جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ سلسله جلسات تفسیر قرآن آیت الله محسن فقیهی

آیت الله فقیهی گفت: اقامه نماز فقط به معنای نماز خواندن نیست، بلکه تشویق به برپایی نماز و ایجاد شرایط نماز خواندن همچون احداث مساجد از مصداق های اقامه نماز است که این مساله سبب از بین رفتن مشکلات جامعه و در امان بودن جوانان مسلمان می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت الله محسن فقیهی عصر امروز در مراسم کلنگ زنی مسجد بقیة الله اعظم(ع) قم، با اشاره به آیه «إِنَّما يَعْمُرُ مَساجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَي الزَّکاةَ وَ لَمْ يَخْشَ إِلاَّ اللَّهَ فَعَسي‏ أُولئِکَ أَنْ يَکُونُوا مِنَ الْمُهْتَدينَ» بیان داشت: در ادبیات عرب استفاده از کلمه «إِنَّما» به معنای حصر است بدین معنای که فقط کسانی که به خدای تعالی و معاد ایمان دارند در تعمیر و ساخت مساجد کمک می کنند.

وی تصریح کرد: این امکان وجود دارد که خیلی از اعمال انسان ها با اخلاص نباشد، اما قطعا امر مسجد سازی با اخلاص قرین است، زیرا گذشت از مال جایگاه ویژه ای دارد و عده ای امکان داشت در زمان جنگ در خط مقدم حضور داشته باشند، اما از مالشان نمی توانستند بگذرند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: کسی که اهل نماز، زکات و خمس است و مالی حلال دارد در ساخت مسجد کمک می کند و اگر کسی خمس مالش را نداده باشد، باید اول مال خود را حلال کند و بعد در امر مسجد سازی فعالیت داشته باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه فرد مسجد ساز در بهشت برای خود خانه می سازد، اذعان داشت:  فردی که در احداث مسجد کمک کند، قطعا در بهشت برای خود خانه ساخته است.

آیت الله فقیهی گفت: عده ای بدون اعتقاد به معاد اقدام به خرید خانه در کشور های دیگر با این عقیده که خیال راحت داشته باشند می کنند؛ اما مومن فقط رضایت خدای تعالی را مد نظر گرفته و با کمک در امر ساخت مسجد آخرت خود را خریداری می کند.

وی در ادامه افزود: نبی مکرم اسلام(ص) می فرماید کسی که در راه مسجد قدم می گذارد ۷۰ هزار حسنه به او داده می شود و کسی که در امر مسجد سازی فعالیت داشته باشد، در ثواب شرکت کنندگان مسجد شریک می شود.

وی در پایان با اشاره به معنای اصلی اقامه نماز یادآور شد: اقامه نماز فقط به معنای نماز خواندن نیست؛ بلکه تشویق به برپایی نماز و ایجاد شرایط نماز خواندن همچون احداث مساجد از مصداق های اقامه نماز است که این مساله سبب از بین رفتن مشکلات جامعه و در امان بودن جوانان مسلمان می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha