جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله علیدوست

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه روحانیون و طلاب حق ندارند که از عُمر خود استفاده نکنند، گفت: روزانه بسته به ایام در ۱۵ روز بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ شبهه جدید ایجاد می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد، آیت الله ابوالقاسم علیدوست در جمع طلاب مدرسه علمیه خان یزد، با اشاره به این که رسول خدا می فرماید: در روز قیامت بنده قدم از قدم برنمی دارد تا اینکه از چهار چیز از وی سوال می شود گفت: این مطلب در سوره مبارکه صافات نیز اشاره شده است که نخستین موردی که از انسان سوال می شود در عُمر شخص و نحو بهره مندی از آن است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه دومین آن چیزی که از انسان در قیامت سوال می شود جوانی است افزود: اهمیت بحث جوانی در این جا به خوبی قابل مشاهده است به صورتی که جوانی را در دو مورد سؤال می کنند که اولین آن در عمر و دیگری به صورت جداگانه در خود جوانی است.

رئیس انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه قم ادامه داد: سومین آن اموال، انسان است که از چه مسیری به دست آورده و در چه مسیری خرج کرده است و چهارمین آن هم دوستی با اهل بیت(ع) است.

وی در ادامه با بیان اینکه انسان ها و بالاخص قشر روحانیت و طلاب مأمور به استفاده از فرصت های خود هستند تصریح کرد: بشر مکلف به عمر و حق است که متاسفانه مورد بی توجهی ما نیز در برخی از موارد قرار می گیرد.

آیت الله علیدوست خاطر نشان کرد: وقت بسیار ارزشمند است که متاسفانه امروزه با توجه به وجود فضاهای مجازی که متنوع هم هست، سبب می شود که عمر مفید انسان به بطالت بگذرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه طبق آیه سوره صافات نشان می دهد که ما طلاب حق نداریم که از فرصت ها استفاده نکنیم گفت: عمر انسان بسیار مفید است و اگر هر روز شخص بگذرد و برگی از زندگی انسان از بین برود دیگر نمی توان آن روز را بازگرداند.

استاد حوزه با بیان اینکه در دورانی قرار داریم که دانش ها روز به روز در حال گسترش است اضافه کرد: شاید در گذشته پنجاه سال می گذشت که سوال جدیدی بوجود بیاید و سوال فقهی را مطرح کند تا بخواهند بر روی آن تحقیق کنند و حتی در برخی از موارد قرن ها می گذشت تا یک شبهه جدید بوجود می آمد که آن هم از شبهات گذشته سرچشمه می گرفت.

طبق آمار، در 15 روز بین 700 تا 800 شبهه جدید ایجاد می شود

وی با اشاره به اینکه امروزه در علوم انسانی و اسلامی و هم در علوم ریاضی، فیزیک و تجربی می بینیم که با سرعت سرسام آوری در حال پیشرفت است و روزی نیست که در تکنولوژی و علم یک وسیله اختراع نشود و همین اختراع سبب بوجود آمدن سوال های فقهی می شود گفت: طبق آماری که در قم اعلام شده گاهی در عرض 15 روز بین 700 تا 800 شبهه که بستگی به ایام هم دارد بوجود می آید که هر چند بسیاری از این شبهات به گذشته بازمی گردد ولی بسیاری از آنها هم جدید است.

آیت الله علیدوست عنوان کرد: این آمار نشان می دهد که کار روحانیون و طلاب برای پاسخگویی به شبهات سخت و نیاز است که این عزیزان به صورت جدی تر در این زمینه ها با تلاش به کار بپردازند و شبهات ایجاد شده روز، پاسخ بروز بدهند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان گفت: سرعت دانش بسیار زیاد است که نیاز به تلاش زیاد روحانیون و طلاب است و باید آستین همت را بالا زد و مردانه به کار پرداخت.

انتهای پیام/313/23

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha