پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حوزه علمیه

حوزه/ وجود حوزه های علمیه که به برکت انقلاب اسلامی، هر ساله به تعداد آن ها افزوده می شود، یک فرصت مغتنم برای نوجوانان و جوانان علاقمند به تبلیغ مکتب اسلام است، جوانانی که از همین ابتدا از یکدیگر سبقت می گیرند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از بیرجند، این روزها مدارس علمیه حال و هوای خاصی دارند، چراکه بعد از تعطیلی چند ماهه، دوباره بازگشایی شده اند و طلاب به خصوص سال اولی ها با شور و نشاط جوانی و با همهمه متناسب با این سن در مراسم آغاز سال حضور دارند.

طلبه ها در  پایه های مختلف حوزه، نوجوان ها و جوان هایی دارای انگیزه های علمی و معنوی قوی هستند، آنها نه براساس عرف عادی جامعه، بلکه با تحقیق، حوزه و عالم طلبگی را انتخاب کرده اند، هرکدام از این طلبه ها شاید مدت زمان زیادی را صرف کرده اند و با فکر و مشورت و زدودن تردیدها انتخاب نهایی را انجام داده اند، اما این تنها، آغاز کار است و راه پرپیچ و خمی را باید طی کنند.

سبک زندگی طلبگی

در فضای مدرسه علمیه  امیرالمومنین(ع) بیرجند طلبه ای جوان را مشاهده کردم که در گوشه ای ایستاده بود، نزدیک او رفتم و پس از سلام و احوالپرسی، اندکی را به گفتگو نشستم.

علی احمدی سخنانش را این گونه آغاز کرد: دو روز است که وارد حوزه علمیه امیرالمومنین(ع) شده ام و برای این که بتوانم با دیگر طلبه ها ارتباط برقرار کنم، اندکی طول می کشد.

وی با بیان تصمیمش برای ورود به حوزه، خاطرنشان کرد: بعد از اینکه تصمیم قاطع برای ورود به حوزه علمیه گرفتم، با نیت خالص کار خود را آغاز کردم، چرا که یک طلبه وقتی وارد حوزه علمیه می شود باید ابتدا با خدا میثاق ببندد و در راه این میثاق و عهدی که با پروردگار خود بسته، متعهد باشد.

این طلبه جوان در پایان گفت: دوره طلبگی، یک سبک زندگی خاصی است و برای تحصیل بهتر در مدرسه علمیه، باید از همین روزهای اول، خود را با آن شرایط هماهنگ کرد.

برطرف کردن فقرفرهنگی

محسن نخعی دیگر طلبه جوانی است که در مدرسه امیر المومنین(ع) در حال تحصیل می باشد، هدفش را برطرف کردن ضعف های فرهنگی جامعه و کمک به مردم عنوان می کند و از اینکه طلبگی را انتخاب کرده به خود می بالد.

وی با بیان سختی های دوران طلبگی گفت: در این مدتی که در حال تحصیل بوده ام، دوری از خانواده، یکی از سخت ترین لحظه هاست، ولی  زمانی که وارد این عرصه  می شویم باید همه سختی ها و مشکلات را تحمل کنیم.

این طلبه جوان خاطر نشان کرد: هنگامی که وارد این عرصه شده ایم با صاحب اصلی حوزه یعنی امام زمان(عج) پیمان بسته ایم، لذا تلاش می کنیم تا هیچ گاه میان ما و صاحب الزمان(عج) فاصله ای ایجاد نشود.

نخعی با اشاره به اینکه اصالتا اهل روستای درح است، ادامه داد: در چند سال گذشته، هنگامی که مشکلات فرهنگی منطقه را مشاهده کردم، طبق مشورت هایی که با دیگر روحانیون منطقه داشتم، تصمیم گرفتم که برای تحصیل وارد حوزه علمیه شوم.

وی بیان داشت: با ورود به مدرسه علمیه، دوره‌ی جدیدی را در زندگی خود تجربه کردم و سعی دارم بخاطر هدفی که به اینجا آمدم ،تلاش کنم و برای تبلیغ و راهنمایی دوباره به زادگاه خودم برگردم.

حجت الاسلام علی طیبی، مدیر مدرسه تخصصی امیرالمومنین(ع) بیرجند در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، با اشاره به اینکه سال تحصیلی جدید از ابتدای مهرماه آغاز شده است، اظهار کرد: تقویت کادر و همکاران در مدرسه یکی از اقداماتی است که در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: در رشته‌های فلسفه، علوم قرآن و فقه و اصول در سال تحصیلی جدید از اساتید برجسته‌ای استفاده می‌شود و از ظرفیت‌ آن‌ها در مدرسه تخصصی امیرالمومنین(ع) استفاده خواهد شد.

مدیر مدرسه تخصصی امیرالمومنین(ع) بیرجند افزود: تمام امکانات و ظرفیت‌هایی که در اختیار طلاب قرار می‌گیرد با این هدف است که طلبه در تراز انقلاب اسلامی، دین و مذهب تربیت شود و طلبه خدوم با ترازهای انقلابی و حوزوی رشد پیدا کند.

حجت الاسلام طیبی تصریح کرد: تشکیل کانون مبلغان مدرسه نیز یکی از برنامه‌هایی است که در سال جاری انجام می‌شود تا در بحث خدمات تبلیغی اقدامات بیشتری انجام شود.

وی ادامه داد: همچنین بحث دانش‌افزایی با استفاده از ظرفیت اساتید برجسته‌ای از قم و مشهد آغاز شده است و در راستای این هدف نیز دوره تخصصی امامت برگزار می‌شود، که انگیزه، علاقه و پشتکار طلاب را در این دوره می‌طلبد.

مدیر مدرسه تخصصی امیرالمومنین(ع) بیرجند، خاطرنشان کرد: اگر سه حوزه هدایت طلبگی، رسالت طلبگی و ارزش علم و عالم حل شود بسیاری از مسائل، مشکلات و کم کاری‌ها قابل حل خواهد بود.

حجت الاسلام طیبی تصریح کرد: اخلاص در درس خواندن، درس دادن، اثرگذاری و کارآمدی بیشتر در عرصه خدمت به امام زمان(عج) از جمله مواردی بسیار مهم در حوزه علمیه به شمار می روند.

بصیرت افزایی شاخصه ی یک طلبه موفق است


حجت الاسلام محمد دوست استاد مدرسه امیرالمومنین(ع) نیز در گفت و گو با خبرنگار«حوزه» در بیرجند ، با اشاره به ویژگی های طلبه انقلابی، گفت: بصیرت، آگاهی و انقلابی بودن از ویژگی های شاخص یک طلبه است، اگر این سه معیار در یک طلبه وجود داشته باشد، می تواند با بصیرت و آگاهی کامل نسبت به امور خود شناخت داشته باشد و در راستای تبلیغ دین حرکت کند.

وی ادامه داد: طلبه انقلابی در درجه اول باید با آرمان ها و اهداف انقلاب اسلامی آشنا باشد و بتواند آن را تبلیغ کند، در غیر این صورت به درد جامعه نمی خورد.

این استاد حوزه با اشاره به داشتن مدیریت صحیح برای تربیت طلبه های مفید برای جامعه ، گفت: گزینش مبلغ نباید براساس تحصیل و نمره بالا باشد، زیرا افرادی هستند که با وجود نمره بالا توان تبلیغ و سخنرانی را ندارند، در مقابل افرادی هم هستند که در عین تحصیلات پایین از توان تبلیغی بالایی برخوردارند.

وی ادامه داد: تربیت روحانیونی که از علم و عمل همراه با بصیرت و آگاهی نسبت به مسایل روز در طول طلبگی بهرمند می شوند، یکی از مهمترین نیازهای کشور بخصوص استان خراسان جنوبی می باشد.

حجت الاسلام محمد دوست تواضع در برابر مردم را رمز موفقیت طلاب دانست و خاطرنشان کرد: تهذیب نفس و پاکیزه نگه داشتن خود در مقابل شیطان از راهکارهای عملی برای طلاب و روحانیون در راستای هدایت مردم است.

این استاد حوزه، تبلیغ و هجرت را امری واجب و ضروری برای طلاب عنوان کرد و افزود: طلاب باید برای تبلیغ دین و آموزش احکام اسلامی هجرت کنند و به روستاها رفته و مردم را آگاه کنند و با ایجاد دوستی و محبت بین خود و آنان، قلوب آنان را تسخیر و مجذوب خداوند کنند.

در فضای حوزه ،پس از پایان کلاس های درس، طلاب جوان فرصت را غنیمت شمرده و به دیدار مدیر و اساتید حوزه می رفتند، تا مشکلاتی که در این راه به دوش می کشند را مطرح و از آنان یاری بطلبند.

در این چند روزه، مدرسه علمیه امیرالمومنین(ع) حال و هوای دیگری دارد و زمانی این حال و هوا به جامعه منتقل خواهد شد که طلاب بیش از گذشته در تهذیب و اخلاق‌گرایی خود بکوشند.

یادمان باشد...

 وجود حوزه های علمیه که به برکت انقلاب اسلامی، هر ساله به تعداد آن ها افزوده می شود، یک فرصت مغتنم برای نوجوانان و جوانان علاقمند به تبلیغ مکتب اسلام است.

طلابی که فرصت حضور در این مدارس را پیدا کرده اند، باید از امکانات فراهم شده در جهت فراگیری علوم دینی به خوبی بهره گیرند، زیرا امروز نظام اسلامی زمینه رشد و ارتقای دینی جامعه را فراهم کرده است.

یادمان باشد همین اولین روزهای طلبگی نیز به سرعت، تبدیل به خاطراتی فراموش نشدنی در زندگیمان خواهد شد، پس ای کاش طلبه های جوانی که وارد این عرصه شده‌اند، قدر ثانیه ثانیه های تحصیل را بدانند و از آن برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی بهره ببرند.

 گزارش: مسعود نوفرستی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha