جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اربعین حسینی

حوزه/ امروز اربعین حسینی، روز دلدادگی ۲۰ میلیون زائر حسینی با اربابشان است، زائرانی که می دانند سیدالشهدا هیچ سلامی را بی جواب نمی گذارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، امروز اربعین حسینی است، روزی که 20 میلیون زائر خود را به کربلا رساندند تا ارادت خود را به اباعبدالله(ع) نشان دهند و شکوه و عظمت اسلام را به جهانیان به اثبات برسانند.

چند خیابانی با حرم سیدالشهدا(ع) فاصله داریم، حرمی که با دیدنش اشک از دیدگان هر فردی جاری می شود، زائران زیادی همچنان که دست بر سینه دارند نام حسین(ع) را می برند و به حضرت سلام می دهند.

آن ها می دانند که سیدالشهدا(ع) هیچ سلامی را بی جواب نمی گذارد، لذا همواره خود را در پیشگاه حضرت تصور می کنند و کم کم آماده حضور در صحن فرزند زهرا(س) می شوند.

اینجا همه چیز زیباست، عشق به حسین بن علی(ع) آنچنان قلب های زائرانش را دگرگون کرده که از خود بی خود شده اند، اشک هایشان یا از روی عشق است یا از روی دلتنگی...

جمعیت فوج فوج به سمت حرم آقای خوبی ها در حرکت است، روحانی جوانی که چهره اش از اشک گونه هایش خیس شده آهسته آهسته راه می رود، سرش را پایین انداخته تا نگاه کسی را به خود جلب نکند و عاشقانه بتواند با اربابش درد و دل کند.

نمی دانم با آقایش چه می گفت که هر از چندگاهی ناله اش اوج می گرفت و باز دوباره سکوت می کرد و تنها شانه هایش نشان می داد که همچنان گریه می کند.

انگار حضور هیچ کسی را در اطراف خود حس نمی کرد، مصاحبه با چنین روحانی که دارای حالتی عرفانی است، مرا متقاعد کرد تا اندکی را با وی به صحبت بپردازم،  جلو رفتم و دستم را بر شانه‌اش زدم و بلافاصله سلام کردم، سرش را به نشانه جواب دادن تکان داد و فرصتی خواست تا اشک هایی که نشانه خلوص نیتش بود را پاک کند.

خودم را معرفی کردم، با خوشرویی جوابم را داد، خواستم اندکی بنشینیم که مانع شد و گفت در هنگام راه رفتن هم می شود به سؤالات پاسخ داد، انگار در کربلا کسی منتظرش بود، لذا نشستن و استراحت کردن را مانعی بر سر راه خود برای رسیدن به معشوقش می‌دید.

می گوید نامش مرتضی است و متولد سال 1367 در روستای اسفشاد قاین، در حال حاضر نیز امر تبلیغ در روستای آهنگران را بر عهده دارد.

برای دومین بار پیاپی به این سفر اعزام می شود و این زمان را بهترین زمان زیارت سیدالشهدا(ع) عنوان می کند، دور نماندن از قافله عشق را یکی از اهداف خود برمی شمرد و سختی کشیدن در راه اربابش را افتخاری بزرگ و غیر قابل ارزش توصیف می کند.

حجت الاسلام غلامرضایی در گفتگو با خبرنگار اعزامی «حوزه» از بیرجند، اظهار کرد: اربعین حسینی جلوه ای است که در هیچ کجای آن نظیرش پیدا نمی شود و با توجه به اینکه از سراسر دنیا در این اجتماع حضور دارند، لذا می توان به عظمت و بزرگی آن پی برد.

وی با اشاره به اینکه ما نیز با حضور خود باید سهممان را اَدا کنیم، گفت: جا ماندن از قافله عشق برای کسی که یک بار آن را تجربه کرده است بسیار سخت است، لذا دوست ندارم این عنایت از من گرفته شود.

راهپیمایی اربعین، تمرین در رکاب صاحب الزمان(عج) بودن است

این زائر حسینی با بیان اینکه حضور در این راهپیمایی بزرگ یعنی حضور برای امام زمان(عج) تصریح کرد: همه زائران سعی می‌کنند با پای نهادن در این راه، سرباز بودن و در رکاب حضرت صاحب الزمان(عج) بودن را تمرین کنند.

حجت الاسلام غلامرضایی با اشاره به اینکه شرکت در راهپیمایی اربعین قابل وصف نیست، ادامه داد: هر فردی طبق تصور و ایده ای که از عاشورا و امام حسین(ع) در ذهن خود دارد، پای در این راه نهاده لذا می بینیم که از تمامی اقشار و مذاهب در این اجتماع حضور دارند.

وی ابراز کرد: از خودگذشتگی مردم عراق یا افرادی در داخل ایران که برای امام حسین(ع) نذرهای بسیاری می کنند تا به این سفر برسند یک دنیا عظمت و برکت در پی دارد.

روحانی روستای آهنگران خراسان جنوبی ضمن اشاره به این موضوع که باید انسان در راه امام حسین(ع) سختی ها را به جان بخرد، گفت: این سختی‌ها، هدف و یا رسیدن به آن هدف را لذت بخش می کند.

حجت الاسلام غلامرضایی یادآور شد: با توجه به اینکه سال گذشته حضور در اربعین حسینی را تجربه کرده‌ام، لذا تصمیم گرفتم امسال نیز در این راه قدم گذارم و دیِن خود را به اباعبدالله اَدا کنم.

وی با بیان اینکه حضور هر فردی به خصوص روحانیت در راهپیمایی اربعین نشان یکدلی و همدلی را می رساند، عنوان داشت: مردم نیز به روحانیون اعتماد دارند، لذا می توان از این طریق تبلیغ معارف دین و اهداف قیام امام حسین(ع) را به زائران یادآور شد، و آن ها را با نقشه های پلید دشمنان آگاه کرد.

این زائر حسینی با اشاره به اینکه اربعین حسینی تصویری واقعی از شیعیان نشان می دهد، افزود: این حضور میلیونی، با توجه به اینکه زائرانی از سرتاسر جهان شرکت کرده اند، آن چهره شیعه انگلیسی که با قمه و قمه زنی به جهان معرفی شده است، را از بین می برد.

حجت الاسلام غلامرضایی ادامه داد: همچنین می تواند اتحاد کشورهای اسلامی به خصوص شیعیان را به دنیا نشان دهد و تفرقه را از بین ببرد.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا هیچ گونه رسانه های غربی هیچ خبری را از این اجتماع عظیم مخابره نمی کنند، گفت: مستکبرین اگر چهره واقعی شیعیان را به دنیا نشان دهند، نقشه های آنان در اسلام هراسی نقش بر آب می شود و تمام سیاستشان به زیر سوال کشیده می شود.

این زائر حسینی ادامه داد: دشمنان نه تنها در اربعین حسینی بلکه در بسیاری از اتفاقات دیگر نیز واقعیت ها را به نمایش نمی گذارند لذا می کوشند تا موضوعات حاشیه ای را جایگزین کنند.

حجت الاسلام غلامرضایی با بیان اینکه در راهپیمایی بزرگ اربعین هر فردی خود می تواند یک مبلغ باشد، مطرح کرد: با توجه به وجود رسانه ها و شبکه های اجتماعی، هر فردی می تواند در دیگران تأثیرگذار باشد، لذا می طلبد تا نوجوانان و جوانان در عرصه اطلاع رسانی حضور پیدا کنند و آن را به تسخیر خود درآورند تا این گونه پیام قیام عاشورا به کل جهان منتقل کنند.

وی افزود: باید تصاویر، خاطرات و کتاب هایی که در وصف اربعین حسینی گرفته و منتشر می شود در شبکه های مجازی نیز به صورت گسترده پخش گردد.

روحانی روستای آهنگران خراسان جنوبی اضافه کرد: روحانیون نیز علاوه بر حضوری که دارند، باید روشنگری را در دستور کار خود قرار دهند و با روحانیون سراسر دنیا ارتباط گیری کرده تا بزرگی این عظمت و شکوه را به مردم جهان انتقال دهند.

حجت الاسلام غلامرضایی با بیان اینکه برکتی که در زیارت امام حسین(ع) وجود ارد، از هیچ کس پنهان نیست، خاطر نشان کرد: اگر زیارت سیدالشهدا(ع) با سختی و مشقت همراه باشد، بسیار ارزشمند است.

وی ضمن اشاره به اینکه قدم به قدم اربعین حسینی دارای خاطره است، عنوان داشت: هنگامی که از مهران به سمت سامرا در حرکت بودیم، جوانی عراقی ما را بر خودروی خود سوار کرد و از زمان حضور داعش و ناامنی هایی که در عراق به وجود آورده بودند صحبت می کرد، و در ادامه سخنانش نیز از جانفشانی های سردار قاسم سلیمانی و حضور شیعیان ایرانی سخن گفت و احترامی که برای زائران حسین ابن علی(ع) قائل بود برای ما بسیار لذت بخش و غیر قابل باور بود.

این زائر حسینی یادآور شد: ملت ایران و عراق با یکدیگر برابر و برادر هستند و همه نیز به دنبال یک هدف می باشیم و آن سربلندی اسلام در کل جهان است، لذا به همه ی زائران ایرانی توصیه می کنم که این وحدت را حفظ کنند و در جهت اعتلای آن بکوشند.

حجت الاسلام مرتضایی در پایان گفت: اگر دشمنان این مردم را زیر سنگ هم قرار دهد، از عشق و علاقه به حسین ابن علی(ع) کم نخواهد شد و اتفاقا مردم هر سال بیشتر از سال گذشته در این راهپیمایی شرکت خواهند کرد، لذا مشکلات اقتصادی و تحریم ها جلودار این راه عشق نیست و نخواهد بود.

بر سیل جمعیت هر لحظه افزوده می شد، همه دوست دارند امروز را در خدمت ارباشان باشند، اربابی که پس از 1400 سال همچنان پرچم قیامش بالاست و هیچ زمانی نیز بر روی زمین گذاشته نخواهد شد.

دیگر حرف زدن از عشق به حسین(ع) بی معناست، زیرا باید اینجا باشی تا مفهوم عشق را بفهمی، عشقی که در دل های این زائران نفوذ کرده است، هیچگاه از بین نخواهد رفت حتی اگر تمام عالم 24 ساعته بر علیه آن تبلیغات کنند.

اینجا در سه کلام خلاصه می شود و آن هم " عشق بر حسین(ع) " .

گزارش: ابوالفضل طالبی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha