پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
 حجت‌الاسلام محمدباقر پورامینی مدیر گروه کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

حوزه/ ملّت عزیز عراق، همچون انصار صدر اسلام افتخار میزبانی از زائران حسینی را دارد و ملت عزیز ما در کنار مردمان زیادی از ملّت‌های دیگر در تدارک حضور در حماسه‌ی بزرگ اربعین‌اند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»،‌ حجت‌الاسلام محمدباقر پورامینی مدیر گروه کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در یادداشتی به حماسه اربعین پرداخته است:

1- پیغمبر خدا دست‏هاى خود را باز کرد و امام حسین را در آغوش گرفت؛ یک دست خود را زیر گلوى حسین و دست دیگر را پشت سر او نهاد و با گذاشتن لبان مبارکش را بر لبان نواده عزیزش، آن را بوسید و فرمود: حسین از من و من از حسین ام ؛ أَحَبَّ اللَّهُ مَنْ أَحَبَّ حُسَیْناً؛ خدا دوست بدارد آن کسى را که حسین را دوست داشته باشد .

2- حسین(ع) امام قلوب است و این محبت در عمق دل‌های هر مومنی قرار دارد، شهادت امام نیز چنان حرارت و گرمایی در قلب های محبان حسین ایجاد کرده که هرگز خاموش نخواهد شد؛ آنگونه که پیامبر اکرم (ص) فرمود: إنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَهٌ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَنْ تَبْرُدَ أَبَداً .

3- محبت یکی از قوای ناشناخته الهی است و آنگاه که این محبت با حسین(ع) پیوند زده شود، مشابهت روحی و خلقی را به دنبال دارد؛ محبت به حسین(ع) خلق و خوى انسان را متحول مى کند و بسیاری از نیکبختان و راست قامتان، زندگی موفق خود را مدیون عشق و محبت به شهید کربلا مى دانند. در نگاه استاد شهید مطهری، عشق نفس را تکمیل و استعدادهاى حیرت انگیز باطنى را ظاهر مى‌سازد . از نظر قواى ادراکى، الهام بخش است و از نظر قواى احساسى، اراده و همت را تقویت مى‌کند . عشق تصفیه‌گراست و روح را از بدی‌ها پاک مى‌کند و صفات رذیله ناشى از خود خواهى را از بین مى‌برد. قدرت و سرعت محبت به سمت نامتناهی است و هیچ مرزی ندارد. هرچقدر محبت به کار گرفته شود ظرفیت آن توسعه پیدا می کند؛ به شرط آنکه در جای خود مصرف شده باشد. بدیهی است با درنگ در این قدرت الهی عشق، محبان حسین بن علی(ع) از گنجینه ای گرانسنگ و ظرفیتی بی مانند برخوردارند که معرفت به آن و استفاده مناسب از آن، زندگی را برایشان لذت بخش و گوارا می‌سازد.

4- یکی از ابعاد عشق به حسین(ع) محبت به خدا و محبت به مومنان است، زیرا رسیدن به محبت خدا، از طریق محبت به ولی الهی است و قدم عملی آن محبت مؤمنین بر همدیگراست. این محبت آغازش از محبت بین مؤمنین است و به محبت اولیای الهی منتهی می شود و آنگاه به محبت خدا می رسد؛ بنابراین محبت به حسین(ع) نقطه آغازش از دوستی با مومنان است و آنگاه به محبت خدا منتهی می شود .

5- مالک جهنى می گوید: روزى خدمت حضرت صادق(ع) بودم و در مقام ائمه و پیشوایان از اهل بیت پیامبر(ص) با خود مى‌‏اندیشیدم. حضرت صادق علیه السّلام رو به من نموده، فرمود:مالک! شما واقعا شیعه ما هستید خیال نکنى که در باره فضل ما زیاد روى کرده ای، هرگز کسى قدرت ندارد حقیقت خدا و عظمت او را توصیف کند. «وَ لِلَّهِ الْمَثَلُ الْأَعْلى‏ ؛ و براى خدا، صفات عالى است». همین طور کسى نمی تواند حق مؤمن را بیان کند و حقوق او را به مقدارى که خداوند لازم شمرده براى برادر مؤمنش ادا نماید. مالک! وقتى مؤمنین یک دیگر را مى‏ بینند و با یک دیگر مصافحه مینمایند، خداوند تا وقتى دست هاى آنها در دست یک دیگر باشد، آنها را مشمول لطف و مغفرت خود قرار می دهد و گناهان از ایشان فرو می ریزد تا از یک دیگر جدا شوند. در این صورت چی کسی می‌تواند مقام مؤمنى که این مقام را در نزد خدا دارد وصف نماید؟!

6- حماسه زیارت اربعین، کانون اخوت و برادری مومنان است و ارادتمندان حسین بن علی (ع) باید یک حقیقت واحد شوند و هر قدر این رابطه شدیدتر شود ، صف مومنین همچون یک قلعه مستحکم غیرقابل نفوذتر می گردد. زائران اربعین با استفاده از ظرفیت قدرت عشق به حسین (ع) ، بر گشودن فضای انس و دوستی با سایر زائران حسینی و تلاش در کمک و دستگیری ایشان، در مستحکم کردن صف حسینیان بکوشند و بر پیاده کرده این فرمایش نبی خاتم (ص) از یکدیگر سبقت گیرند ؛ که فرمود: الْمُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِ بِمَنْزِلَهِ الْبُنْیَانِ یَشُدُّ بَعْضُهُ بَعْضاً ؛ مؤمن براى مؤمن چون یک ساختمان و بنای واحد است، بخش‏ هایى از آن، بخش ‏هاى دیگر را محکم مى‏‌سازد.

7- ملّت عزیز عراق، همچون انصار صدر اسلام افتخار میزبانی از زائران حسینی را دارد و ملت عزیز ما در کنار مردمان زیادی از ملّت‌های دیگر در تدارک حضور در حماسه‌ی بزرگ اربعین‌اند. رهبر فرزانه انقلاب حماسه‌ اربعین را یک پدیده‌ فوق‌العاده‌ای می داند که به لطف و فضل الهی در هنگامی که دنیای اسلام نهایت نیاز را به این‌چنین حماسه‌ای دارد، به وجود آمده است. بدیهی است که محبین اهل بیت(ع) اربعین امسال را نیز به یک جبهه یکپارچه پیروان حسینی تبدیل خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha