جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
درس خارج فقه آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مسجد اعظم قم

حوزه/ سابقا تذکراتی درباره زندانیان مهریه داده شد که اقداماتی انجام دادند که جای تشکر دارد؛ اما اخیرا در جراید دیدیم که هنوز قریب به چهار هزار نفر در زندان هستند و دولت ماهیانه ۷۰۰ میلیون تومان خرج آنان می کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم به موضوع مهریه اشاره کردند و گفتند: سابقا تذکراتی درباره زندانیان مهریه داده شد که اقداماتی انجام دادند که جای تشکر دارد؛ اما اخیرا در جراید دیدیم که هنوز قریب به چهار هزار نفر در زندان هستند و دولت ماهیانه 700 میلیون تومان دولت خرج آنان می کند.

ایشان اظهار داشتند: اکثریت قریب به اتفاق این زندانیان بی گناهند و نباید این همه بی گناه در زندان باشد؛ آن هم در زندان جمهوری اسلامی که نباید اینطور باشد.

این مرجع تقلید ابراز داشتند: برای آزادی این زندانیان، راه های شرعی خوبی وجود دارد که باید از این راه ها وارد شد و با این ورود، اکثریت قریب به اتفاق آنان آزاد می شوند.

این استاد برجسته حوزه خاطرنشان ساختند: زندان عوارض زیادی دارد که زندانی و خانواده او را با مشکلات بسیاری مواجه می کند؛ خوب است که این مسئله به صورت جدی بررسی شود  و بنده اطلاع دارم که مجلس شورای اسلامی آماده است که قوانین دست و پا گیر درباره مهریه را اصلاح کرده تا زندانیان مهریه از زندان خلاص شوند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه به موضوع استیضاح یکی از وزرا نیز اشاره کردند و گفتند: ما در شرایطی هستیم که باید در مقابل دشمن ظاهرا قوی خارجی، قدرتمند باشیم؛ اخیرا پشت سر هم برادران و خواهران مجلس، وزرا را استیضاح می کنند؛ البته وزرا بی اشکال نیستند؛ اما در این شرایط اگر بخواهیم استیضاح کنیم، دولت ضعیف می شود.

ایشان تصریح کردند: دولت بی اشکال نیست؛ اما نباید دولت را تضعیف کرد؛ خوب است که نمایندگان مجلس شرایط را در نظر گرفته؛ از این استیضاحات پشت سر هم در این شرایط صرف نظر کرده و اشکالات خود را به صورت سؤال مطرح نمایند.

این مرجع تقلید در بخش دیگر از سخنان خود به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) اشاره کردند و گفتند: حضرت در این حدیث فرموده است: «إنّ اللَّهَ تَعَالَی تَجَاوَزَ عَنْ أُمّتی مَا حَدّثَتْ بِهِ نَفسَهَا مَا لَم تَتَكلّم بِه أو لَم تَعمَل بِهِ/ خداوند در مواردی که امت من کاری را به فعلیت نرسانده یا بر زبان جاری نساخته اند از آنها گذشت کرده است».

معظم له اظهار داشتند: عده ای گرفتار وسواس هستند که گاهی وسواس های فکری است و گاهی وسواس های عملی.

این استاد برجسته حوزه ابراز داشتند: وسواس های عملی در میان بانوان بسیار زیاد شده است که گرفتار طهارت، نجاست و ... شده و زندگی خود، فرزند و همسر خود را تیره و تار می کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان ساختند: باید به این زنان گفت که وسوسه شما به خاطر این است که مسئله شرعی نمی دانید؛ شک در وسواسی حجت نیست؛ علم آن نیز که از طریق غیرمتعارف برای او حاصل می شود، حجت نیست.

ایشان تصریح کردند: باید اشخاص وسواسی را با احکام شرعی آشنا کرد تا از این مشکلات رهایی پیدا کنند.

این مرجع تقلید اظهار داشتند: گاهی وسواس ها، وسواس فکری است و کفریاتی در نظر او می آید که ذهن او را مشوش می کند؛ راه خلاصی از وسوسه های شیطانی «اعتنا نکردن به این وسوسه ها» و ذکر «لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم» است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha