جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
استاندار

حوزه/ استاندار آذربایجان شرقی از مجموعه تاریخی حسن پادشاه تبریز بازدید کرد و در جریان روند بازسازی مسجد و مدرسه علمیه قرار گرفت.

به گزار خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تبریز، مجید خدابخش استاندار آذربایجان شرقی، از مجموعه تاریخی حسن پادشاه تبریز بازدید کرد و در جریان روند بازسازی مسجد و مدرسه علمیه قرار گرفت.

این مجموعه در میدان صاحب الامر تبریز با گسترده 160 هزار متر مربع در دوره آق قویونلوها ساخته شده که وسعت آن 2 برابر میدان نقش جهان اصفهان است که امروز تنها محوطه کوچک با بنای مسجد صاحب الامر و مدرسه علمیه اکبریه، مسجد و مدرسه حسن پادشاه برجای مانده است.

احداث مسجد جامع و مدرسه حسن پادشاه از دوره فرمانروایی امرای آق قویونلو آغاز شده و طی هفت سال در زمان حکومت آق ‌قویونلوها و توسط سلطان یعقوب آق‌ قویونلو، فرزندش ساخته شده است.

این مجموعه از مسجد جامع، مدرسه، بیمارستان، مقبره، غسالخانه و باغ تشکیل شده که بیمارستان آن در طول زمان تخریب شده است؛ شاخص ‌ترین بخش این مجموعه مسجد جامع و گنبد آن است که فضایی در حدود هزار متر مربع از صحن را می‌ پوشاند.

سلطان یعقوب برای ساخت این مجموعه از تمام هنرمندان و استادکاران سرزمین‌ های اسلامی استفاده کرده که شاخص‌ ترین بخش تزئینات این مسجد کاشی‌ کاری معرق آن است که در کنارش تزئینات سنگ نیز به کار رفته است.

سنگ نبشته قهوه ای رنگ درسر در صحن مدرسه حسن پادشاه نصب گرديده که متعلق به زمان شاه طهماسب صفوی و متضمن بيم دادن سپاهيان و مردم از ورود بدون اجازه به خانه های ديگران است. مسجد حسن پادشاه که تا دوره اخير مورد استفاده بوده، دارای 6 ستون سنگی و طاق ضربی آجری است، مدرسه حسن پادشاه نيز به صورت نيمه معمور تا چندی پيش اقامتگاه طلاب علوم دينی بود.

هیچ مدرسه ‌ای به جز مدرسه حسن پادشاه، از زمان قبل از دوره قاجار و پس از زلزله و جنگ در استان آذربایجان شرقی باقی نمانده است.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha