جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین حمید ملکی

حوزه/ معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه گفت: یکی از فعالیت های این معاونت ساماندهی و اطلاع رسانی دروس اخلاق در قم است.

حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،‌ در تشریح فعالیت های معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه عنوان کرد: فعالیت های این معاونت دارای ابعاد مختلفی بوده که یکی از عرصه های مهم تالیف کتاب ویژه اساتید و طلاب بر اساس آسیب ها و نیازها است، به عنوان نمونه کتاب نقش تربیتی مدیران در مدارس علمیه و نقش تربیتی اساتید از محصولات این معاونت است که توسط انتشارات مرکز مدیریت حوزه های علمیه منتشر شده است.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه افزود: بخش دیگر فعالیت معاونت تدوین برنامه جامع تربیتی است که چند سال نسبت به زیرساخت های آن اقداماتی صورت گرفته و آسیب شناسی علمی و دقیق انجام شده است.

در تدوین نظام جامع تربیتی، آسیب شناسی های علمی صورت گرفته است

وی تصریح کرد: نظام جامع تربیتی بر اساس آسیب شناسی های علمی نگاشته و بر اساس آن نیز برنامه جامع تربیتی تدوین شد که سال قبل به صورت آزمایشی در کشور اجرا و بازخوردهای آن اخذ شد و ویراست دوم آن نیز در تابستان سال جاری آماده گردید و بخش های نهایی آن در اختیار مدارس شهرستان ها قرار گرفت تا طبق آن برنامه های جامع تربیتی خود را شکل دهند.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی بیان کرد: اساس برنامه جامع و از پایه های اصلی آن، تشکیل شورای تهذیب می باشد که هر مدرسه باید چنین شورایی را داشته باشد.

وی توضیح داد: اعضای شورای تهذیب مدارس متشکل از مدیر، معاونت تهذیب و اساتید تاثیر گذار مدرسه می باشند که در اصل اتاق فکری هستند که در مورد مسائل تربیتی مدرسه بحث و بررسی می کنند و با احصای مسائل ، راهکارهایی را جهت رفع آن پیشنهاد می کنند.

استاد حوزه علمیه در مورد برنامه ی جامع تربیتی خاطرنشان کرد: ما برنامه هایی را  در اختیار این مدارس قرارداده ایم و در عین حال انتخاب و اختیار را به آن ها واگذار کرده ایم که اگر برنامه اقتضائی تری را تشخیص دادند همان را در مدرسه اجرا کنند.

مدیر مدرسه باید مسئولیت تهذیب مدرسه را عهده دار شود

وی با بیان اینکه از اصول برنامه جامع تربیتی تغییر نگاه و نگرش است ، گفت: بر این باوریم، مدیر مدرسه مسئولیت تهذیب مدرسه را عهده دار شود و از طرفی اعوان و انصار مدیر، اساتید و معاون تهذیب هستند که به کمک مدیر می آیند تا با نگاه تربیتی و روشی صحیح، تربیت طلاب را جدی بگیرند و گام به گام به پیش ببرند.

استاد ملکی در مورد دیگر فعالیت های معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه گفت: مدیریت تحصیلی و مشاوره ، همچنین اعزام اساتید اخلاق به مدارس، از جمله دیگر فعالیت های این معاونت محسوب می شود که بحمدلله توفیقات ارزشمندی را در این عرصه ها طی سالیان متمادی داشته ایم.

دروس اخلاق در قم ساماندهی می شود

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه عنوان کرد: از جمله فعالیت هایی که از سال قبل به صورت جدّی ترآغاز شده است، سازماندهی دروس اخلاق در قم بود که از مراجع و بزرگان حوزه درخواست کردیم و با توجه به دغدغه حضرات آیات عظام و اساتید برجسته ، شکل گیری دروس اخلاق را در سطح مراجع ارتقا دادیم و به طلاب معظم و معزز حوزه اطلاع رسانی شد تا در این دروس اخلاق شرکت کنند.

مراجع معظم تقلید، قله های رفیع حوزه های علمیه هستند

وی ادامه داد: به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی ، مراجع، قله های رفیع حوزه های علمیه هستند، از این رو باید طلاب تا جایی که امکان دارد در محضر این بزرگان قرار بگیرند.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی تصریح کرد: در حال حاضر دروس اخلاق آیات عظام مکارم شیرازی، سبحانی و جوادی آملی همچنین حضرات آیات مصباح یزدی، خرازی، استادی و شب زنده دار به طور رسمی و به صورت پویا و فعال دایر است و طلاب زیادی در این درس اخلاق ها شرکت می کنند.

وی بیان کرد: دروس اخلاق در سطح دیگری از سطوح شخصیت های حوزوی وجود دارد که فهرست درس اخلاق ها تهیه و در اختیار طلاب قرار می گیرد.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه اظهارداشت: فعال کردن دروس اخلاق در مساجدی که پرجمعیت هستند یکی دیگر از اقدامات این معاونت می باشد، از جمله بعضی مساجد پردیسان که درس اخلاق در آن فعال می باشد، برخی از دروس نیز از قبل فعال بودند که شناسایی شد و در اطلاعیه های بعدی به  اطلاع طلاب خواهد رسید.

دروس اخلاق باید مورد تائید مراجع و بزرگان حوزه باشند

وی بیان کرد: این نهضت ادامه خواهد داشت که اساتید اخلاقی که مورد تائید مراجع عظام و استوانه های علمی و بزرگان حوزه هستند، شناسایی و درس های اخلاق را دایر کنیم که این فضای معنوی و اخلاقی در حوزه ها بیش از پیش فعال شود.

تائید دروس اخلاق دارای معیار و شاخص است

حجت الاسلام والمسلمین ملکی در مورد معیار تشکیل دروس اخلاق خاطرنشان کرد: دروس اخلاق متکثر و متنوعی در حوزه ی علمیه قم وجود دارد اما تائید و یا عدم تائید درس و استاد مورد نظر ، دارای معیار مشخصی است.

تائید کلاس و استاد توسط بزرگان حوزه انجام می شود

وی گفت: تائید کلاس اخلاق و استاد آن توسط بزرگان حوزه انجام می شود ، اگر مورد تائید بزرگان حوزه باشد از نظر معاونت تهذیب نیز پذیرفته می شود و به صورت کتبی و شفاهی اعلام رسمی می گردد.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه یادآور شد: اما درس های اخلاقی که بدنه حوزه به هر دلیلی آن را تائید نمی کند مورد قبول ما نیست و ما به طلاب جوان توصیه می کنیم در این درس اخلاق ها شرکت نکنند.

وی عنوان کرد: تجربیات تلخی از سالهای قبل داشته و داریم و افرادی تحت عنوان استاد اخلاق و صاحب کشف و کرامت جوان ها را جذب کردند و بحث مرید و مراد بازی را مطرح کرده و جوان ها را از مسیر صراط مستقیم خارج کردند. برای جلوگیری از اینگونه خطرها و انحراف ها بهترین معیار تایید دروس اخلاق توسط بزرگان حوزه است.

تائید دروس اخلاق توسط بزرگان حوزه مانع از تحریف جوانان می شود

حجت الاسلام والمسلمین ملکی تصریح کرد: تائید دروس اخلاق توسط بزرگان حوزه مانع از تحریف جوانان می شود . ما تاکید داریم جوانان در سه موضوع «فلسفه»، «کلام» و «اخلاق» وسواس بیشتری به خرج دهند.

وی خاطرنشان کرد: یک باور و منطقی در ساماندهی دروس اخلاق وجود دارد که "دفع ضرر محتمل عقلا واجب است" یعنی اگر احتمال دهیم درس اخلاقی که مورد تائید حوزه نیست، در آن انحراف و اشکالی وجود دارد چون مساله ، اخلاق و فکر و اندیشه است و محتمل آن بسیار بزرگ است، در این جا قاعده عقلی می گوید که این ضرر احتمالی واجب است که دفع شود، لذا دفع ضرر محتمل واجب است یعنی همین که احتمال دهیم که آیا این درس اخلاق ضرر دارد یا نه، نباید دراین درس شرکت کنیم.

وی اظهار کرد: بسیاری از افراد که در سالهای قبل گرفتار این گونه انحرافات شدند به واسطه این بود که این قاعده عقلی را رعایت نکرده و احتیاط نکردند.

اساتید بیان تذکرات اخلاقی ضمن درس را جدی بگیرند

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه با اشاره به برخی از تجربیات بزرگان گفت: باید تذکرات اخلاقی را از درس اخلاق جدا کنیم همه اساتید وظیفه دارند تذکرات اخلاقی را ضمن دروس بیان کنند چرا که خداوند سبحان فرموده است؛ «وذکر فان الذکری تنفع المؤمنین» تذکر دادن به نفع مومنان است، این خبر وحی و غیبی است و باید بدان ایمان داشته باشیم.

وی گفت: از این رو باید مجلس درس را تبدیل به کلاس تذکر کنیم تا غفلت سراغ ما نیاید، استاد در حوزه مانند معلم، مربی و همانند پدری دلسوز عمل کند. وقتی استاد با تذکرات گفتاری و رفتاری ، غفلت زدایی کرد، طلبه علاقه مند می شود معارف بیشتری را در امر اخلاق و خودسازی بشنود، لذا متقاضی درس اخلاق می شود و دروس اخلاق با شور و عشق بیشتری برگزار می گردد.

استاد ملکی ادامه داد: اما اگر استاد با رفتار و گفتارش غفلت زدایی نکند، مسئله برعکس می شود ، لذا از همه اساتید معظم تقاضای عاجزانه داریم به این مسئله بسیار مهم اهمیت داده و نسبت به آن نگاه جدّی تری داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی یادآور شد: وقتی رفتار استاد ، پیامبر گونه شد، اثرش را به شاگردش منتقل می کند و شاگرد از این رفتار تاثیر می پذیرد.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه توضیح داد: از سال قبل شخصیت های اخلاقی استان ها را شناسایی کرده ایم و از مدیریت استانی تقاضا کرده ایم که با استفاده از این بزرگواران جلسات اخلاقی در شهرستانها پر رونق تر برگزار شود واین برنامه در استان ها شروع شده و امید است بر کیفیت و کمیت آن توجه خاص شود.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha