جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کنفرانس «وحدت اسلامی محور حل مشکلات جهان اسلام»

حوزه/به مناسبت میلاد با سعادت پیامبرگرامی(ص) و امام جعفرصادق (ع) کنفرانسی علمی و دینی با عنوان "وحدت اسلامی محور حل مشکلات جهان اسلام" درکراچی برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به مناسبت میلاد با سعادت پیامبرگرامی اسلام(ص) و  ششمین اختر تابناک ولایت و امامت حضرت امام جعفر صادق(ع) کنفرانسی علمی و دینی با عنوان "وحدت اسلامی محور حل مشکلات جهان اسلام"، با حضور آقای محمدی سرکنسول و کارکنان کنسولگری ج.ا.ایران درکراچی، مسئولان و کارکنان سرپرستی مدارس شبه قاره و مجتمع آموزشی جمهور اسلامی ایران در کراچی، علما، اندیشمندان و طلاب حوزه های علمیه شیعه و اهل تسنن، ایرانیان مقیم پاکستان و جمعی از مسلمانان پاکستان در سالن اجتماعات نمایندگی فرهنگی در کراچی برگزار شد.

فضل الرّحمن همدرد رئیس شاخه علمای موسسه بین المللی منهاج القرآن درکراچی، سید عقیل انجم رئیس جمعیت علمای پاکستان(اهل تسنن) در ایالت سند، حافظ نعیم الرحمن رئیس حزب جماعت اسلامی در ایالت سند، حجه الاسلام والمسلمین شیخ غلام عباس رئیسی مسئول حوزه علمیه امام خمینی(ره) و مسئول خانه فرهنگ ایران در کراچی سخنرانان این کنفرانس بودند.

فضل الرحمن همدرد رئیس شاخه علمای موسسه بین المللی منهاج القرآن در کراچی اولین سخنران این کنفرانس اظهار داشت: در عصر حاضر  به خاطر دوری از آموزه های اسلامی، جوامع مسلمان از لحاظ فکری، علمی، اقتصادی و سیاسی دچار تنزل گردیده اند و گرفتار مسایل گوناگون هستند، لذا لازم است برای نجات از همه مشکلات، از سیره پاک و فرمایشات رسول گرامی(ص) کمک بگیریم.

وی افزود: دانشمندان علوم اجتماعی معاصر معتقدندکه جامعه موفق بشری بر سه اصل استوار و پایه گذاری شده است:

* نخستین اصل جامعه انسانی، نظام فکری آن است. اگر سیستم فکری جوامع انسانی تهی از ارزشهای معنوی شود، نمی توانند افراد را به سوی رشد و ارتقاء بشری هدایت کرد.

* اصل دوم جامعه، نظام حکومتی آن است، جامعه ای که گرفتار بی عدالتی شود، نمی تواند در مسیر سعادت و خوشبختی حرکت کند.

* اصل سوم جامعه موفق بشری، نظام اقتصاد آن می باشد، در جامعه ای که ثروت و امکانات مخصوص افراد ذینفوذ است و بخش اعظم جامعه گرفتار فقر و تنگدستی می باشند آن جامعه بی تردید دچار رکود می شود.

رئیس شاخه علمای موسسه بین المللی منهاج القرآن درکراچی تاکید کرد: در عصر حاضر متأسفانه جوامع مسلمان گرفتار فقر در سه اصل مذکور هستند و در نتیجه تمامی زمینه های فکری، علمی، سیاسی و اقتصادی آنان رو به تنزل و رکود می رود.

وی در ادامه گفت: تمام مسلمانان ظاهراً بر رسالت پیامبرگرانقدر(ص) و همچنین بر قرآن شریف که آخرین کتاب وحی الهی است اعتقاد دارند، اما متأسفانه در عمل دچار اختلاف و تفرقه هستند و این نشانگر عدم پیروی کامل از تعلیمات اسلام است. مسلمانان اگر از آموزه های پیامبر اسلام(ص) درست پیروی می کردند، هیچ وقت زیر سلطه مستکبران غرب و شرق قرار نمی گرفتند.

 

ملتی که دچار اختلاف و تفرقه است نمی‌تواند پیشرفت کند

سید عقیل انجم رئیس جمعیت علمای پاکستان(اهل تسنن) در ایالت سند ضمن تبریک ایام با سعادت اعیاد خستجه و تشکر از زحمات خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در کراچی برای برگزاری با شکوه کنفرانس هفته وحدت اسلامی و گردهمایی علمای شیعه و سنی و فراهم نمودن فرصت بسیار مهم و مناسب برای ایجاد وحدت مسلمین، اظهار تشکّر و قدردانی کرد و اظهار داشت: سالروز ولادت پیامبراسلام(ص) مناسب ترین روز برای ذکر فضایل و برکات معنوی و سیره پاک آن سرور عظیم الشان(ص) و همچنین با ارزش ترین روز برای تجدید ایمان و تحکیم عقاید مسلمانان است و اگر مسلمانان ذره ای از معرفت حقیقی آن حضرت را درک می نمودند هرگز دچار تفرقه و اختلافات نمی شدند.

وی افزود: ذات گرامی رسول اسلام(ص) مرکز وحدت و قوت مسلمانان است، اما متأسفانه بسیاری از مسلمانان به گرد پای معرفت معنوی ایشان نرسیده و نعوذ بالله گمان دارند رسول اکرم(ص) نیز به جزء مقام رسالت و نبوت، در دیگر ابعاد وجودی مانند دیگر انسانها بوده اند، در حالی که ملائکه مقربی همچون جبرئیل امین(ع) نیز از درک ابعاد وجودی آن حضرت(ص) عاجز  بودند. نقطه انتهای معرفت حضرت جبرئیل(ع) سدرۃ المنتهی است، حال آن که سدرۃ المنتهی برای رسول اسلام(ص) آغازین نقطه سفر علوی مرتبت است و درک انتهای علوی مرتبت ایشان غیر از خداوند قدوس دیگری را میسّر نیست. خداوند منان و همه ملائکه در میان تمام انبیاء و رسولان(ع)تنها بر پیامبر اسلام(ص) اولاد معصومین ایشان مدام درود می فرستند و خداوند همه مومنان را نیز برآن تاکید می نماید.

رئیس جمعیت علمای پاکستان در بخشی از سخنان خود افزود: اگر مسلمانان می خواهند از گرفتاریها نجات پیدا کنند و به قله سعادت برسند، باید به دامن وحدت چنگ بزنند چون این دستور خداوند و فرمایش رسول اکرم(ص) است ملتی که دچار اختلاف و تفرقه است نمی تواند در هر دو زمینه ظاهری معنوی با هم پیشرفت کند. اگر مسلمان می خواهند بیت المقدس را از چنگ اسرائیل آزاد کنند باید متحد شوند.

 

فهم قرآن بدون فهم فرمایشات و سیره پیامبر(ص) ممکن نیست

حافظ نعیم الرحمن رئیس حزب جماعت اسلامی در ایالت سند ضمن تبریک اعیاد خجسته و تشکر از دعوت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با موانع موجود وحدت اسلامی و راه حل آن اظهار داشت: روز ولادت با سعادت رسول اکرم(ص) روز مسرت و روز بسیار مبارکی برای همه مسلمانان است. برای مسلمانان واقعی عزیزتر از همه حتی از پدر و مادر و جان خویش ذات مبارک رسول گرامی اسلام(ص) است. ما مشاهده می کنیم بسیاری از مسلمانان عادی که از درک معرفت معنوی رسول اعظم(ص) برخوردار نبودند، فداکاریهای گرانقدری را برای حفظ ساحت مقدس پیامبر(ص) نشان داده اند.

 باید به دامن وحدت چنگ بزنند چون این دستور خداوند و فرمایش رسول اکرم(ص) است ملتی که دچار اختلاف و تفرقه است نمی تواند در هر دو زمینه ظاهری معنوی با هم پیشرفت کند. اگر مسلمان می خواهند بیت المقدس را از چنگ اسرائیل آزاد کنند باید متحد شوند.

وی افزود: مسلمان در واقع مسلمان نمی شود تا زمانی که ذات رسول اسلام(ص) نزد او از همه عزیزتر شود؛ چون اصل و اساس دین اسلام ذات گرامی او و کلام الله مجید شرح سیره رسول اعظم(ص)است و در آیات مختلفی در قرآن شریف خداوند، قرآن را هدایت و نورگفته و هم چنین ذات گرامی رسول اسلام(ص) نیز در بسیاری از آیات الهی به هدایت و نور تعبیر شده است و از این رو فهم قرآن بدون فهم فرمایشات پیامبر اسلام(ص) امکان پذیر نیست، چون کلام خدا از زبان مبارک ایشان جاری شده است. لذا رموز، اسرار و شرح قرآن غیر از او در دسترس دیگری امکان پذیر نیست.

رئیس حزب جماعت اسلامی در ایالت سند ادامه داد: متأسفانه بسیاری از مسلمانان، اسلام را در تعدادی عبادات و رسومات محدود نموده اند. در حالی که عبادات بخشی از دین است و دین الهی تمام رشته ها و زمینه های زندگی فردی و اجتماعی بشر را احاطه می کند. حکومت، اقتصاد، سیاست، فرهنگ و تمدن خارج از دایره دین نیست. پس هرکسی که ادعای اسلام دارد لازم است در تمامی امور زندگی پیروی از دستورات خداوندی کند و معلم و شارح دستورات اسلام جز رسول اسلام(ص) کس دیگری نیست.

 وی در سخنرانی خود با اشاره به انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) استکبار ستیزی را اصل جوهر دین گفت و افزود: زمانی که بسیاری از مردم شیعه و اهل تسنن مخالف قیام امام خمینی(ره) بودند در پاکستان تنها حزب جماعت اسلامی بود که از ته دل از انقلاب اسلامی حمایت می کرد.

 

وابستگی حاکمان اسلامی به طاغوت،‌عاملی بازدارنده برای مسلمانان است

حجت الاسلام والمسلمین شیخ غلام عباس رئیسی مدیر حوزه علمیه امام خمینی در کراچی در سخنرانی خود گفت: دین اسلام را پیامبر گرانقدر(ص)با رفتار و عمل خویش نشان داد و خداوند به این شکل آیات قرآنی آن را برای مسلمانان شرح داد و به پیروی آن دستور داد.

وی گفت: وابسته بودن حکمرانان مسلمان به قدرت‌های طاغوتی بیگانه، از عوامل مهم و بازدارنده عملی نشدن اسلام در بسیاری از کشورهای اسلامی تلقی می شود. حکومت عامل مهم اجرای دستورات و نظام در جامعه انسانی می باشد و زمانی که حکمرانان فاسد شوند همه جامعه فاسد می شود. لذا قول معروف است که "الناس علی دین ملوکهم" (عموم مردم بر دین حکمرانانمی باشند).

از سوی دیگر افراد ذی شعور و علمای حق شناس با تبلیغ و ترویج احکام و مبانی دین و تربیت مردم می توانند حکمرانان را برای پایبندی بر دستورات اسلامی مجبور نمایند.

 از سوی دیگر افراد ذی شعور و علمای حق شناس با تبلیغ و ترویج احکام و مبانی دین و تربیت مردم می توانند حکمرانان را برای پایبندی بر دستورات اسلامی مجبور نمایند. و در صورت عدم پیروی، بر علمای صالح لازم می باشد همانند حضرت امام خمینی (ره) علیه حکومت طاغوتی قیام نمایند. این کار در صورتی مؤثر و امکان پذیر است که امت مسلمان علیه استکبار متحد شود و با انسجام و همبستگی قیام نمایند. از کارنامه های درخشان و مهم انقلاب اسلامی ایران منادی وحدت بین المسلمین بودن و تلاش خستگی ناپذیر برای ایجاد اتحاد اسلامی می باشد.

وی افزود:  از زمانی که استکبار جهانی این نکته را متوجه شد آن را خطر بزرگی در مقابل اهداف نامشروع خود احساس کرد و پس از تلاش بسیار گروه های تکفیری همانند داعش و غیره را به وجود آورد تا در میان مسلمانان تفرقه ایجاد کند. اما قدرتهای طاغوتی با وجود صرف سرمایه بسیار هنگفت و پر هزینه در سوریه و عراق دچار شکست شدند. رئیسی با اشاره به آیات و احادیث مبارک رسول اسلام (ص) بر وحدت همبستگی اسلامی تأکیدکرد و با دعا برای عافیت و سلامتی مسلمانان، اتحاد مسلمین و پیروزی مسلمانان بر حکومت های طاغوتی سخنانش را خاتمه داد.

باقری مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران درکراچی ضمن تبریک و تهنیت  به مناسبت اعیاد خجسته و خیر مقدم و تشکر از حضور تمامی علمای شیعه و اهل تسنن، طلاب محترم حوزه های علمیه و تمامی حضار، سخنانش را با عنوان"علل و موانع  وحدت مسلمانان" را بیان نمود. خلاصه مطالب سخنان وی در باره موانع تحقق وحدت مسلمین به شرح زیر بود:  

  الف) عوامل بیرونی امّت اسلامی و ب) عوامل درونی امّت اسلامی

۱-تفرقه افکنی استعمار در کشورهای اسلامی

۲-سلطۀ اقتصادی غرب

۳-تهاجم فرهنگی برای سلب هویّت فرهنگی

ب)  عوامل درونی: عوامل درونی را در موارد زیر می توان به آن اشاره کرد:

۱- خودباختگی و عدم اعتماد به نفس

۲-ناسیونالیسم

۳-انحطاط فکری و فرهنگی و علمی

۴- تعصب کور مذهبی

۵- دنیا زدگی حاکمان دولت های اسلامی

۶- غفلت دنیای اسلام از اولویت های جهان اسلام

وی در ادامه گفت: چنانچه توجه مسلمانان به مسائل مهم دنیای اسلام نظیر مسأله فلسطین،کشمیر، لبنان و.... معطوف می بود و سعی همه بر این بود که در پی حل این مشکلات و مقابله با دشمنان بر آیند، وحدت اسلامی خود به خود در میان ملتها جریان می یافت. همچنین دولت های اسلامی همت و سعی خود را در استفاده از ظرفیت های موجود برای به تفاهم رسیدن مسلمانان به کار نمی گیرند. مثلاً سازمان کنفرانس اسلامی و بانک اقتصاد اسلامی و مجامع اینچنینی می توانند در روند اتحاد و جوامع مسلمان نقش بسزائی داشته باشند. اما متأسفانه چنانچه در پیش ذکر شد وابستگی کشورها به قدرتهای غرب باعث می شود از این ظرفیت ها به شکل ناصحیح استفاده شود. اگر این موانع از سر راه جامعۀ اسلامی برداشته شود و جهان اسلام به اسلام اصیل که حاوی کاملترین برنامۀ زندگی فردی اجتماعی است عمل کنند میوۀ های «وحدت» بر شاخسار درخت تناور اسلام به ثمر خوا هد نشست.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha