شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مشاوره

حوزه/ حجت الاسلام نیلی پور گفت: خدمات مرکز مشاوره حوزه علمیه اصفهان شامل دو بخش مشاوره حضوری و آموزشی می شود، در بخش مشاوره حضوری خدمات صرفا مخصوص طلاب و روحانیون و خانواده های آنها اعم از همسر و فرزند تحت تکفل است و در بحث آموزشی ۳۵ دوره تخصصی طراحی و در حال اجرا است.

خبرگزاری «حوزه»- اصفهان/ مرکز مشاوره ی حوزه علمیه اصفهان به عنوان متولی امر مشاوره و آموزش مهارت های زندگی در راستای مسئولیت پذیری، کارایی و اثر بخشی و همچنین کمک به اقتصاد و معیشت طلاب به صورت غیر مستقیم در حوزه های علمیه استان اصفهان از سوی دفتر رئیس حوزه علمیه اصفهان از سال 1381 شروع به فعالیت می کند.

در همین رابطه حجت الاسلام مهدی نیلی پور در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» دراصفهان در توضیح و تشریح ماموریت ها و اقدامات مرکز مشاوره حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: یکی از مهمترین وظایف این مرکز شناسایی شاخص های پیشرفت در امر تحصیل و زندگی طلاب و روحانیون و خانواده های آنهاو تهیه برنامه ی راهبردی ارتقاء سطح کیفی زندگی و تحصیل آنان می باشد

وی بیان کرد:  این امر نیازمند آمار و اطلاعات صحیح دقیق و به هنگام است، به همین دلیل، همت اصلی ما تقویت دو محور آموزش و مشاوره  است.

مدیر مرکز مشاوره حوزه علمیه اصفهان درباره تعداد کلاس های آموزشی و کارگاهی و سرفصل های آموزشی افزود: در حال حاضر بیش از 35 دوره ی آموزشی در قالب دوره های تخصصی و عمومی در طول سال در حال برگزاری است.

وی اذعان کرد: برای تمامی دوره ها سرفصل های آموزشی مرتبط با همان دوره تهیه و تدوین شده است، به عنوان مثال برخی از سرفصل های آموزشی دوره مهارت های زندگی(دوران ازدواج ) عبارتند از پیش نیاز های ارتباطی موثر بین همسران، مدیریت دخالت دیگران (خانه ی شیشه ای) و ... و یا سرفصل های آموزشی دوره مهارت های مدیریت استرس عبارتند از چگونگی فعال سازی مکانیزم و سیستم امنیت هیجانی ـ نقش دانش و تجربه ها و راهبرد ها در فرایند فراشناختی استرس است.

حجت الاسلام نیلی پور در توضیح موضوعات و مباحث جدید که مرکز مشاوره، ارائه خدمت می کند، گفت: موضوعات متنوع زیادی مورد مشاوره قرار می گیرد که برخی از آنها عبارتند از تحصیلی اخلاقی خانوادگی وسواس انتخاب رشته تحصیلی (ویزه خانواده طلاب ) تربیت فرزند راهنمایی افراد برای ورود به حوزه پرورش خلاقیت، کودکان مهارت های انتخاب همسر حقوقی ، روابط زوجین و سالمندان و ....

وی یادآور شد: خدمات این مرکز شامل دو بخش مشاوره ی حضوری و آموزشی می شود، در بخش مشاوره ی حضوری خدمات صرفا مخصوص طلاب و روحانیون و خانواده های آنها اعم از همسر و فرزند تحت تکفل است.

 مدیر مرکز مشاوره حوزه علمیه اصفهان ابراز کرد:  در بخش آموزش امکان ارائه خدمات به عموم البته به صورت محدود وجود دارد، این اقدامات با پشتیبانی و حمایت دفتر آیت الله العظمی مظاهری با حداقل هزینه در اختیار قرار می گیرد

وی در پاسخ به این سؤال که آیا طلاب خواهر نیز می توانند از خدمات مشاوره ای این مرکز استفاده کنند، تصریح کرد: به دلیل عدم وجود مرکز مشاوره ی مستقل برای حوزه ی علمیه خواهران در اصفهان امکان استفاده ی طلاب خواهر از خدمات مشاوره ای این مرکز فراهم شده است.

حجت الاسلام نیلی پور عنوان کرد:  مرکز  مشاوره ی حوزه علمیه اصفهان دارای سه معاونت است که تحت نظارت مدیر اجرایی اداره می شود؛ معاونت مشاورین و مراجعین، معاونت آموزش و معاونت اداری مالی و دیگر بخش ها نیز زیر مجموعه ی این معاونت ها است.

وی در توضیح نحوه استفاده از مشاوره های حضوری، تلفنی و اینترنتی این مرکز و تعداد مشاوران فعال در این نهاد، گفت: مرکز مشاوره حوزه علمیه اصفهان در نوبت های صبح و بعد از ظهر پذیرای طلاب و خانواده ها است، لذا طلاب باید روزهای شنبه  از ساعت 8 صبح صرفا از طریق تلفن نوبت بگیرند.

مدیر مرکز مشاوره حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: تعداد مشاوران حضوری مرکز در حال حاضر 17 نفر است، مرکز مشاوره جهت تسهیل در امر مشاوره امکان مشاوره تلفنی را نیز برای طلاب فراهم کرده، مشاوره تلفنی صبح ها از 9 الی 12 برقرار بوده  که در حال حاضر چهار نفر از مشاوران خانم بصورت تلفنی در خدمت طلاب هستند.

وی تشریح کرد:  مشاوره اینترنتی مرکز به این صورت است که طلاب و خانواده آنها می توانند از طریق سایت مرکز، سوال های خود را برای مرکز ارسال کنند، سوالات در اختیار مشاوران و متخصصان مرکز قرار می گیرد و بعد از آماده شدن جواب ها توسط مسئول سایت برای سوال کننده ارسال می شود.

حجت الاسلام نیلی پور ابراز کرد: محدودیتی در مطرح کردن موضوع مشاوره و طرح سوال از طریق مشاوره حضوری، تلفنی و اینترنتی وجود ندارد، مشاوره حضوری صرفا برای طلاب و خانواده های آنها است، اما مشاوره تلفنی و اینترنتی برای عموم مردم آزاد است.

وی درباره نحوه فعالیت این مرکز در فضای مجازی خاطرنشان کرد: سایت اینترنتی این مرکز به نشانی www.mhee.ir است و در ابتدای سال 97 و با توجه به نام گذاری امسال با شعار حمایت از کالای ایرانی، این مرکز فعالیت خود را در پیام رسان تلگرام متوقف و در پیام رسان های ایرانی فعالیت خود را آغاز کرد و هم اکنون در پیامرسان های سروش ، ایتا، گپ، آی گپ و آپارات مشغول به فعالیت است.

مدیر مرکز مشاوره حوزه علمیه اصفهان اذعان کرد: اهم فعالیت های این مرکز در فضای مجازی می توان به اطلاع رسانی از برنامه ی مشاورین این مرکز، اطلاع از دوره های آموزشی ، ثبت نام دوره ها از طریق درگاه اینترنت، طرح سؤال از طریق سایت، عضویت در باشگاه اعضاء مرکز مشاوره حوزه علمیه اصفهان، بارگذاری مقالات و کلیپ های تصویری که در این مرکز تولید و تدوین شده اند.

وی عنوان کرد: اطلاع از مهمترین اخبار مرکز ارائه  مطالب کوتاه و مفید با موضوعاتی چون همسرداری فرزندپروری تحصیلی و ... معرفی طرح های شاخص این مرکز مانند طرح سؤال و اطلاع رسانی از سایر خدمات مشاوره ای این مرکز  در سطح شهر و استان اصفهان از فعالیت های مرکز مشاوره حوزه علمیه اصفهان در فضای مجازی است.

حجت الاسلام نیلی پور عنوان کرد: این مرکز در تفاهم نامه ای با سازمان بهزیستی اقدام به برگزاری دوره های آموزشی تربیت مربی مهارت های زندگی ویژه مشاورین کرده و از اقدامات دیگر برگزاری دوره های آموزشی آشنایی طلاب سطوح بالای حوزه با مباحث روانشناسی و اجرای طرح سنجش و استعدادیابی طلاب با عنوان سواط و برگزاری دوره های مهارت های زندگی ویژه طلاب جوان که تازه ازدواج نموده اند، لازم به ذکر است این کارگاه ها با همکاری مرکز خدمات حوزه علمیه اصفهان برگزار می گردد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha