شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
شام غریبان

حوزه/ همزمان با شام شهادت حضرت امام رضا(ع)، آئين سنتي شام غريبان با حضور خدام بارگاه منور رضوي برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، آئین سنتی شام غریبان شهادت هشتمین شمع فروزان هدایت، ثامن الحجج، علی بن موسی الرضا(ع)، امشب از خیابان شیرازی به سمت حرم مطهر رضوی و سپس در رواق امام خمینی حرم رضوی برگزار شد و فضاي حزن و اندوه را در آستان ملائك پاسلان حضرت شمس الشموس(ع)، علی بن موسی الرضا(ع) پراكنده كرد.

در این برنامه خادمان، كفشداران، دربانان، حفاظ و فراشان بارگاه منور رضوي در حالی كه لاله شمع هاي فروزان در دست داشتند، مسير چهارراه شهدا(خیابان آیت الله شیرازی) تا حرم مطهر رضوي را در قالب دسته عزاداري و با نواي «خراسان را سراسر غم گرفته، در و ديوار آن ماتم گرفته، شده زهرا(س) پريشان، در اين شام غريبان» پيمودند.

دسته عزای خدام امام هشتم(ع) سپس با تجمع در رواق امام خمینی حرم مطهر رضوی به عزاداری پرداختند.

در این برنامه با شکوه که حال و هوای غیر قابل توصیفی را در حرم مطهر رضوی رقم زده بود، مهدی سلحشور و محمد رضا طاهری به مدیحه سرایی و حجت الاسلام و المسلمین رفیعی درباره شخصیت و جایگاه پیامبر اسلام در قرآن کریم به ایراد سخنرانی پرداختند.

گفتنی است، مراسم شام غریبان از جمله آیین‌های سنتی حرم مطهر رضوی است که تنها دو مرتبه در سال آن هم در شام غریبان شهادت امام حسین(ع) و شام غریبان شهادت حضرت رضا(ع) پس از نماز مغرب و عشاء در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha