پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجاب و عفاف

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه قهستان گفت: در بحث پوشش اگر ما فرهنگ را نادیده بگیریم و رها کنیم دیگران فرهنگ را برای ما در قالب و فرمی که خودشان بخواهند، خواهند ساخت.

 حجت الاسلام مهدی شبان مدیر مدرسه علمیه قهستان در گفت وگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، با اشاره به ارزش عفاف و حجاب در جامعه گفت: حجاب و عفاف از ارزش های مهم انسانی و از مؤکدترین دستورات اسلام است.

 وی با بیان ارزش عفاف و پاکدامنی در قرآن کریم افزود: سوره مؤمنون با عبارت‏ هاى كوتاه و بسيار پرمعنى، ضمن بيان بخش مهمى از صفات مؤمنان، پاكدامنى و عفّت را يكى از خصلت‏‌هاى برجسته مؤمنان برشمرده است و در سوره مبارکه احزاب نیز خداوند، ده گروه از مردان و زنان برجسته را مورد مغفرت و اجر عظيم قرار داده، كه نهمين آنها مردان و زنانى هستند كه دامان خود را از آلودگى به بى عفّتى، نگه داشته و پاكدامن و عفيفند.

مدیر مدرسه علمیه قهستان با اشاره به اینکه قرآن کریم همچنین در مورد مساله حجاب آیات متعددی را ذکر کرده است، تصریح کرد: آيات 31 و 60 سوره نور و آيات 33 و 53 و 59 احزاب، گاهى زنان با ايمان را مخاطب قرار مى‏دهند و گاهى همسران پيامبر صلى الله عليه و آله را، و گاهى نيز با استثناكردن زنان پير و از كارافتاده، تكليف بقيه را روشن ساخته اند؛ به اين ترتيب با عبارات مختلف، اهمّيّت اين وظيفه اسلامى بازگو شده است.

حجت الاسلام شبان، عفاف را فراتر از حجاب دانست و خاطرنشان کرد: حجاب پوشش ظاهری و بازدارنده ظاهری است، اما عفاف مانع و بازدارنده باطنی است که در معنای حقیقی، خویشتن داری در برابر هر گونه تمایلات افراطی نفسانی است.

 این استاد حوزه با بیان اینکه عفاف نسخه ای است که در قرآن کریم برای دارا و ندار تجویز شده است، خاطرنشان کرد: در قرآن کریم با توجه به دو آیه «وَ مَن کانَ غَنیا فَلْیَسْتَعْفِفْ» و «وَ لْیَسْتَعْفِفِ الَّذینَ لا یَجِدوا نِکاحا حَتّی یُغْنِیَهُمُ اللّه ُمِن فَضْلِهِ ...» ، عفاف، مقدمه ی حجاب برشمرده شده است، و در حقیقت حجاب یکی از ثمرات و میوه های عفاف محسوب می شود.

حجاب ارزشی است که خداوند برای زنان قرار داده است

مدیر مدرسه علمیه قهستان حجاب را ارزشی از طرف خداوند برای انسان دانست و عنوان کرد: برخلاف تبلیغات ابلهانه و ظاهربینانه‌ی مادیگرایان، حجاب و عفاف مایه‌ی اسارت زنان  نیست، بلکه زن با برداشتن حجاب‌های خود، خودش را کوچک، سبک و کم‌ارزش می‌کند.

حجت الاسلام شبان ادامه داد: حجاب، ارزش‌گذاری زن، سنگین شدن کفه‌ی آبرو و احترام اوست؛ این را باید خیلی قدر دانست زیرا جزء نعمت های الهی است.

وی با اشاره به سخنی از مرحوم استاد صفائی حائری گفت: مادامی كه تلقى ما از خويش عوض نشود، حجاب هيچ مفهومى نخواهد داشت و چيزى جز كفن سياه و قبرستان خانه و مرگِ نشاط زندگى و نابودىِ شادى‏ها، عنوان نخواهد گرفت و هزار عذر، خواهى داشت كه خودت را از آن آزاد كنى".

این کارسناس مذهبی با بیان معنای حجاب عنوان کرد: حجاب، فقط اين نيست كه زن خود را بپوشاند؛ بلكه زن و مرد، هر دو بايد در اين دنيايى كه ميدان حركت است، سنگ راه نباشند و ديگران را در خود اسير نسازند.

بی حجابی عامل تجرد جوانان است

مدیر مدرسه علمیه قهستان با اشاره به آثار بد حجابی تصریح کرد: بى‏ حجابى سبب مى‏ شود كه گروهى از زنان، در يک مسابقه بى پايان، در نشان دادن اندام خود و تحريک مردان هوسباز شركت كنند، که اين امر در عصر و زمان ما كه به خاطر گرفتارى‏‌هاى تحصيلى و اقتصادى سن ازدواج بالا رفته و قشر عظيمى از جامعه را جوانان مجرّد تشكيل مى‌‏دهد، آثار بسيار زيانبارى دارد.

حجت الاسلام شبان با بیان اینکه بی حجابی، پایه های خانواده را سست می کند، تصریح کرد: بی حجابی از نظر اخلاقى سبب ناامنى خانواده‌‏ها و بروز جنايات مى‏‌شود، زیرا خانواده با عشق زنده است.

وی ادامه داد: بنای خانواده با عشق است، اگر این عشق ،عشق به زیبایی منحرف شد، دیگر آن پشتوانه قویای که استحکام خانواده باید داشته باشد، از بین خواهد رفت و بنیان خانواده‎‎ها متزلزل میشود.

لباس،نشان دهنده ی فرهنگ هر جامعه است

مدیر حوزه قهستان با اشاره به اینکه فرهنگ هر جامعه را می توان از طریق لباس تشخیص داد، گفت: امیدواریم که بانوان جامعه ما به این نکات، با دقت بیشتری بیندیشند و دقت بیشتری در نوع لباس و پوشش خود داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه لباس، بخشی از فرهنگ است و از آن جدایی‌پذیر نیست، ادامه داد: میان پوشش، پوشاک و فرهنگ رابطه‌ای دوسویه و تنگاتنگ برقرار است، زیرا لباس به فرهنگ و فرهنگ به لباس جهت می دهد.

فرهنگ غرب در قالب لباس در جامعه گسترش می یابد

حجت الاسلام شبان با بیان از بین رفتن فرهنگ بومی کشور تاکید کرد: امروز به برخی از پوشش ها که نگاه می کنیم، متاسفانه می بینیم ویژگیهای این پوشش ها از بیرون به فرهنگ بومی ما تزریق می‌شود.

این استاد حوزه ادامه داد: کشورهای غربی همواره تلاش کرده اند تا بر نوع پوشش افراد جامعه ما تاثیر گذار باشند و آن را طبق فرهنگ خود تغییر دهند و برای این امر، از شیوه های گوناگون استفاده کرده اند؛ از روش‌های زورگویانه رضاخانی گرفته تا شعارها و روش‌های نرم‌تر کنونی که تاثیر گذارتر است.

وی با اشاره به اینکه نباید فرهنگ پوشش از یادها برود، خاطرنشان کرد: در بحث پوشش اگر ما فرهنگ را نادیده بگیریم و رها کنیم دیگران فرهنگ را برای ما در قالب و فرمی که خودشان بخواهند، خواهند ساخت.

این کارشناس مذهبی با بیان سخنان رهبری مبنی بر پوشش و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: شکل لباس، چه پوشیدن، چگونه پوشیدن و از کدام الگوی پوشش استفاده کردن، جزو مصادیق و نمونه‎‎های بارز فرهنگ عمومی جامعه است که در مسیر زندگی و حرکتهای آینده یک ملت در درازمدت تأثیر دارد، لذا هیچ دستگاه قدرتمندی، بدون آنکه فرهنگ مردم و بینش آنها را اصلاح کند، نمیتواند در جامعهای، علم و کار، تلاش و سعی، نوآوری و تعامل خوب و برادرانه، معرفت به انسان، طبیعت و تاریخ و راههای زندگی را ایجاد کند. اینها صفاتی است که در صدر اسلام، از یک جماعت کوچک، یک ملت عظیم و مقتدر درست کرد در حقیقت آنچه در آغاز، از پیشرفت و ترقی برای انسانها بهوجود آمد، ناشی از همین فرهنگ اسلامی بود."

حجاب سنگری آغشته به خون که حفظ نکردن آن خیانت است

مدیر حوزه علمیه قهستان با بیان اینکه مستکبران عالم با حجاب مشکل دارند، گفت: حجاب به جریان مقاومت کمک می‌کند، مادران خوب با پرورش فرزندان خوب باعث استقلال و پیشرفت یک کشور خواهند شد .

وی ادامه داد: نظام سلطه تمام سعی و تلاش خود را می کند با از بین بردن حیاء، عفاف و حجاب بانوان جامعه، در مسیر مقاومت، پیشرفت و استقلال جامعه ما خلل ایجاد کند، آنان  نگران پیشرفت حجاب به عنوان یک فرهنگ انسانی در جهان هستند و می‌خواهند سرچشمۀ حجاب را بخشکانند تا بتوانند سلطۀ خود را حفظ کنند.

حجت الاسلام شبان عنوان کرد: انقلاب ما موجب رجعت بشریت به معنویت و اصالت‌های فرهنگ انسانی شد که یکی از مصادیق آن حجاب است، لذا امیدواریم بانوان جامعه ما پاسداران خوبی از این دستاورد عظیم انقلاب که با خون بهای شهیدان است، باشند.

وی در پایان با بیان سخنی از شهید پناهی گفت :حجاب شما سنگری است آغشته به خون من که اگر آن را حفظ نکنید به خون من خیانت کرده اید.

انتهای پیام/ن

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha