پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله جوادی آملی

حوزه/ حضرت آیت الله جوادی آملی اذعان داشتند: وقتی آدم زبان و قلبش به محبت و مِهرعادت نکرده باشد، در نتیجه شاهد طلاق در جامعه خواهیم بود. حوزه و دانشگاه که به لطف الهی هزاران کار علمی و خدماتی انجام دادند و انجام می‌دهند، مسئول‌ هستند که مِهر و محبت، را در جامعه ترویج کنند، آن وقت جامعه می‌شود جامعه مِهر.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،‌ حضرت آیت الله جوادی آملی در درس تفسیر خود، به تفسیر آیات ابتدایی سوره مبارکه طلاق پرداختند و بیان داشتند: اساس خانواده در اسلام آن قدر محترم است که در روایات ما هست اگر ـ معاذالله ـ خانه و خانواده ای در اثر طلاق ویران شد، این مانند بافت فرسوده ای است که به آسانی ساخته نمی‌شود؛ لذا از طلاق به عنوان «أبْغَضُ الْحَلال» یاد شده است.

ایشان ادامه دادند: ما معنای عدل را می‌فهمیم؛ یعنی خدا به ما عقلی داد که ما معنای عدل، شیرینی عدل و حقانیت عدل را به خوبی می‌فهمیم اما قلمرو عدل را هرگز نمی‌فهمیم، عدل یعنی هر چیزی سر جای خودش باشد؛ «وَضعُ کُلَّ شیءٍ فِی مُوضِعِه»، اما جای اشیاء کجاست؟ جای اشخاص کجاست؟ استکبار که داعیه ربوبیت دارد و یک ﴿أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلی﴾ در ضمیر او نهفته است می‌گوید جای اشیاء و اشخاص را ما خودمان معین می‌کنیم! اما دین می‌گوید جای اشیاء را اشیاء‌آفرین می‌داند، جای اشخاص را اشخاص‌آفرین می‌داند، لذا می‌فرماید به اینکه اگر شما کار خلافی کردید در حقیقت به خودتان ستم کردید، چون ما طرزی عالم را آفریدیم که حتی یک نقطه ناهماهنگ، در صدر و ساقه عالم نیست.

معظم له خاطرنشان کردند: این مکتب به گونه ای قواعد علمی را بیان می‌کند که با قوانین عملی کاملا هماهنگ است. اگر امام فرمود خانه‌ای که با طلاق ویران شده به این آسانی ساخته نمی‌شود، برای آن است که عدل الهی اقتضا می‌کند خانه براساس مِهر بماند، گرچه مسکن را باید مرد تهیه می‌کند اما زن موظف است که سکینت و آرامش منزل را به عهده بگیرد؛ ﴿خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَیها﴾، از این طرف حرمت مرد و حرمت زن را هم متقابلاً بیان کرده است.

حضرت آیت الله جوادی آملی اذعان داشتند: وقتی آدم زبان و قلبش به محبت و مِهر عادت نکرده باشد، در نتیجه شاهد طلاق در جامعه خواهیم بود. حوزه و دانشگاه که به لطف الهی هزاران کار علمی و خدماتی انجام دادند و انجام می‌دهند، مسئول‌ هستند که مِهر و محبت، را در جامعه ترویج کنند، آن وقت جامعه می‌شود جامعه مِهر.

ایشان با اشاره به حدیثی از امام صادق علیه السلام بیان داشتند: این بیان امام، بیان بسیار لطیفی است! امام می‌فرماید که «تَزَاوَرُوا»، یکدیگر را ترک نکنید، قهر نکنید، اختلاف نداشته باشید. شما شیعیان ما هستید، وقتی شما شیعیان ما به سراغ یکدیگر می‌روید و دور هم جمع می شوید حرف‌های ما را می‌زنید چراکه حرف‌های ما «وَ أَحَادِیثُنَا تُعَطِّفُ بَعْضَكُمْ عَلَی بَعْض»؛ عاطفه و محبت ایجاد می‌کند. خاصیت سخنان ائمه علیهم السلام ایجاد محبت است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha