شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
طباطبایی

حوزه/ همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفتگوی ادیان، روزهای ۱۰ و ۱۱ بهمن‌ماه، همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، با حضور علمای بزرگ ادیان توحیدی از سراسر جهان در مشهد برگزار می‌شود

 به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت‌الاسلام سید محمد امیر طباطبایی، صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: فعالیت‌های مطالعاتی همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفتگوی ادیان از حدود دو سال پیش آغاز شده و این امر در راستای تأکیدات تولیت آستان قدس رضوی است که سفارش به استفاده از همه ظرفیت‌های آستان رضوی در زمینه‌ها فرهنگی و علمی برای معرفی امام رضا(ع) است و به همین مناسبت سلسله همایش‌های گفتگوی ادیان در معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی آغاز شد.

نماینده آستان قدس رضوی در همایش بین‌المللی امام رضا(ع) عنوان کرد: به منظور برگزاری هرچه باشکوه‌تر اولین همایش بین‌المللی امام رضا(ع)، سعی کردیم با اغلب مراکز علمی و فرهنگی مطرح کشور اعم از دانشگاه‌ها و حوزه علمیه همکاری کنیم.

وی یادآور شد: طبق  برنامه‌ریزی صورت گرفته، هفت نشست پیش همایش در نظر گرفته شده است که سه پیش نشست همایش در خارج از کشور طراحی شد، پیش نشست اول با موضوع ادیان هند در کشور هندوستان شهر دهلی نو،  اسفندماه سال گذشته برگزار شد.

نماینده آستان قدس رضوی در همایش بین‌المللی امام رضا(ع) با بیان اینکه نشست دوم پیش همایش در کشور لبنان، مردادماه 97 با حضور علمای ادیانی در بیروت برگزار شد گفت: نشست سوم، آبان ماه در روسیه برگزار می‌شود.

وی اذعان کرد: چهار نشست پیش همایش داخلی هم در این همایش مدنظر است که اولین پیش نشست آن در شهر اصفهان به میزبانی حوزه علمیه اصفهان و دانشگاه اصفهان در هفته جاری برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام طباطبایی خاطرنشان کرد: نشست پیش همایش داخلی بعدی در شهر مقدس قم، 10 آبان ماه در دانشگاه ادیان، با حضور علما و نمایندگان اقلیت‌های مذهبی و سپس نشست سوم، آذرماه در دانشگاه الهیات تهران و نشست آخر نیز در شهر یزد با همکاری حوزه علمیه استان، دی‌ماه برگزار می‌شود.

وی ابراز کرد: رویکرد ما در اولین همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفتگوی ادیان، علاوه بر بحث علمی، فرهنگی است، چرا که نقطه ضعفی که ما در معرفی اهل‌بیت(ع) داریم همین امر بوده، لذا سعی در برطرف ساختن آن داریم.

نماینده آستان قدس رضوی در همایش بین‌المللی امام رضا(ع) اضافه کرد: همایش ما صرفاً یک همایش علمی نیست، بلکه علمی و فرهنگی است که برنامه‌های جنبی برای این همایش در نظر گرفته شده است.

وی در توضیح چرایی نام‌گذاری این همایش به نام حضرت ثامن‌الحجج(ع) گفت: معرفی امام رضا(ع) به عنوان علمدار گفت‌وگوی ادیان توحیدی مطرح است، لذا بر این مبنا این نام‌گذاری این همایش صورت گرفت.

حجت‌الاسلام طباطبایی اذعان کرد: نحوه گفتگوی امام رضا(ع) به عنوان عالم آل محمد(ص) در مناظرات علمی با نمایندگان ادیان توحیدی بسیار پیام دارد و صرفاً یک مناظره علمی نیست.

وی، معرفی امام رضا(ع) و تداوم گفتگوی بین ادیان و ایجاد رابطه بین مذاهب اسلامی را از دیگر اهداف برگزاری این همایش دانست و بیان کرد: تبلیغات علیه اسلام و اهل‌بیت(ع) در جهان یکی از مشهودات است، لذا آستان قدس تلاش دارد که به عنوان یک مرکز بزرگ فرهنگی و دینی تحت عنوان یک رسانه برای معرفی بهتر اسلام و اهل‌بیت اقدام کند.

نماینده آستان قدس رضوی در همایش بین‌المللی امام رضا(ع) متذکر شد: تصمیم داریم مشهدالرضا را به عنوان پایتخت گفتگوی ادیان در جهان معرفی کرده و از این طریق خدمتی بزرگ به اسلام کنیم، چرا که معتقدیم چنین ظرفیتی با وجود مقدس حضرت ثامن‌الحجج(ع) هست.

وی در پایان یادآور شد: همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفتگوی ادیان، روزهای 10 و 11 بهمن‌ماه، همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، با حضور علمای بزرگ ادیان توحیدی از سراسر جهان در مشهد برگزار می‌شود

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha