا گذاشته و مجموعه ای از مقالات وصول شده و کمیته علمی در حال گزینش مقالات است، پرفسور شادلی از انگلیس هم که از اساتید نخبه دنیا در زمینه گردشگری است از این کنفرانس استقبال کرده و قرار است در این کنفرانس حضور پیدا کند و همچنین اساتید حوزه علمیه و دانشگاه نیز استقبال خوبی کرده اند.

دکتر پیمان گفت: هدف کنفرانس ایجاد فضای نظریه پردازی و فکری و توجه دادن نخبگان به صنعت گردشگری است، در کشور ما فضای فکری منفی نسبت به این قضیه است و علتش هم مشکلات حاشیه ای هست که در گذشته نسبت به گردشگری وجود داشته است مثلا این تصور که ممکن است گردشگری با ارزش ها و مبانی ارزشی و دینی ما تعارض داشته باشد.

وی در ادامه افزود:  در حالی که این مشکلات جزء ذات این صنعت نیست بلکه به سبب مسائل دیگری است و علتش هم این است که در این زمینه بخشهای مختلفی دخیل هستند ولی  هدایت و راهبری درست انجام نشده و سبب برخی هنجار شکنی ها در جامعه ما شده که پیامدهای مثبت این مساله را به حاشیه برده است.

رئیس مجمع جهانی شیعه شناسی گفت: اعتقاد ما این است که در هیچ مکتب و آئینی همچون دین اسلام اوامر و توصیه به گردشگری، سفر و سیر در آفاق نداریم.

وی در ادامه افزود: اهمیت و کاربرد صنعت گردشگری در اخلاق و معنویت و تاثیر گذاری آن در مسائل اجتماعی و معیشتی و سایر اثرات مثبت دیگر در جامعه تبیین نشده است از این رو در این زمینه با خلاهای زیادی روبرو هستیم.

دکتر پیمان با  اشاره به محور کنفرانس اظهار داشت: محورهای مورد توجه در کنفرانس گردشگری و معنویت شامل، نخست تاثیر معنویت در تحقق گردشگری پایدار، دوم مبانی فلسفی مربوط به تعالی انسان در گردشگری که بر اساس مبانی قرآنی و روایی و نظریه های اندیشمندان دینی است، سوم مبانی روانشناسی و سلامت معنوی در گردشگری که بسیاری از توصیه های دینی ما به این نکته ناظر است، چهارم مبانی جامعه شناسی و تحول اجتماعی در گردشگری  و تحولات جامعه ما با دنیای خارج و ادیان و مذاهب، پنجم مبانی زیبایی شناسی فرهنگ و هنر در گردشگری می شود.

بر پایه این گزارش مصوب شد که کنفرانس در تاریخ 26 شهریور ماه 97 برگزار شود و حجت الاسلام و المسلمین زادهوش به عنوان کمیته علمی، معاونیان به عنوان کمیته اطلاع رسانی و رسانه، یزدانی کمیته اجرایی، حجت الاسلام سید هدایت رضوی به عنوان کمیته بین الملل،عرب به عنوان کمیته پشتیبانی و مشارکت ها و اردکانی بع عنوان کمیته ویژه اعتاب مقدسة که مرکب از تولیت های معظم عتبات عالیات، حرم حضرت معصومه(س)،آستان قدس رضوی و مسجد مقدس جمکران است در برگزاری این کنفرانس بین المللی فعالیت داشته باشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha