جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
مهدی قربان کرم مسئول قرارگاه اربعین

حوزه/ مسئول قرارگاه اربعین قم از برگزاری برنامه های گسترده پذیرایی از زائران اربعین حسینی این قرارگاه در قم با حضور ۱۴۰ هزار زائر و ۱۲۰۰ خادم خبرداد.

مهدی قربان کرم در گفت وگو با خبرگزاری «حوزه»،  با تشریح برنامه های قرارگاه اربعین قم گفت: هر ساله در ایام اربعین تکاپوی شیعیان برای حضور در سرزمین عاشقان و دلباختگان به حضرت ثارالله آغاز می شود. عاشقان امام حسین(ع) به دو دسته خادمان و زائران تقسیم می شوند و عده ای خود را خاک پای زائران می کنند و در مسیر عاشقی همراه می شوند؛ با توجه به روایات متعددی که در باب پاداش زیارت و خدمت رسانی به زائران به ما رسیده است، بهشتی عظیم در انتظار زائران خواهد بود و به همین دلیل،‌شوق خدمت و زیارت توام می شود و حماسه ای عظیم شکل می گیرد.

مسئول قرارگاه اربعین قم بیان کرد: امسال برای سومین سال متوالی، قرارگاه اربعین در قم شکل می گیرد و صدها نفر خود را برای خدمت به زائران امام حسین(ع) آماده می کنند؛ این قرارگاه از سال 95 شکل گرفت و با حضور گسترده طلاب و دانشجویان و بسیجیان به شکل جهادی کارکرد.

وی گفت: این زیارت به حدی عظیم و الهی است که شیعیان نمی خواهند حتی یک لحظه از آن را از دست بدهند و کسانی که در این مسیر خدمت گذار زائران اربعین هستند در کسب روزی خدمت به زائران از هم سبقت می گیرند.

قربان کرم اظهارکرد: در این قرارگاه بر این باور هستیم که زمانی که یک زائر از خانه خود به قصد زیارت خارج می شود دیگر یک زائر است و به دلیل اینکه قم، ام القری جهان تشیع است و جایگاه کریمه اهل بیت(ع)، باید بهترین پذیرایی از زائران انجام شود.  سال 95 بیش از 67 هزار زائر ایرانی و خارجی در قرارگاه اربعین در قم پذیرایی شدند و در سال 96 نیز 70 هزار زائر اسکان یافتند و از خدمات گسترده ای که ویژه آنها در نظر گرفته شده بود استفاده کردند.

وی با ذکر این مطلب که امسال پیش بینی 140 هزار  زائر را در این قرارگاه داریم بیان کرد: با توجه به شرایط امسال و استقبال بیشتر پاکستانی ها و همچنین رصدی که انجام شده است این آمار قریب به ذهن است.

مسئول قرارگاه اربعین گفت: از اوایل امسال فعالیت ها برای پذیرایی از زائران در این قرارگاه آغاز شد و با برنامه ریزی انجام شده، فعالیت ها و تیم های تخصصی در قالب 15 کمیته برادران و 7 کمیته خواهران و 108 واحد ساماندهی شد؛ این فعالیت به شکل تشکیلاتی تنظیم شده است، زیرا مقام معظم رهبری بارها بر لزوم فعالیت های تشکیلاتی از سوی فعالان جبهه انقلاب فرهنگی و فعالان عرصه های مختلف کشور تاکید دارند.

مهدی قربان کرم مسئول قرارگاه اربعین

آغاز کار قرارگاه از 23 مهر تا 14 آبان

قربان کرم یادآورشد: از جمله اقداماتی که پیش از آغاز این حرکت انجام شد، برگزاری جلسات متعدد با مسئولین واحدها و دستگاه های مخلتف و همچنین خیرینی بود که با مشارکت آنها این خدمات ارایه می شود؛ به همین خاطر و پس از اقدامات لازم مقرر شد که فعالیت های قرارگاه از 23 مهرماه تا 14 آبان ماه ارایه شود.

وی گفت: امسال ویژگی خاصی در خدمت گذاری به زائران نسبت به سالهای گذشته اعمال شده، آن هم فعال شدن دو جایگاه برای پذیرایی از زائران اربعین است؛ اولین جایگاه خدمت رسانی به زائران اربعین طبق سالهای قبل در مصلای قدس است؛ اما جایگاه دومی که امسال برای پذیرایی از زائران آماده شده است، صحن جواد الائمه حرم مطهرحضرت معصومه(س) است.

مسئول قرارگاه اربعین بیان کرد: ظرفیت پذیرایی شبانه روزی از زائران در قرارگاه صحن جوادالائمه دو هزار نفر است و ظرفیت شبستان مصلای قدس نیز 7 هزار نفر  است که زائران در شبانه روز می توانند در این فضا اسکان و پذیرایی شوند؛ در مجموع فضای پذیرایی از 9هزار زائر به شکل همزمان در این دو مرکز وجود دارد.

وی با اشاره به سیال بودن جریان پذیرایی از زائران بیان کرد: نمایندگی در برخی از استان ها به خصوص استان های مرزی با پاکستان که به شکل سیستماتیک است ایجاد شده  و از همانجا زائران ثبت نام کرده و پذیرش می شوند؛ زائران پس از ورود به قم با توجه به این ثبت نام اسکان می شوند.

مسئول قرارگاه اربعین بیان کرد: برای زائرانی که با کد ملی ثبت نام نکرده باشند که 24 ساعت برای ایرانی ها و 72 ساعت برای خارجی است؛ پذیرایی از زائران کاملا رایگاه است و هیچ هزینه ای از آنها اخذ نمی شود.

وی گفت: زائران به محض ورود به قم توسط بنرهای راهنما در مبادی ورودی شهر قم راهنمایی می شوند که از چه مسیری به سمت مصلا یا حرم بروند و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

برنامه های فرهنگی ویژه زائران

وی اظهارکرد: به منظور استفاده هرچه بیشتر زائران از فضای معنوی قم و شهر کریمه اهل بیت(س) برنامه های مختلفی تدارک دیده شده است؛ از جمله برنامه های فرهنگی که در این ایام در دو جایگاه قرارگاه برگزار می شود می توان به محافل انس با شهیدان، استقرار ایستگاه های فرهنگی تهیه و توزیع نرم افزارهای فرهنگی و پخش فیلم های اربعین  و عمار، اهدای بسته های فرهنگی و... اشاره کرد.

قربان کرم یادآورشد: در این فضا نمایشگاه های مختلفی برپا می شود؛ همچنین هر سه وعده نماز جماعت با حضور ائمه جماعات استان قم برگزار می شود؛برگزاری محافل و مراسم های فرهنگی و مذهبی و.... از دیگر برنامه های این ایام است.

وی گفت: در این قرارگاه به تفاوت های فرهنگی چه در برگزاری برنامه ها و چه در پذیرایی از زائران توجه داریم؛ به عنوان مثال با پیش بینی هایی که انجام شده، مدل غذاهای زائران با توجه به ذائقه های آنها سرو می شود.

مهدی قربان کرم مسئول قرارگاه اربعین

مبلغان آماده خدمت رسانی تبلیغی به زائران هستند

مسئول قرارگاه اربعین عنوان کرد: کمیته تبلیغات از جمله کمیته های فعال این قرارگاه است که در سالهای گذشته با 120 مبلغ به فعالیت می پرداخته است که امسال با مبلغین مخلصی که پای در این راه نهاده اند، سعی می شود تا اقدامات گسترده ای را در خصوص فعالیت تبلیغی، پاسخ به شبهات و مشاوره های تخصصی و برگزاری حلقه های بصیرتی سامان دهیم.

وی گفت: ارتباط با استان ها از دیگر اقدامات این قرارگاه بوده است زیرا مسئولان کاروان ها در زمینه اطلاع رسانی در خصوص نیازمندی های خارجی ها و... کوشاه بوده اند تا مشکلی از نظر پذیرایی وجود نداشته باشد.

این فعال عرصه خدمت رسانی به زائران حسینی(ع) بیان کرد: یکی از مسایل خاصی که زائران خارجی با آن روبرو هستند و باید به فکر بود، مساله خاص رانندگی ویژه کاروان پاکستانی ها بود، زیرا راننده های پاکستانی بر خلاف رانندگان ایرانی در سمت راست اتوبوس یا خودرو، فعالیت می کنند و به همین دلیل سعی شده است که در زمینه پارکینگ با آنها همکاری خاصی شود و به همین دلیل پارکنیگ های ویژه ای برای آنها تدارک دیده شده اند.

وی گفت: فعالیت های گسترده ای که در این فضا انجام می شود گسترده است و فعالیت هایی چون فعالیت های بهداشتی، امدادرسانی، پزشکی، امنیتی و ایمنی، نظارت و درمانگاه های صحرایی و مشاوره و... را پوشش می دهد.

1200 خادم به شکل جهادی فعالیت می کنند

مسئول قرارگاه اربعین اظهارکرد: در این ایام خدمت رسانی به شکل جهادی و با همت بلند و مخلصانه انجام می شود؛ در این طرح بزرگ فرهنگی و اهل بیتی(ع) بیش از 1200 خادم به شکل جهادی و 24 ساعته خدمات رسانی خود را به زائران انجام می دهند؛ خدمات فنی بسیاری از جمله خدمات فنی، بهداشتی و آب و گاز و نور و برق و بهداشت و... وجود دارد که با حضور خادمان فنی این امور نیز رتق و فتق می شوند.

وی گفت: به منظور افزایش برد خدمت گزاری به زائران ایستگاه های صلواتی در مناطق مختلف دایر می شود؛ در کنار این خدمات، خدمات کاربردی نیز به زائران داده می شود که از جمله آنها می توان به خدمات رختشور خانه، واکس، پیرایش و خیاطی و ویلچر، ایستگاه های چای، خدمات خودرویی و سرویس رفت و بر گشت حرم و... اشاره کرد.

قربان کرم اظهارکرد: این فعالیت یک فعالیت گسترده و مردمی است که در آن حسب وظیفه، نهادهای همکاری از جمله سپاه قم، شهرداری، استانداری، فرمانداری، ستاد بازسازی عتبات عالیات، خیرین، کارخانه جات، مردم و مصلی قدس و حرم مطهر و همچنین نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی با این حرکت همراه شده و همکاری کردند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha