جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام حسن رمضانی

حوزه/ عضو هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی گفت: رسیدن به اهداف خود در علوم عقلی از جمله فلسفه بدون حمایت بزرگان حوزه ممکن نیست و اگر از طرف بزرگان و مراجع حمایت داشته باشیم قطعا در این زمنیه موفق خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام و المسلمین حسن رمضانی پیش از ظهر امروز در نشست جایگاه علوم عقلی در حوزه های علمیه که در خبرگزاری رسا برگزار شد، اظهار داشت: طبق فرموده امام صادق(ع) استوانه اصلی انسانیت عقل است لذا اگر عقل از انسان گرفته شود دیگر انسانیت معنا ندارد.

وی  بیان کرد: گرچه علوم را بر دو قسم عقلی و نقلی تقسیم می کنیم اما تا از پایگاه عقلی دفاعیات ما اثبات نشوند در واقع ارزشی ندارد.

استاد علوم عقلی حوزه گفت: اگر احکام را به تکوینی و تشریعی تقسیم کنیم در عین حال تشریع ما هم باید برخاسته از تکریم باشد که در این صورت قابل پذیرش می باشد.

وی با بیان اینکه تعبد در برابر تعقل است افزود: مؤسس حوزه ایت الله حائری وقتی پرسیدند معقول خوانده اید جواب داد گرچه معقول نخوانده ایم و لی دارای عقل هستیم که این ناظر بر عقلانیت حوزه دارد.

حجت الاسلام و المسلمین رمضانی با اشاره به اینکه یک عقل غیر مرتب و یک عقل مرتب وجود دارد افزود: گاهی عقل ما عرفی است اما این کفایت نمی کند و  باید به این عقل را سامان بخشیم و نظم بدهیم.

وی عنوان کرد: ما در فضای فلسفه دنبال این گونه عقلانیت هستیم و با نظام استدلالی، برهانی و قیاسی قضایا را پیش می بریم و نتیجه مطلوب را به دست می آوریم.

بدون فلسفه حیات انسان ممکن نیست

عضو هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی با بیان اینکه فلسفه دنبال حق  و حقانیت است، ابراز کرد: باید اعتراف کرد که بدون فلسفه حیات انسان ممکن نیست و حیات حقیقی بدون علوم عقلی و منطقی ممکن نخواهد بود.

وی ادامه داد: در فضای کاربردی کردن فلسفه در سنت فلسفی که به علمی و نظری تقسیم می شود بزرگان در فلسفه عملی ملزم به کاربردی کردن آن بودند؛ در شرق فلسفه نظری را فربه کردند و غرب بیشتر به سمت عملی بودن آن رفتند چیزی که ما در حوزه کم تر به آن پرداخته ایم.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی افزود:  رسیدن به اهداف خود در علوم عقلی از جمله فلسفه بدون حمایت بزرگان حوزه ممکن نیست و اگر از طرف بزرگان و مراجع حمایت داشته باشیم قطعا در این زمنیه موفق خواهیم بود.

طلاب استعداد یابی شوند

وی توضیح داد: همانطور که طلاب برای حوزه گزینش می شوند لازم است تا در همان آغاز به استعداد شناسی آن ها هم اقدام کنیم؛ لذا با پرورش و تربیت ویژه و آفت زدایی و آسیب شناسی بسیاری مشکلات حل می شود.

این استاد حوزه تصریح کرد: بر اساس روایت، شرع ثمره ای است که بر درخت عقل می روید و پیامبراسلام(ص) را که به عنوان شارع مقدس مطرح است عقل کل می نامیم بنابراین اصل عقل است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha