پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ حجت الاسلام ثقفی مسئول بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی دومین گردهمایی نقشه راه انقلاب در مدرسه علمیه معصومیه

حوزه/ حجت الاسلام ثقفی، با اشاره به رویکرد کسانی که از غرب و آمریکا حمایت می کردند، ولی امروز شاهد نامردی آنها هستند یادآورشد: شما که عملا نتیجه نگرفتید بهترین کار را انتخاب کرده و به مسیر انقلابی بودن برگردید؛ روی سخن ما انقلابیونی هستند که به دلیل ضعف مبانی عقیدتی دچار کسالت شتاب زدگی شده اند.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام علی ثقفی، یکشنبه شب در دومین گردهمایی «نقشه راه انقلاب اسلامی» در سالن همایش های مدرسه علمیه معصومیه(س) قم، گفت: سه گام باقی مانده تا رسیدن به تمدن نوین اسلامی، سخنی تازه است.

مسئول بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی افزود: جا دارد که مجموعه های مختلفی در مورد مجموعه بیانات رهبر معظم انقلاب کار جدی داشته باشند؛ اگر شخصی به این نگاه مسلط شود متوجه می‌ شود که خود رهبری معظم نیز در همین چارچوب تحلیل می‌ کنند به همین دلیل مسأله بسیار گسترده است و موضوع هم یعنی سه گام باقی مانده مطالب بسیار زیادی دارد که باید مورد بحث و گفتگو قرار بگیرد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط امروز باید بحث خود را پیگیری کنیم، فشارهایی از بیرون و همچنین مسائلی از درون در ارتباط با انقلاب اسلامی وضعیت خاصی را ایجاد کرده که این وضعیت آثاری نیز داشته است.
مسئول بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی گفت: امروز برخی نسبت به اصل اهداف انقلاب اسلامی مردد شده اند؛ در این میان حتی عده ای به دلیل نرسیدن به بعضی از آنها به دنبال مقصر می گردند؛ البته برخی اعتراضات نیز از روی هدفگیری یا غفلت به سمت رهبری سوق داده می شود.

مسئول بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی گفت: رهبر معظم انقلاب همیشه به دنبال ترسیم میدان نبرد و آرایش گروه ها و جبهه ها هستند و نقش مهم و تاریخی ما را نیز همیشه به ما گوشزد می کنند؛ جهت گیری رهبری در سال 70 مورد توجه واقع نشد که ایشان می‌ توانند از خواص و نخبگان مطالبه داشته باشند؛ البته خواص و نخبگان در این زمینه غفلت های زیادی داشته اند.

حجت الاسلام والمسلمین ثقفی با ذکر این مطلب که مقام معظم رهبری به وظیفه حساس راهنمایی خود به خوبی عمل کرده و می کنند، افزود: در این میان باید ببنیم که مشکل از کجا است؛ باید ببنیم که خواص ما چه عملکردی داشتند که رهبری سال گذشته فرمودمند که هنوز در مرحله دولت اسلامی مانده ایم؛ خواص باید در آن مقطع به نشانی های غلط و اشتباه توجه می‌ کردند که نمونه آن دوران سازندگی بود.

وی گفت: آنها باید تفاوت بین حمایت های اصولی رهبری از کارگزاران با نقشه راه ایشان می‌ فهمیدند دقیقا همان چیزی که امروز نیز به درستی فهمیده نمی شود؛ اگر بخواهیم در آسیب شناسی وضع پیش آمده بحث کنیم، در حقیت ملازمت با رهبری باید از سوی خواص و نخبگان شکل می‌ گرفت که این اتفاق نیافتاد.

مسئول بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی اظهارکرد: سه جریان ملازمان، متقدمان و متأخران نیز در این جا به خوبی دیده می‌ شوند؛ پس از مشخص شدن میدان انقلاب اسلامی متأخران همپای رهبری حرکت نکردند؛ البته  این جریان محترم است ولی حال دویدن به سمت اهداف را ندارد؛ نکته مهم این است که اگر انقلاب پیش نرفت به این دلیل بود که این گروه همراهی نکردند و دیگران نیز همراهی نکردند.

وی خطاب به این گروه نیز گفت: شما پیران مجرب اگر خسته نیستید می‌ توانید جوانان را راهنمایی کنید ولی بدانید موتور پیش برنده انقلاب جوانان هستند و شما دیگر توان کشش واگن های انقلاب اسلامی را ندارید؛ باید بدانید که امروزه نسل جوان یا همان نسل گهواره ای امام راحل آماده فتح خرمشهرهای بسیاری هستند.

حجت الاسلام والمسلمین ثقفی اظهارکرد: انقلاب اسلامی در دهه هشتاد با فتنه آمیخته شد؛ نسل اول جوانان انقلاب اسلامی قیام کردند و انقلاب اسلامی در مرحله اول آغاز شد؛ 26 سال گذشت تا به این جوانان فرمودند ما در دولت مانده ایم، بنابراین در این حال این جوان است که می‌ تواند به کمک بیاید.

وی گفت: جای امیدواری زیاد است ولی کارهای زیادی لازم است، چراکه جریان های متأخران هنوز هم هستند که هرچه با آنها صحبت میکنید متوجه نظرات رهبری نمی شوند.

مسئول بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی با ذکر این مطلب که متقدمان گروه دوم این جریان است؛ این گروه می گویند که بیش از کارهایی که صورت گرفته نمی شود کاری انجام بداد و به عبارت دیگر از فتح خرمشهر ها مأیوس هستند؛ این گروه در زمان جنگ هم می گفتند که ما نمی توانیم قسمت هایی که عراق از ما گرفته است را نمی توانیم پس بگیریم؛ به همین دلیل از فتح ها مایوس بودند و می گفتند در بهترین حالت نباید سرزمینی رااز دست بدهیم.

این استاد حوزه بیان کرد: شهید بهشتی که فردی دانا و متفکر بود در سال 56 اعتقاد داشت که اگر تمام تلاش خود را به کار بگیریم می‌ توانیم بیست سال بعد انقلاب کنیم؛ همراه شدن بیش از 98 درصد حاضران برای رأی به انقلاب اسلامی یک تأسیس بنا توسط جمهور مردم برای تأسیس نظام اسلامی حقیقتا حرف کوچکی نبود.
وی با اشاره به آرایش های سیاسی ابتدای انقلاب گفت: جریان لیبرالیستی متکی به غرب معتقد بودند که باید رابطه معقول و محترمانه با غرب داشته باشیم و با نظام های قوی غربی مرتبط باشیم؛ آنها معتقد بودند که اگر انقلاب اسلامی کاری سخت بود، تشکیل نظام اسلامی سخت تر دو دولت اسلامی از هردوی آنها مشکل تر خواهد بود.

مسئول بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی بیان کرد: مدیر جریان دوم یعنی متقدمان کسانی بودند که می‌ گفتند باید برای پیشرفت سریع به سمت غرب میانبر بزنیم، این افراد هنوز هم هستند که برای رسیدن زودتر به اهداف غرب جو گیرمی‌ شوند که از مشروطه این جریان شروع شده و بعد از انقلاب نیز این ها کسانی هستند که با چرخش 180 درجه از سوسیالیست به سمت لیبرالیسم چرخیدند.

وی با ذکر این مطلب که تلاش زیادی برای القای مدرنیته اسلامی به ما شده است گفت: نمونه آن برجام زدگی در سیاست خارجی، اشراف زدگی در سیاست داخلی، سرمایه داری در اقتصاد و ابتذال زدگی در فرهنگ بود؛ در سه دوره سازندگی، اصلاحات و اعتدال ازخط قرمزها عبور شد و با غربی ها ارتباط تنگاتنگ برقرار شد.

وی با اشاره به رویکرد کسانی که از غرب و آمریکا حمایت می کردند، ولی امروز شاهد نامردی آنها هستند یادآورشد: شما که عملا نتیجه نگرفتید بهترین کار را انتخاب کرده و به مسیر انقلابی بودن برگردید؛ روی سخن ما انقلابیونی هستند که به دلیل ضعف مبانی عقیدتی دچار کسالت شتاب زدگی شده اند.

این محقق حوزوی با ذکر این مطلب که این گروه در میانه دهه 80 روی کار آمدند بیان کرد: افرادی که پرچم دولت اسلامی را از رهبری گرفتند و تنها دو سال نگاه داشتند و در بیابان بی آب و علف رها کردند، این ها تازه به چرخش های ایدئولوژی غرب جویان سنتی دهه هفتاد رسیده اند.
حجت الاسلام والمسلمین ثقفی اظهارکرد: این گروه به شدت دچار تغییر اندیشه شده اند، امام زمان این ها، اهل جنگ نیست و فقط از صلح حرف می‌ زند؛ آنها تصریح کردند که در هنگام ظهور خون ریزی وجود دارد که این امام زمان توهمی نهایتا با پاپ دست خواهد داد.

وی با بیان این که انقلاب اسلامی و حرف آن هیچگاه فرسوده نیست، گفت: حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی بسته بندی است که هنوز باز نشده است، فرسودگی برای انقلاب نیست بلکه برای روش هایی است که برای اداره کشور به کار رفته است.

مسئول بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی در پایان بیان کرد:  تمام این دولت ها باید پاسخگوی عملکرد خود باشند، ابراز داشت: این مجموعه کسانی که نسبت به جریان های عقب افتاده یا پیش گیری بر انقلاب، معتقدند که دیگر شعارهای انقلاب رنگ و بویی ندارد و نمی شود از آرمان ها حرف زد در نهایت می‌ گویند ما پیر و فرسوده شده ایم و دیگر کاری نمی شود کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha