شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
المصطفی

حوزه/ پژوهشکده مطالعات منطقه‌ای جامعه‌المصطفی ضمن راه‌اندازی اندیشکده‌های دهگانه ملیتی و منطقه‌ای، اتاق‌های فکرهای متعددی با حضور نخبگان، اندیشمندان و صاحب‌نظران حوزه مطالعات راهبردی و آینده‌پژوهی راه‌اندازی نموده است.

دکتر مهدی‌نژاد، در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه»، ضمن تشریح فعالیت‌های پژوهشکده مطالعات منطقه‌ای المصطفی، اظهار داشت: پژوهشکده مطالعات منطقه‌ای جامعه‌المصطفی ضمن راه‌اندازی اندیشکده‌های دهگانه ملیتی و منطقه‌ای، اتاق‌های فکرهای متعددی با حضور نخبگان، اندیشمندان و صاحب‌نظران حوزه مطالعات راهبردی و آینده‌پژوهی راه‌اندازی نموده است.

مهم‌ترین نتایج اندیشکده‌ها

وی به گستره مباحث مطرح‌شده در اندیشکده‌ها اشاره نمود و اذعان داشت: جمع‌آوری پیشنهادهای راهبردی و ارائه آن به مدیران و تصمیم‌گیران جامعة‌المصطفی، از مهم‌ترین نتایج اندیشکده‌ها به شمار می‌رود.

رئیس پژوهشکده مطالعات منطقه‌ای المصطفی، ضمن ارائه تاریخچه‌ای از فعالیت اندیشکده‌های بین‌المللی در حوزه‌های مختلف علمی مانند عرصه‌های سیاسی، خاطرنشان کرد: بیشتر تصمیم‌هایی که دولت‌ها اتخاذ می‌کنند، ناظر به خروجی راهبردی اندیشکده‌هاست.

تربیت مدیران و نیروهای راهبردی را مهم‌ترین هدف‌گذاری اندیشکده‌ها

دکتر مهدی‌نژاد، در ادامه، تربیت مدیران و نیروهای راهبردی را مهم‌ترین هدف‌گذاری اندیشکده‌های جامعة‌المصطفی دانست و خاطرنشان کرد: مدیریت اندیشکده‌های جامعة‌المصطفی بر عهده طلاب و فضلا نهاده شده است و پژوهشکده مطالعات منطقه‌ای تبیین سیاست‌گذاری کلان را بر عهده دارد.

وی با اشاره به این که گام نهادن در مسیر پژوهش‌های منطقه‌ای و برخورداری اعضا از تحلیل محیطی، از دیگر اهداف اندیشکده‌ها به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: تنوع ملیتی اعضای اندیشکده‌ها، ظرفیت خوبی برای پویایی هر چه بیشتر پژوهش‌های منطقه‌ای ایجاد نموده است.

نقد و بررسی سیاست‌ها و برنامه‌ها و ارائه پیشنهادهای راهبردی

رئیس پژوهشکده مطالعات منطقه‌ای نقد و بررسی سیاست‌ها و برنامه‌ها و نیز ارائه پیشنهادهای راهبردی را به جامعة‌المصطفی از دیگر اهداف اندیشکده‌ها برشمرد و خاطرنشان کرد: بازخوردگیری از فعالیت‌های جامعة‌المصطفی در عرصه‌های گوناگون فعالیتی، از مهم‌ترین وظایف اندیشکده‌هاست.

برگزرای کارگاه های کاربردی برای طلاب

دکتر مهدی‌نژاد، با بیان این که پژوهشکده مطالعات منطقه‌ای به منظور عملیاتی‌سازی اهداف اندیشکده‌ها، کارگاه‌های گوناگونی راه‌اندازی نموده، اظهار داشت: ایجاد تفکر راهبردی، ارتقای توانایی تحلیل راهبردی، آینده‌پژوهانه و برنامه‌ریزی بین طلاب و فضلای المصطفی  و نیز تربیت نیرو برای اندیشکده‌ها و پژوهشکده مطالعات منطقه‌ای، از مهم‌ترین اهداف برگزاری این کارگاه‌هاست.

رئیس پژوهشکده مطالعات منطقه‌ای المصطفی به موضوعات کارگاه‌ها اشاره نمود و اذعان داشت: مدیریت راهبردی، خبرنگاری و خبر نویسی، روش تحلیل موضوعات سیاسی و اجتماعی، آینده‌پژوهی و جریان‌شناسی با هدف تقویت نگاه راهبردی و قوه تحلیل در طلاب و فضلا، مهم‌ترین موضوعات هدف‌گذاری شده است.

هم‌اندیشی تخصصی اندیشه‌های راهبردی فضلا و اندیشه‌ورزان المصطفی

وی برگزاری هم‌اندیشی تخصصی اندیشه‌های راهبردی فضلا و اندیشه‌ورزان المصطفی را با محوریت اندیشکده‌ها، از برنامه‌های آتی پژوهشکده مطالعات منطقه‌ای جامعة‌المصطفی دانست و یادآور شد: نخستین هم‌اندیشی اندیشه‌های راهبردی طلاب و فضلای جامعة‌المصطفی، به منظور ارتقای سطح دانش و نگاه راهبردی طلاب و فضلا، دریافت دیدگاه‌ها و نظرات طلاب درباره نیازها و اقتضائات منطقه‌ای و نیز جمع‌آوری نظرات طلاب درباره سیاست‌ها و برنامه‌های المصطفی برگزار خواهد شد.

دکتر مهدی‌نژاد، ضمن اشاره به محورهای اصلی این هم‌اندیشی، خاطرنشان کرد: نظام تعلیم و تربیت المصطفی، از نخستین محورهای این هم‌اندیشی به شمار می‌رود که رویکردهای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تربیتی آن بررسی خواهد شد.

بررسی رویکردهای ناظر به تعامل المصطفی را با طلاب و فضلا

وی بررسی رویکردهای ناظر به تعامل المصطفی را با طلاب و فضلا، از دیگر موضوعات این هم‌اندیشی عنوان کرد و یادآور شد: رویکردهای تعاملی جامعة‌المصطفی با حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی کشورها، بررسی رویکرد تعامل المصطفی با ادیان، مذاهب و فرق و نیز بحث رویکردهای المصطفی در رویارویی با دولت‌ها، احزاب و رقبای عرصه بین‌الملل، از دیگر موضوعات مطرح‌شده در هم‌اندیشی به شمار می‌رود.

رئیس پژوهشکده مطالعات منطقه‌ای المصطفی تأکید کرد: این هم‌اندیشی به شکل عام تعریف شده و گام نخست مراحل بعدی است؛ در هم‌اندیشی‌های بعدی، موضوعات به شکل تخصصی و ناظر به موضوعات جزء بحث و بررسی خواهد شد.

دکتر مهدی‌نژاد، در پایان، مقاله علمی و ایده‌نگاشت را از مهم‌ترین رویکردهای این هم‌اندیشی دانست و ابراز داشت: هم‌اندیشی اندیشه‌های راهبردی فضلا و اندیشه‌ورزان المصطفی، به دنبال ایجاد فضایی صمیمانه برای تبادل نظر، ارائه دیدگاه و همفکری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha