جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین زمانی در جلسه با مسئولان حوزه کرمانشاه

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین زمانی به تشریح اقدامات ستاد بحران حوادث غیرمترقبه حوزه علمیه در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از کرمانشاه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن زمانی، در نشستی با مدیر و دیگر مسئولان حوزه علمیه کرمانشاه، با اشاره به اقدامات ستاد بحران حوادث غیر مترقبه حوزه‌های علمیه در حادثه زلزله سال 96 غرب کشور، اظهار داشت: با حضور به‌موقع ستادهای مسئول در روز اول به مرکز حادثه، بلافاصله در روز دوم، ستاد حوزوی کشور تشکیل جلسه داد و نهادهای حوزوی اعم از حوزه‌های علمیه خواهران و برادران، دفتر تبلیغات، روحانیون رزمی تبلیغی تیپ 83 امام جعفر صادق(ع)، جامعه المصطفی(ص) و دیگر نهادهای همسو دعوت به کار شدند.

مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه کشور بابیان اینکه علاوه بر روحانیون اعزامی از قم به سرپل ذهاب، مبلغین پیاده‌روی اربعین که از کربلا برمی‌گشتند، در منطقه حاضر شدند، تصریح کرد: مجموعه اقدامات حوزوی در چند حوزه «امداد و نجات»، «تدفین»، «بیان مسائل شرعی»، «کمک‌رسانی مالی، غذا و پوشاک که از سوی حوزویان و مردم جمع‌آوری‌شده بود در بین مدد جویان» انجام شد و هم‌اکنون نیز در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: مجموعاً یک هزار روحانی در منطقه فعالیت داشتند که به‌ نوبت جابجا می‌شدند و در مجموع تابه‌حال 2 هزار نفر در منطقه بوده و برنامه های فرهنگی با اولویت خانواده، کودک و نوجوان و آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد، طلاق، و .... را اجرای کردند. همچنین اعزام‌های تخصصی در دستور کار قرار گرفت.

مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه کشور اضافه کرد: تیپ 83 امام صادق(ع) در کمک‌رسانی خیلی خوب درخشید و معاونت تهذیب حوزه هم در ارائه خدمات مشاوره‌ای نقش خوبی داشت، کمک‌های حوزوی نیز به ارزش 2 میلیارد تومان جمع‌آوری شد که تیپ امام صادق(ع) آن را به منطقه زلزله‌زده انتقال داد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زمانی با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی کمک زیادی انجام داد، خاطرنشان کرد: طلاب و روحانیون حوزه‌های علمیه در سطح کشور حدود 2 میلیارد تومان به مردم زلزله‌زده کمک کردند.

وی بابیان این‌که بعضی از طلاب مصدوم زلزله از کمک ما محروم ماندند و نظیر نادر الماسی طلبه مصدوم در زلزله که برای تهیه پای مصنوعی وی کمکی نشده و قرض کرده، افزود: طلبه‌ای دیگر ساکن سرپل ذهاب است که خانه‌اش تخریب و ویران‌شده و برای تعمیر و بازسازی منزل فقط یک‌میلیون تومان دریافت کرده و متأسفانه علی‌رغم هزینه‌هایی که نظام کرده، هنوز بعضی از افراد درمانده و نیازمند اند.

مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه کشور بابیان اینکه مردم برای کمک به زلزله از هیچ تلاشی فروگذار نکردند، گفت: بازدیدهایی از منازل روحانیون شیعه و سنی صورت گرفته و هدایایی به اهل سنت داده شد و مشکلاتشان نیز بررسی گردید.  

وی با اشاره به سفر آیت‌الله اعرافی، مدیر محترم حوزه‌های علمیه به سرپل ذهاب در هفته‌های اول وقوع زلزله، افزود: 3 بند مصوب داشتیم که در ستاد بحران استان تصمیمات اجرایی شده است. برخی از طلاب اعزامی هم در کمک به زلزله‌زدگان حماسه آفریدند، اما اندکی از تلاش‌های آنان ثبت شد، لذا رسانه‌ها، دفتر تبلیغات و حوزه استان باید تلاش کنند تا این ایثارگری‌های روحانیت در معرض دید مردم قرار گیرد و بیشتر آگاه شوند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زمانی با انتقاد از صداوسیما که خدمات‌رسانی طلاب به حادثه دیدگان را به سمع و نظر مردم نرساند، گفت: به نظر می‌رسد صداوسیما به‌منظور جبران آن کاستی، خاطرات روحانیون اعزامی به سرپل ذهاب را در آستانه 40 سالگی انقلاب اسلامی به مردم اطلاع‌رسانی شود.

وی افزود: اعزام کارشناسان به سطح استان خصوصاً به مناطق زلزله‌زده و پشتیبانی مدارس علمیه استان از سوی معاونت ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری برای رفع مشکل حوزه‌های آسیب‌دیده و طلاب خسارت‌دیده ازجمله برنامه‌هایی بود که انجام شد و شاهد آثار و برکات آن بودیم.

حوزویان در کنار زلزله زدگان

حجت‌الاسلام صادق ایرانی، مدیر حوزه علمیه کرمانشاه نیز در این نشست اظهار داشت: زحمات حوزه‌های علمیه، روحانیون و مبلغین از روز اول زلزله در کنار سایر خدمت رسانان و امدادگران بر کسی پوشیده نیست و باید این تلاش‌ها در قالب فیلم، عکس، خاطره و ... به تصویر کشیده شود.

حجت‌الاسلام قبادی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه هم در این نشست، برای همکاری بیشتر با حوزه علمیه در سطح استان خصوصاً در مناطق زلزله‌زده طبق روال سال گذشته اعلام آمادگی کرد.

انتهای پیام

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha