جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
ابوالفضل گائینی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: امروزه یکی از مهم ترین الزامات مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن، تلاش در زمینه تبیین و ترویج گفتمان عقلانیت است.

دکتر ابوالفضل گایینی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه اظهار داشت: اگر در زمان حساس کنونی سخن از این به میان می آید که ایران اسلامی ما در مواجهه جدی با تهاجم فرهنگی است و به خصوص رهبر معظم انقلاب به درستی و البته به صراحت نسبت به شبیخون فرهنگی و ناتوی فرهنگی هشدار می دهند، یکی از راه های مقابله این است که ما گفتمان عقلانیت که برآمده از تعالیم ناب اسلامی و شیعی است را در جامعه تبیین کرده و رواج دهیم.

وی افزود: از این منظر ما با هوشیاری و بصیرت دینی و انقلابی می توانیم در رویارویی با فرهنگ های دیگر به خصوص از نوع مهاجم آن ، ضمن حفظ نگاه انتقادی خود، در مسیر توسعه عقلانیت و امید حرکت کنیم.

این محقق و پژوهشگر علوم انسانی همچنین گفت: از سوی دیگر در عین رصد دقیق مشکلات و کمبودها باید به شدت  مراقب باشیم که مشکلات و آسیب ها، باعث نشود که فضای نااُمیدی و منفی نگری در جامعه حکمفرما شود ، چرا که دقیقاً این مساله خواسته دشمن است و مقام معظم رهبری بارها نسبت به این آسیب هشدار داده اند.

وی تاکید کرد: نکته حایز اهمیت دیگر آن است که با توجه به این که اساساً فرهنگ مقوله ای زیربنایی و کلیدی در اجتماع محسوب می شود، از این رو تاثیرش به مراتب بیشتر از مسایل و امور دیگر است واز این حیث می بایست در مواجهه و بررسی پدیده های فرهنگی، قائل به وجود نگاه دقیق و عالمانه و همه جانبه بود.

وی بیان داشت: در واقع فرهنگ در ساحت جامعه آن چنان حضور و تاثیر قوی و طولانی مدتی دارد که بسیاری از ساختارهای جامعه را تحت تاثیر خود قرار می دهد و از این رو نوع مواجهه ما با موضوعات فرهنگی باید بر پایه منطق ، عقلانیت و البته مبتنی بر چارچوب های دینی باشد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha