جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حضرت مریم

حوزه/ پیدایش و بقا و آثار همه چیز بسته به اراده و خواست اوست. خداوند در پاسخ زكریّا فرمود: «یفعل ما یشاء» و در جواب مریم فرمود: «یخلق ما یشاء» شاید رمزش این باشد كه فرزند براى بانوى بى ‏شوهر شگفت آورتر از فرزند براى پیرمرد باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد محسن قرائتی در تفسیر نور به ارائه «نکات ناب» و «پیام های زیبای آیات قرآن کریم» پرداخته که حوزه نیوز در این نوشتار، آیه 47 و 48 سوره مبارکه آل عمران را در قالب مجموعه «قطره ای از دریا» ارائه می نماید.

* آيه 47         

قالَتْ رَبِّ أَنَّي يَکُونُ لي‏ وَلَدٌ وَ لَمْ يَمْسَسْني‏ بَشَرٌ قالَ کَذلِکِ اللَّهُ يَخْلُقُ ما يَشاءُ إِذا قَضي‏ أَمْراً فَإِنَّما يَقُولُ لَهُ کُنْ فَيَکُونُ

* ترجمه                      

(مریم) گفت: پروردگارا! چگونه براى من فرزندى باشد، در حالى كه هیچ انسانى با من تماس نداشته است؟ خداوند فرمود: چنین است (كار) پروردگار، او هر چه را بخواهد مى ‏آفریند. هرگاه اراده كارى كند، فقط به آن مى ‏گوید: باش، پس (همان لحظه) موجود مى ‏شود.

* نکته ها                     

اراده ‏ى خداوند سبب پیدایش و آفرینش موجودات است و مى‏تواند بدون اسباب و وسیله مادّى نیز بیافریند. او سبب ‏ساز و سبب سوز است، گاهى تأثیر چیزى را از آن مى ‏گیرد و گاهى به چیزى اثر مى ‏بخشد.

پیدایش و بقا و آثار همه چیز بسته به اراده و خواست اوست.

خداوند در پاسخ زكریّا فرمود: «یفعل ما یشاء» و در جواب مریم فرمود: «یخلق ما یشاء» شاید رمزش این باشد كه فرزند براى بانوى بى ‏شوهر شگفت آورتر از فرزند براى پیرمرد باشد.

* پيام ها                      

1- ریشه سؤال و تعجّب، اگر انكار و لجاجت نباشد مانعى ندارد. «أَنّى‏ یكون لى ولد» اولیاى خدا نیز اراده خداوند در امور جهان را بر پایه‏ ى اسباب و علل طبیعى مى ‏دانند و لذا اگر بشارت ویژه ‏اى برخلاف آن آمد، چگونگى آن را از خداوند مى ‏پرسند.

2- آفرینش خداوند از راه غیر معمول، كار تازه ‏اى نیست و عوامل طبیعى نیز منحصر در امور شناخته شده نیستند. «كذلك»

3- دست خداوند براى آفرینش باز است. آفریدن از راه اسباب طبیعى و غیر طبیعى براى خداوند یكسان است. «یخلق ما یشاء»

4- شرط آفرینش، اراده‏ ى حتمى الهى است. «قضى امراً... كن فیكون»

 

* آيه 48

وَ يُعَلِّمُهُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ التَّوْراةَ وَ الْإِنْجيلَ

* ترجمه                      

و خداوند به او كتاب و حكمت و تورات و انجیل را مى‏ آموزد.

* نکته ها                     

در تفاسیر شیعه و سنّى مى ‏خوانیم كه مراد از تعلیم كتاب، آموزش خط و نوشتن است و مراد از حكمت، آگاهى بر مصالح و مفاسد اشیا و افعال و اخلاق و عقاید است، خواه آثار دنیوى باشد، خواه اخروى.

* پيام ها                      

1- یكى از اصول و شرایط رهبرى الهى، داشتن آگاهى ‏هاى لازم است. آگاهى بر اساس علم و حكمت وكتب آسمانى. «یعلّمه الكتاب و ...»

2- رهبر هر زمانى باید به حوادث و قوانین گذشته نیز آگاه باشد. خداوند به عیسى علیه السلام، تورات موسى علیه السلام را آموخت. «والتوراة»

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • استار باور فلای(ستاره) IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    0 0
    بدردم نمیخوره
  • اطاره IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
    0 0
    دترارترارترت