جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام داداشی

حوزه/ محقق و پژوهشگر حوزه علمیه گفت: بزرگ ترین فساد این است که انسان آگاهانه از خدا غفلت داشته باشد و زمانی شیطان بر انسان مسلط می شود که انسان دارای غفلتی آگاهانه باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام داداشی دوشنبه شب در مراسم عزاداری هیئت هنر و رسانه که در مرکز آموزشی تربیتی هدایت قم برگزار شد، اظهار داشت: چطور می شود که یک فرد شیعه مکتبی که در جوار امیر المؤمنین(ع) در جنگ ها شمشیر می زد، سر بریده شده امام حسین(ع) را برای بشارت نزد یزید می برد.

وی با بیان اینکه کربلا و عاشورا  صحنه عبرت ها است گفت: حضرت سید الشهدا(ع) در روزعاشورا فرمودند «اسْتَحْوَذَ عَلَیهِمُ الشَّیطانُ فَأَنْساهُمْ ذِکرَ‌الله‏»، دشمنان ما کسانی هستند که شیطان با تمام وجود بر آن ها مسلط شده است.

محقق و پژوهشگر  حوزه علمیه، به راه های نفوذ شیطان بر انسان پرداخت و ابراز داشت: امام صادق(ع) در این مورد بیان می دارد که شیطان در صورتی بر انسان مسلط می شود که در قدم اول انسان از یاد و ذکر خدا غافل شود.

وی ادامه داد: بزرگ ترین فساد این است که انسان آگاهانه از خدا غفلت داشته باشد و زمانی شیطان بر انسان مسلط می شود که انسان دارای غفلتی آگاهانه باشد.

حجت الاسلام داداشی با بیان اینکه به فرموده امام صادق(ع) مهم ترین راه فرار از دشمن، ذکر خداوند است افزود: وقتی انسان اوامر خدا را سبک بشمارد شیطان بر او مسلط می شود؛ لذا باید نسبت به اوامر الهی قوی بود.

وی بیان کرد: در روایات است که شیطان از وسوسه گناهان کوچک شروع  و آرام آرام انسان را دچار گناهان بزرگ می کند و کسانی که به کمالات رسیدند، واجبات را مهم شمردند و برعکس کسانی که لغزیدند در انجام واجبات کوتاهی کردند.

این سخنران مذهبی ابراز کرد: از سید جمال الدین گلپایگانی نقل شده که بیان کرده، در یکی از روز های تابستان فردعجیبی به خانه ما آمد، او را نشناختم درحالیکه او مرا می شناخت و گفت من هم حجره و هم مباحثه شما بودم؛ اورا به یاد آوردم وقتی پرسیدم این چه وضعی است که پیدا کرده گفت که در شاهرود در یکی از مساجد مستقر شدم آرام ارام شهرت پیدا کردم و حاکم شهر به من نزدیک شد و روزی مرا به مهمانی بزرگان شهر فراخواند در آنجا ناگهان جام های شراب را آوردند من ناراحت شدم و مجلس راترک کردم بار دوم که مرا دعوت کردند، غذای لذیذی خوردیم و سپس خواستند شراب بیاورند از من اجازه گرفتند و من اجازه دادم و دفعه سوم که رفته بودم بعد از شام به من هم شراب تعارف کردند و من برداشتم، وقتی از آن مهمانی بیرون آمدم متوجه شدم ظلمت تمام وجودم را فراگرفته است و سپس عبا و عمامه را از تن در آوردم؛ این چنین است که هیچ کسی نمی تواند تضمین دهد که گرفتار شیطان نمی شود.

وی تصریح کرد: از موارد دیگری که  شیطان بر انسان مسلط می شود، وقتی است که انسان فراموش می کند خدا بر اسرار او و  ظاهر و باطن او اطلاع دارد و لذا هر وقتی که فراموش کرد خداوند حاضر و ناظر است بهترین مجال برای نفوذ شیطان خواهد بود.

حجت  الاسلام داداشی گفت: اگر انسان بتواند خودش را دائم در محضر پروردگار ببیند به ذکر قلبی رسیده و برترین ذکر ها نیز ذکر قلبی است که اگر انسان به آن برسد ملکوت به روی او باز می شود.

وی با بیان اینکه بیکاری از دیگر عوامل نفوذ شیطان بر انسان به خصوص جوانان است، افزود: امام صادق هشدار داده است که مراقب شیطان باشید که او همیشه با خیر وارد می شود نه با شر.

گفتنی است: روایت گری دوران دفاع مقدس توسط حاج حسین یکتا و مدیحه سرایی مالکی نژاد از دیگر برنامه های این هیئت بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha