جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اعرافی نماز جمعه

حوزه/ خطیب جمعه قم گفت: ترامپ همیشه می گوید که پس از سیاست های ما ایران در درون دچار آشفتگی شده و شعارهای ضد استکباری و نفوذ منطقه آنها هم افول پیدا کرده است؛ این حرف ها مفت است؛ ترامپ و مستکبران عالم باید بدانند که ملت ایران با اتکای به قدرت و نیروی الهی و پیروی از رهبر معظم انقلاب و همبستگی کامل در مقابل همه توطئه های شما خواهد ایستاد و شعارمرگ بر مستکبران عالم را فراموش نمی کند و از همه این موانع عالم عبور خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی امروز  در خطبه های این هفته نماز جمعه قم گفت: روح الهی هدایت گر راهپیمایی عظیم اربعین است؛ باید از ملیت های گوناگونی که با اخلاق و اخلاص در این راهپیمایی عظیم شرکت کردند تشکر کرد.  همچنین باید از ملت بزرگ و شریف و مرجعیت شیعه و حشد الشعبی و نیروهای امنیتی عراق و همه کسانی که در خلق این حماسه عظیم حضور داشتند تشکر کرد.

خطیب جمعه قم یادآورشد: افرادی در فضای مجازی به دلیل هزینه هایی که در اربعین می شود، شبهه پراکنی کردند؛ ولی این درحالی است که همه این هزینه ها به عهده خود مردم است؛ فقیر و غنی در این مساله همکاری داشتند و این حماسه را خلق کردند.

سکوت اختاپوس های تبلیغاتی غربی در خصوص اربعین

آیت الله اعرافی با ذکر این مطلب که از قصه های عجیب، بایکوت عجیب این حماسه عظیم تاریخی است گفت: رسانه ها و غول های تبلیغاتی از یک حادثه کوچک بمب های بزرگ خبری ایجاد می کنند، ولی اختاپوس های تبلیغاتی غربی در این خصوص سکوت کردند که این مساله بسیار عجیب بود.

وی اظهارکرد: گاهی نیز در این زمینه بهره گیری های ناروا انجام می شود که مردم ما باید نسبت به آنها حساس باشند؛ همچنین از دولت مردان ایران و عراق و کسانی که قدرتی دارند انتظار داریم که سال به سال زمینه این حضور را فراهم کنند؛ مردم خرج خود را با عشق خود می دهند؛ امسال مردم ما با این مشکلات در این راهپیمایی حضور پیداکردند که قطعا اگر مشکلات کمتر شود این جمعیت بیشتر خواهد شد.

دولت نیجریه باید به جنایت  علیه عزاداران حسینی رسیدگی کند

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: متاسفانه در برخی کشورها به عزاداران اربعین سالار شهیدان تعرض کردند؛ در نیجریه نیز مثل چند سال قبل به عزاداران تعرض کردند که جمعی در این حادثه شهید و مصدوم شدند؛ این راه، راهی است که داعش و متوکل ها در تاریخ طی کردند؛ از این شور ملت ها دست بردارید و بدانید که اربعین برای کشورهای شما پیام آور صلح و آرامش و مقابله با مستکبران است؛ دولت نیجریه باید به این مساله رسیدگی و این مشکل را حل کند.

خطیب جمعه قم با اشاره به اهمیت وقف گفت: فرهنگ وقف و جلب اعتماد عمومی به مساله وقف از جمله رسالت های مهم سازمان اوقاف و امور خیریه است؛ و همچنین افزایش اتکای نهادهایی چون حوزه به عرصه وقف از مهمترین مسایل دنیای امروز است که باید به این نقطه برسیم؛ زیرا وقف صدقه جاریه و یک احسان ماندگار است و مردم و خیرین نیز باید بخشی از موقوفات خود را به سمت نهادهای تحقیقی به خصوص حوزه های علمیه سوق بدهند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به هفته پدافند غیرعامل گفت پدافند غیر عامل باید به گونه ای باشد که در هنگام خطر کمترین آسیب به مردم و کشور برسند.

دولت ها بدانند که به سادگی نمی توانند دست به دست اسراییل بدهند

وی با اشاره به تلاش برخی کشورهای عربی برای عادی سازی روابط با اسراییل این مساله را یک خطای بزرگ تاریخی دانست و افزود: دولت ها بدانند که به سادگی نمی توانند دست به دست اسراییل بدهند؛ کار آنها بسیار غلط و استراتژیک بود.

وی اظهارکرد: پرونده قتلی که در ترکیه رخ داد و مشخص است که عوامل سعودی در آن دخیل بوده اند نیز باید دنبال شود ؛کاملا هم مشخص بود که مساله دانمارک نیز برای لوث شدن مسایلی است که در یمن و ترکیه رخ داد مطرح شد؛ امیدواریم که اروپا این مساله را بداند که در این خصوص به درستی عمل کنند؛ آنها هنوز به وظیفه خود در خصوص برجام نیز عمل نکرده است.

خطیب جمعه قم در ادامه به مساله 13 آبان اشاره کرد و یادآورشد: 13 آبان روز بسیار مهمی است؛ این روز، یادآور قیام مرجع بزرگ جهان تشیع امام خمینی بود که در مقابل کاپیتولاسیون قیام کردند؛ در این روز جمعی از دانش آموزان ما نیز به شهادت رسیدند و لانه جاسوسی آمریکا تسخیر شد.

وی گفت: امسال دارودسته ترامپ گفتند که در روز 13 آبان صدور نفت ایران را قطع می کنیم؛ در این زمینه چند مطلب وجود دارد؛ نکته اول اینکه ما چهل سال است در تحریم بوده ایم، ولی در این سالها در 100 شاخص توسعه به جلو پیش رفته ایم.

نباید منتظر تعیین تاریخ های آنها باشیم

عضو شورای عالی حوزه های علمیه  اظهارکرد: این تاریخ گذاری ها برای این است که دولت و ملت و مردم ما را در حالت انتظار نگه دارند؛ نباید منتظر تعیین تاریخ های آنها باشیم؛ تمام کارهایی که می توانستند انجام دهند پیش از 13 آبان انجام دادند؛ حتی بنده حدس می زنم که پس از این روز یک تاریخ دیگر تعیین خواهند کرد؛ نباید در چمبره این تاریخ سازی های آنها گیر کنیم.

دولت ما نباید به وعده های دشمن دل ببندد

آیت الله اعرافی تصریح کرد: دولت ما نباید به وعده های دشمن دل ببندد؛ باید با اقتصاد مقاومتی و فرهنگ مقاومت و برنامه ریزی جامع اقتصاد خود را نجات دهیم و از این مرحله عبور کنیم؛از این مرحله نیز عبور خواهیم کرد؛ هیچ اتفاق مهم کمرشکنی نخواهد افتاد و ملت ما نیزمقاومت خواهند کرد.

وی گفت: ترامپ همیشه می گوید که پس از سیاست های ما ایران در درون دچار آشفتگی شده و شعارهای ضد استکباری و نفوذ منطقه آنها هم افول پیدا کرده است؛ این حرف ها مفت است؛ ترامپ و مستکبران عالم باید بدانند که ملت ایران با اتکای به قدرت و نیروی الهی و پیروی از رهبر معظم انقلاب و همبستگی کامل در مقابل همه توطئه های شما خواهد ایستاد و شعارمرگ بر مستکبران عالم را فراموش نمی کند و از همه این موانع عالم عبور خواهند کرد.

وی همچنین در این خطبه با گرامیداشت شهادت مدافع حرح حجت الاسلام شهید دهقانی از اساتید حوزه، یاد شهدای انقلاب اسلامی و مدافع حرم را گرامی داشت.

آیت الله اعرافی در خطبه اول نیز با اشاره به بحث تربیت فرزند گفت: صدقات جاریه و یا رسوم بدی که انسان باقی می گذارد با او در برزخ نیز همراه است و آثار صدقات جاریه و یا رسوم بدی که او بنیان گذاشته است در پرونده وی قید می شود.

وی افزود: ائمه ما می فرمودند که کسانی در جهاد ما شریک هستند که هنوز به دنیا نیامده اند زیرا قلب آنها در آینده با ما می تپد و این دلدادگی به جهاد در راه خدا، آنها را با ما شریک می کند.

مدیر حوزه های علمیه اظهارکرد: تعلیم و تربیت و فرهنگ سازی و پایه گذاری سنن نیکو و کارهایی که دارای موج است باعث ایجاد صدقات جاریه است ولی اسلام بیان می کند که آیندگان در پاداش گذشتگان نیز شریک می شود.

خطیب جمعه قم بیان کرد: اگر کسانی پس از شهادت امام حسین(ع) هم به دنیا آمده باشند، ولی یزیدی مسلک هستند و از جنگ آنها با امام راضی هستند، قطعا آنها نیز در اعمال بد یزیدیان شریک خواهند بود.

وی اظهارکرد: اگر کسی در تربیت فرزند یا شاگرد کوشا باشد در پاداش کارهای خوب آن فرزند و شاگرد سهیم خواهد بود؛ یعنی یک شخص در عین اینکه به وظیفه بدیهی خود عمل می کند و پاداش آن را می برد در پاداش کارهای خیر شاگرد و فرزند نیز شریک خواهد بود.

مدیر حوزه های علمیه گفت: رساله حقوق امام سجاد(ع) در کتب معتبر شیعی ارایه شده که از متون اصلی حقوقی و اخلاقی اسلام به شمارمی رود؛ امام در این منشور 50 حق را ترسیم کرده اند؛ نکات و دقایق و ظرایف بسیار مهمی در آن وجود دارد.

استاد حوزه یادآورشد: بیان شده که این رساله به دست مبارک امام نوشته شده است؛ طیف این حقوق ها سبک اصیل زندگی را بیان می کند؛ سند رجال النجاشی اسناد رساله حقوق را کامل می کند زیرا در چهار منبع دیگر نیز ذکر شده است.

وی گفت: یکی از فرازهای این رساله در خصوص تربیت فرزند است؛ امام بیان می کند که توجه داشته باشید که باید چنین تصور کنید که فرزند، امتداد شماست و کارهای او در دنیا و آخرت با شما همراه است.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: امام بیان می کنند که خوبی و بدی فرزند در دنیا پای انسان نوشته می شود و دیگران تو را در آینده فرزندانت می بینند و خوبی ها و بدی ها او را با تو متصل می دانند و همچنین در آخرت نیز چنین است.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: امام فرمودند، والدین در مقابل فرزند خود مسئول هستند؛ اول اینکه باید او را به درستی تادیب کنید و همچنین آنها را به سوی خدا راهنمایی کنید؛ حسن ادب در ارتباط با دیگران و جامعه و تربیت اعتقادی و عبادی و کمک به اینکه فرزند را مطیع فرامین خدا کنید از جمله وظایف پدر و مادر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha