دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
عیادت طلاب اردکانی از سالمندان

حوزه/ تکریم سالمندان و تلاش همه جانبه در رفع مشکلات و گرفتارهای آن ها بی شک هم رسالتی ملی است و هم تکلیفی از منظر آموزه های دینی.

به گزارش  خبرگزاری «حوزه»، ... و خداوند شما بندگان را آفرید، سپس شما را می‏میراند و بعضی را به سن پیری و انحطاط می‏رساند". ( قرآن کریم)

حقيقت آن است كه سالمندی، مصیبتی جانکاه نیست که به آن با دیدی منفی بنگریم و برایش متأسف باشیم. این دیدگاه که آدمی، پیری و سالمندی را تنها از دید ضعف قوا و انحطاط بدن یا ضعف دید و گوش و دیگر حواس مورد توجه قرار دهد، اشتباهی بس بزرگ است.

ارزش سالمندی تا بدان جاست که پیامبر اکرم (ص) ، سالمندان را مایه برکت و وجود آنان را در میان خانواده و جمع، همانند نبی در میان امت به شمار آورده‏ اند.

سالمندی، مرحله‏‌ای از مراحل عمر، همراه با زیبایی‏هایی است که بیشتر افراد به دلیل ناآگاهی یا نداشتن زمینه مناسب، با نگرانی و تأسف با آن برخورد می‏کنند و به آن حساسیت نشان می‏دهند. در واقع سالمندی، دوران برداشت محصول زندگی است که آدمی حاصل تلاش و فعالیت سال‏های عمر دراز و طولانی خود را در پیش رو می‏‌یابد.

جامعه و نسل جوان، به هدایت و ارشاد نیاز دارد تا بتواند در مسیر صحیح زندگی گام بردارد. سالمندان از این جهت که صاحب آگاهی‏‌ها و اطلاعات فراوان هستند، می‏‌توانند با فراهم آوردن موجبات هدایت و ارشاد جوانان، جامعه‏ای را از سقوط در سراشیبی انحطاط و زوال حفظ کنند.

از این منظر سالمندان، گنجینه‏هایی از تجربه‏های زندگی را به همراه دارند و می‏‌توانند برای نسل جوان، مشاور و راهنمای خوبی باشند.

از سویی سالمندان، پاسدار ارزش‏ها و حافظ سنت‏های اصیل و ارزیاب فرهنگ و میراث اجتماعی هستند. آنان با معاشرت و انس با نسل جدید، می‏کوشند مفهوم زندگی را برای آن‏ها روشن کنند، و مراقب باشند لغزش و خطایی از ایشان سرنزند، اخلاق و ادب را به آنها بیاموزند و حفظ و حراست از دستاوردها را به آنان آموزش دهند

البته سالمندی در کنار مزایای خاص خود، دوران هجوم بیماری‏ها و عارضه‏های گوناگون است؛ چنان که می ‏توان گفت سالخوردگی، آشیانه ی بسیاری از مرض‏ها و زمینه ‏های نامناسب زندگی و هجوم بیماری‏های گوناگون است، کما این که جدای از این مساله از حیث روحی و روانی نیز این دوره، مقطع زمانی خاصی به شمار می رود که از همه ابعاد باید به شرایط و اقتضائات آن توجه ویژه داشت.

بي شك ،بيمه و بازنشستگي از جمله مهم‌ترين نيازمندي هاي سالمندان كشور است. واقعا جاي تاسف است كه به گفته يكي ازمسوولان سازمان بهزيستي حدود 20 درصد سالمندان هيچ‌گونه بيمه درماني ندارند.ازسويي مشكلات به همين جا هم ختم نمي شود چرا كه بنا برآمارهم اينك چيزي حدود هفت درصد سالمندان كشور به تنهايي زندگي مي‌كنند، 30 درصد با فرزندان و 70 درصد با همسر و فرزندانشان.

از سويي بايد توجه داشت كه در حال حاضر بالغ بر 6 درصد جمعیت کشور سالمندان هستند که این میزان تا سال 1406 شمسی به 13 میلیون نفر از جمعیت کل کشور یعنی بیش از 10 درصد جمعیت وتا سال 1425 به بیش از 26 میلیون نفر یعنی 25 در صد کل جمعیت کشور افزایش می‌یابد كه طبعاً بايد براي اين جمعيت قابل توجه و حل مشكلات و نیازهای مالی و روحی و روانی آنان فكري اساسی كرد.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha