جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024

حوزه/ در ده سال گذشته ۳ هزار و ۷۶۶ کتاب در جامعه المصطفی تدوین و چاپ شده است که از این تعداد دو هزار و ۴۷ مورد، تألیف و یک هزار و ۷۲۹ مورد به عنوان ترجمه کتاب به زبان های مختلف به بیش از ۲۵ زبان در المصطفی بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین بی نیاز در نشستی خبری با أصحاب رسانه استان قم که با موضوع «نشست مطبوعاتی هفته پژوهش و دستاوردهای پژوهشی چهل ساله انقلاب اسلامی جامعه المصطفی» برگزار شد، اظهار داشت: هرساله هفته پژوهش بهانه ای می شود برای اینکه مراکز علمی، آموزشی و پژوهشی آثار خود را به جوامع علمی و اندیشمندان ارائه نمایند.

وی با بیان این مطلب که هفته پژوهش امسال دارای دو ویژگی است، ابراز داشت: امسال در چهل سالگی پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران قرار داشته که عدد چهل نشان دهنده بلوغ و کمال می باشد.

معاون پژوهش جامعه المصطفی خاطرنشان ساخت: با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به رهبری امام راحل و هدایت و رهبری حکیمانه رهبر انقلاب، دستاوردها، برکات و ثمرات فراوانی داشته که از جمله آن تأسیس مجموعه علمی-بین المللی و حوزوی جامعه المصطفی العالمیه است که قریب به 40 سال فعالیت دارد.

* تحصیل و دانش آموختگی بیش از ۱۰۰ هزار طلبه از ۱۳۶ کشور دنیا در جامعه المصطفی

حجت الاسلام والمسلمین بی نیاز تصریح کرد: قریب به یکصد هزار طلبه، عالم دین و فارغ التحصیل از 136 کشور در این نهاد علمی ارزشمند یا تحصیل کرده اند و یا در حال تحصیل می باشند که حدود 50 هزار نفر از آنان به کشورهای خود بازگشته و منشأ خیر و برکات برای مردم منطقه خود می باشند.

وی بیان داشت: بیش از یک هزار حوزه در حدود 80 کشور تحت اشراف جامعه المصطفی مشغول به فعالیت بوده و بیش از چهار هزار استاد و عضو هیأت علمی در این مراکز وابسته یا پیوسته مشغول پشتیبانی علمی می باشند.

معاون پژوهش المصطفی اظهار داشت: حدود 300 گروه علمی در تخصص های مختلف فعال بوده و قریب به 400 رشته در المصطفی از دوره تمهیدی تا دکتری راه اندازی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین بی نیاز ابراز داشت: بسیاری از دانش آموختگان المصطفی در سمت های بالای علمی، فرهنگی و مدیریتی در کشورهای مختلف از نماینده مجلس، استاندار، فرماندار، مدیران آموزش و پرورش، وزیر و معاون وزیر در حال فعالیت می باشند.

وی خاطرنشان ساخت: صدها مؤسسه فرهنگی و قرآنی از سوی دانش آموختگان المصطفی در حال فعالیت بوده و در عرصه های مختلف علمی و فرهنگی کار می کنند.

* تألیف ۳۷۶۶ کتاب در ده سال گذشته در المصطفی

معاون پژوهش المصطفی تصریح کرد: در ده سال گذشته 3 هزار و 766 کتاب در جامعه المصطفی تدوین و چاپ شده که از این تعداد دو هزار و 47 مورد، تألیف و یک هزار و 729 مورد به عنوان ترجمه کتاب به زبان های مختلف به بیش از 25 زبان در المصطفی بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین بی نیاز بیان داشت: در ده سال اخیر 9 هزار و 43 مقاله علمی، تخصصی، علمی ترویجی و علمی تخصصی به ثبت رسیده و مورد تأیید واقع شده است.

وی اظهار داشت: در جامعه المصطفی 98 مجله و نشریه در حال انتشار می باشد که برخی از آنان به شماره های 70 رسیده است.

معاون پژوهش المصطفی ابراز داشت: بیش از 120 همایش و جشنواره علمی-پژوهشی در ده سال اخیر در جامعه المصطفی در سطوح گوناگون برگزار شده که برخی از آنان قریب به یک هزار مقاله دریافت کرده است.

* برگزاری ۲۷۱۶ نشست علمی-پژوهشی

حجت الاسلام والمسلمین بی نیاز خاطرنشان ساخت: دو هزار و 716 نشست علمی-پژوهشی به زبان های مختلف و در کشورهای گوناگون در جامعه المصطفی برگزار شده و بسیاری از نشست ها منتشر شده و قابل استفاده می باشد.

وی تصریح کرد: برگزاری کرسی های نظریه پردازی، آزاد اندیشی، نقد و مناظره از دیگر کارها بوده که در مدت کوتاه، 19 کرسی در المصطفی برگزار شده و در حال حاضر بیش از یکصد طرح کرسی ها در کارگروه های تخصصی برنامه ریزی شده است.

معاون پژوهش المصطفی بیان داشت: 492 همکاری های مشترک علمی-پژوهشی با نهادهای دیگر در داخل جامعه المصطفی، در داخل ایران و خارج از کشور انجام شده که از جمله آن همکاری در نشست ها، گفتگوی ادیان و ... بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین بی نیاز اظهار داشت: 91 انجمن علمی دانش پژوهشی در سطوح و زبان های مختلف و در کشورهای گوناگون تأسیس شده که از جمله فعالیت های آنان صدور 47 مجله فصلنامه، ماهنامه و یا دو فصلنامه بوده است.

وی ابراز داشت: تا به امروز علاوه بر اساتید و اعضای هیأت علمی، بیش از 5800 محقق و پژوهشگر در رده های مختلف دسته بندی شده و این افراد توانسته پرونده خود را تشکیل دهند که تا به امروز 44 هزار اثر علمی از این تعداد طلبه ثبت و ارزیابی شده است.

معاون پژوهش المصطفی خاطرنشان ساخت: برای تقویت بعد پژوهشی پژوهشگران و برای مهارت افزایی آنان، کارگاه ها و دوره های مختلفی را در المصطفی برگزار کرده ایم که بیش از یک هزار و 300 کارگاه و دوره پژوهشی بوده است.

* وجود قریب به یک میلیون جلد کتاب در کتابخانه های المصطفی

حجت الاسلام والمسلمین بی نیاز تصریح کرد: در حال حاضر 61 کتابخانه در داخل و خارج از کشور با 941 هزار و 790 جلد کتاب از سوی المصطفی تأسیس شده و در اختیار طلاب و پژوهشگران قرار دارد.

وی بیان داشت: همچنین قریب به 50 فرصت مطالعاتی از کشورهای مختلف همچون آمریکا، کانادا، استرالیا و پژوهشگرانی از کشورهای اروپایی و آسیایی در ایران حضور یافته اند.

معاون پژوهش المصطفی اظهار داشت: به مناسبت هفته پژوهش، نمایشگاه جامع دستاوردهای پژوهشی المصطفی نیز از شنبه 24 آذر تا پنج شنبه در سالن قدس مجتمع امین المصطفی برگزار خواهد شد که 25 غرفه از واحدهای داخل و یک غرفه از واحدهای خارج از کشور در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

حجت الاسلام والمسلمین بی نیاز ابراز داشت: آثار، تألیفات و ترجمه های مرتبط با انقلاب اسلامی، امام راحل و مقام معظم رهبری به صورت ویژه در این نمایشگاه ارائه خواهد شد.

وی خاطرنشان ساخت: از دیگر برنامه ها، برگزاری شورای جامعه المصطفی در پژوهشگاه بین المللی المصطفاست که برای اطلاع رسانی از تولیدات و پژوهش های این پژوهشگاست.

 معاون پژوهش المصطفی تصریح کرد: تقدیر از مسئولان گروه های علمی، سردبیران مجلات برتر، اعضای هیأت علمی برتر و ... از دیگر برنامه های المصطفی در هفته پژوهش می باشد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha