جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دکتر ابراهیمیان

حوزه/ ساختار شورای نگهبان و جایگاه ولایت فقیه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران توسط دکتر حجت الله ابراهیمیان عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی قم در سمیناری بین المللی در اندونزی تبیین شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، تبیین ساختار شورای نگهبان و جایگاه ولایت فقیه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران موضوع مطرح شده توسط دکتر حجت الله ابراهیمیان عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی قم بود که با استقبال اساتید و دانشجویان اندونزیایی روبرو شد.

در این سمینار، دکتر روملی رئیس دانشکده حقوق دانشگاه رادن فتح و  دکتر زین العابدین از اساتید برجسته حقوقی این دانشگاه به تبین جایگاه احکام اسلامی در قانون اساسی کشور خود پرداختند و دکتر حجت الله ابراهیمیان نیز به تبیین جایگاه ولایت فقیه و شورای نگهبان در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

در این سمینار دکتر ابراهیمیان ابتدا به مشترکات قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اندونزی اشاره کرد که جلوه مهم آن بحث توحید است. البته قانون اساسی اندونزی دموکراتیک است اما بحث توحید در اصول قانون اساسی این کشور گنجانده شده است.

سپس دکتر ابراهیمیان با استناد به اصل 4 قانون اساسی، بخشی از جلوه های قانون اساسی را مبتنی بر این اصل را تبیین نموده و سپس دو نهاد بسیار مهم «ولایت فقیه» و «شورای نگهبان» را با استناد به قانون اساسی تشریح کرد.

وی گفت: رکن اساسی قانون اساسی در جمهوری اسلامی ایران که موجب عدم انحراف جامعه از احکام اسلامی می شود، عنصر ولایت فقیه است. یعنی ولایت فقیه همیشه مراقب است که کارگزاران و نهاد های مسئول از مسیر اسلام منحرف نشوند. نکته دیگر جایگاه ویژه شورای نگهبان است. در قانون اساسی ایران مجلس شورای اسلامی اعتبار مصوباتش را با تایید شورای نگهبان بدست می آورد و شورای نگهبان است که تطبیق قوانین مجلس شورای اسلامی را با احکام اسلامی بر عهده دارد و در صورت تعارض این مصوبات با احکام اسلامی آن را رد می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha