شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
"فیلم سینمایی "سفیر"

"فیلم سینمایی "سفیر" به طور مشخص نخستین فیلم بلند سینمایی با موضوع عاشورایی است که در اکران خود در ایران و لبنان با استقبال بسیار خوب و گسترده مخاطبان روبرو شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، شاید از نگاه برخی بازپخش چندین باره سریال" مختارنامه " از شبکه های مختلف سیما در چنین ایامی، نشان دهنده میزان گرایش و علاقه بالای مخاطب به تماشای این اثر گرانسنگ تلویزیونی باشد اما از این واقعیت چشم پوشید که به هر حال چنته صدا و سیمای کشور و نیز سینمای ما از روایت مهم ترین و تاثیرگذارترین واقعه ی شیعی چندان پر نیست.

البته در سال های اخیر مشکلات شدید مالی و بودجه ای نیز مزید بر علت شده تا سریال های فاخر و ماندگاری چون مختارنامه دیگر تولید نشود ، به ویژه با عنایت به این مساله که به هر حال تولید اثر تاریخی بسیار هزینه بر است، کما این که همچنان سریال مختارنامه لقب پرهزینه ترین سریال تاریخ تلویزیون را با خود یدک می کشد.

به بهانه دهه اول محرم و ایام سوگواری سید و سالار شهیدان، نگاهی انداخته ایم به مهم ترین آثار سینمایی و تلویزیونی در رابطه با محرم و عاشورا.

قبل از پرداختن به هر موضوع دیگری باید به این نکته کلیدی توجه داشت که اساساً وجوه و ابعاد دراماتیک عاشورا چنان بوده و هست که چه در فیلم های تاریخی و مذهبی و چه سریال های امروزی که رگه ها و نشانه هایی از پرداختن به این موضوع در آن ها وجود دارد، معمولاً این قبیل آثار مورد توجه مخاطب قرار گرفته اند ، هر چند که هر اثری طبعاً در مقام نقد و بررسی دارای نقاط ضعف و قوت قابل توجهی است که در جای خود باید به این موضوع پرداخت.

در بحث سینما اگر بخواهیم وارد شویم باید تاکید کرد که کارنامه سینمای ایران درباره واقعه عاشورا با فیلم "سفیر" به کارگردانی فریبرز صالح شروع می‌شود.

سفیر سال 1361 ساخته شد و در آن به ماجرای پیش از اعزام سفیر سیدالشهدا(ع) یعنی حضرت مسلم بن عقیل(ع) در کوفه پرداخته می شود و در این فیلم که بارها از تلویزیون نیز پخش شده، هنرمندان شاخصی چون فرامرز قریبیان و جلال پیشواییان به ایفای نقش پرداخته اند.

خلاصه داستان این فیلم از این قرار است که "قیس بن مسهر" با نامه‌ای از سوی امام حسین(ع) برای سلیمان بن صرد خزاعی راهی شهر کوفه می شود که در راه توسط ماموران عبیدالله ابن زیاد والی تازه منصوب شده در کوفه دستگیر و به زندان می افتد. در زندان به وی گفته می شود که در صورت سخنرانی علیه حسین بن علی(ع) از زندان آزاد خواهد شد. وی با پذیرفتن این شرط به روی منبر رفته اما علیه یزید بن معاویه سخنرانی آتشینی می کند که همین مساله باعث می شود پس از این سخنرانی به دستور ابن زیاد به فیض عظیم شهادت دست یابد"

آنچه قابل توجه است این که در آن ایام نسبت به سطح تولید این فیلم، استقبال خوبی از آن به عمل آمد به طوری که "سفیر" در آن سال پس از حضور در اولین دوره جشنواره فیلم فجر در سینماهای سراسر کشور اکران شد و عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال را نیز به ‌دست آورد.

جالب این که پس از ایران حتی توفیق اکران در سینماهای کشور لبنان را نیز پیدا کرد که اتفاقاً در آن جا نیز به طور نسبی، فروش بالایی داشت و این نشان می دهد که سینماهای کشورهای مسلمان منطقه به خصوص جوامع شیعی آن ها تا چه حد علاقه مند و مشتاق به تماشای محصولات رسانه ای و هنری کشورمان از جمله در رابطه با عاشوراست.

فریبرز صالح، کارگردان "سفیر" در یکی از مصاحبه هایش می گوید چنانچه حمایت‌های شهید کلاهدوز نبود، اساساً این فیلم در آن سال‌های ابتدای انقلاب و جنگ تحمیلی، اساساً ساخته نمی‌شد.

از زمان ساخته شدن فیلم" سفیر" تا اثر سینمایی بعدی درباره عاشورا بیش از یک دهه به طول انجامید چه آن که بالاخره پس از ده سال ، این شهرام اسدی بود که با تولید فیلم سینمایی "روز واقعه" یکی از به یادماندنی ترین آثار سینمای ایران را ساخت.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha