جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام سید سعید لواسانی امام جمعه لواسان

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین لواسانی با اشاره به مفاسد فرهنگی و اقتصادی در لواسان به ویژه زمین خواری، تپه‌خواری و کوه‌خواری، گفت: در چند سال اخیر در جلسات متعددی که با مسئولین داشتیم، نسبت به خطری که منطقه را تهدید می‌کند، تذکر دادم و مطالبی را عرض کردم. اما بیشتر با توجیه مواجه شده‌ام!

خبرگزاری «حوزه»-  تهران / «مبارزه با فساد» از مسائل مهمی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان پرچمدار انقلاب اسلامی بارها و بارها نسبت به این موضوع، به مسئولین کشور تذکر داده‌اند. معظم له در ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۰ نیز فرمان هشت ماده‌‌ای درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی را به سران قوا ابلاغ کردند، البته این که سران قوا به این فرمان عمل کردند یا نکردند، بماند. حضرت آقا در تیر ماه سال 97 هم در دیدار مسئولین قوه قضائیه، به موضوع مبارزه‌ی قاطع و صریح با مفاسد و مفسدان اقتصادی پرداخته و فرمودند:«باید واضح و موثر در این مقوله ورود کنید و فعال باشید.»

 امام جمعه لواسان استان تهران، پس از ناامید شدن از مسئولان، مدتی است در راستای عمل به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب، برای مبارزه با فساد در لواسانات به پا خاسته و برخی مفاسد فرهنگی و اقتصادی به ویژه در حوزه زمین خواری، تپهخواری، کوهخواری و اشرافی گری مسئولان را افشا کرده و این اقدام بازتاب های بسیار خوبی در جامعه داشته است و البته هزینه هایی هم برای او.

او از مسئولان به شدت انتقاد می کند و می گوید: ‌هر جا که مسئولی بوده است، صحبت کردیم، یعنی هر جایی که مسئول این مسائل بوده، مثل منابع طبیعی، محیط زیست، جهاد کشاورزی، اداره آب، شهرداری، سازمان بازرسی، دوستان وزارت اطلاعات صحبت کردم. در چند سال اخیر در جلسات متعددی که با مسئولین داشتیم، نسبت به خطری که منطقه را تهدید میکند، تذکر دادم و مطالبی را عرض کردم. اما بیشتر با توجیه مواجه شدهام!

حجت الاسلام والمسلمین سید سعید لواسانی، امام جمعه لواسان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» به برنامه‌های خود در جهت فساد زدایی در لواسانات، پیگیری ها و نتایج این پیگیری ها در فساد زدایی، رسالت و وظیفه قوه قضائیه در این حوزه، واکنش مردم و مسئولان به فسادهای موجود در لواسانات و... پرداخته که حاصل این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

 

* چرا مبارزه با فساد در لواسانات را علنی و  اقدام به افشاگری کردید؟ در چه حوزههایی در  منطقه لواسان فساد وجود دارد؟

در چند سال اخیر در جلسات متعددی که با مسئولین داشتیم، نسبت به خطری که این منطقه را تهدید میکند، تذکر دادم و مطالبی را عرض کردم. با توجه به این که انقلاب بر مبنای عدالت است و اگر فساد وجود داشته باشد باید با آن برخورد کنیم، خطرها را عنوان کردهام، اما بیشتر با توجیه مواجه شدهام، لذا به این نتیجه رسیدم که این بحث در پشت درهای بسته به نتیجه نمیرسد.

اتفاقی هم که در لواسان و مناطق دیگر رخ داده، این است که یک طبقه نو کیسه و اشراف به منطقه لواسان آمدهاند و میخواهند در این منطقه امکاناتی را برای خود ایجاد کنند که برخی از اینها نامشروع است. من با بخش مشروع این امکانات کاری ندارم، اما بخش نامشروع آن، یعنی زمینخواری، تپهخواری، کوهخواری که فاجعه است و بار‌ها هم از طرف رهبر عزیز  به مسئولین تذکر داده شده است که با این مسئله جدی برخورد کنند.

70 درصد لواسان، رودبار، شمیرانات و.. محیط حفاظت شده است و هر گونه تجاوز به این منطقه موجب از بین رفتن محیط زیست خواهد شد، گذشته از آن، این امر حقیقتا خلاف عدالت است. از طرف دیگر ساخت و سازهای غیر مجاز است که برخی از آن در مناطقی است که ماهیت کشاورزی دارد، به طور مثال در روستاها و مناطق طبیعی است که نباید انجام بگیرد و با آنها برخورد جدی نمیشود و برخوردها فصلی و موسمی است.

مسئله ساخت و سازهای نامتعارف هم یکی از مسائل مهمی است که با آن مواجه هستیم. وقتی این مسائل شکل میگیرد، مسائل فرهنگی به وجود میآید. وقتی این طبقه اشرافی در این گونه مناطق زندگی میکنند، طبیعتا فساد اشرافیگری خود را در منطقه گسترش میدهد و مشکل ایجاد میکنند و من فکر میکنم که مسئله اصلی همانها است. اگر ما بتوانیم آنها را حل کنیم، مسائل بعدی ان شاءالله قابل حل است.

 

*مسئله مبارزه با فساد را از چه مراجع قانونی پیگیری کردید، آیا این پیگیریها به نتیجه رسیده است، اگر به نتیجه نرسیده دلیل آن چه بوده است؟

هر جا که مسئولی بوده است، ما صحبت کردیم؛ یعنی هر جایی که مسئول این مسائل بوده، مثل، منابع طبیعی، محیط زیست، جهاد کشاورزی، اداره آب، شهرداری، سازمان بازرسی، با مراجع قضایی صحبت کردیم، با دوستان وزارت اطلاعات صحبت کردم. با هر جایی که لازم بوده، من صحبت کردم. در جاهایی به نتیجه رسیدیم، سازمان بازرسی ورود بسیار مسئولانهای در این قضیه داشت و هنوز هم پیگیری میکند و خیلی خوب ورود داشته است. برخی از مراجع دیگر هم خوب ورود کردهاند، اما به نظر من این ورود ناقص بوده است، به همین دلیل فکر میکنم که نیاز است که آگاهسازی شود و با این پدیده به طور جدیتر برخورد شود. عرض بنده این است که سرمان را مثل کبک زیر برف نکنیم.

 

*وظیفه قوه قضاییه در این زمینه چیست؟

قوه قضاییه در حقیقت آخرین جایی است که باید وارد شود، یعنی کارهای اولیه را مراجع دولتی و عمومی که مسئولیت مستقیم دارند باید انجام بدهند، مثلا در ارتباط با زمینخواری، اگر منابع طبیعی خیلی محکم و قاطع بایستد، مسئله هیچ وقت به قوه قضاییه نمیرسد. یا اگر جهاد کشاورزی، شهرداری و سازمانهای مربوطه دیگر وظیفه خود را درست انجام بدهند، مسئله به قوه قضاییه کشیده نخواهد شد، بنابراین قوه قضاییه در مراحل اولیه ورود ندارد، اما از دو جهت میتواند وارد شود، یکی به عنوان مدعی العموم در چنین اتفاقات نامناسبی وارد شود و بررسی کند که در جاهایی هم که وارد شده نتیجه مثبت بوده است. از جهت دیگر، اگر پروندهای در قوه قضاییه مطرح میشود، باید با سرعت، قاطعیت و شفافیت برخورد کند که سبب شود متخلفین از کار خود بترسند.

 

*در خصوص مبارزه با فساد، قطعا مخالفان و موافقانی وجود دارد، در لواسانات شما با چه موافق و مخالفانی مواجه هستید و برخورد و واکنش مردم و مسئولین چگونه بوده است؟

بله همین طور است. موافقان بیشتر در این جهت بودند که این بحث به صورت جدی و شفاف مطرح شده است.

مبنای حرکت بنده، حرکت انقلاب اسلامی است، یعنی من معتقدم که انقلاب اسلامی اهدافی داشته است و در چهل سالگی آن دیگر باید به سراغ این اهداف برویم. برخی از این اهداف پیاده شده است، برخی از آن باید پیاده شود و انقلاب اسلامی به عنوان یک جریان پیشتاز باید به اهداف خود برسد که مهمترین هدفی که اکنون باید به آن برسد، دولت اسلامی است. دولت اسلامی فقط قوه مجریه نیست، تمام ارکان حکومت باید اسلامی باشد که طبیعتا به جامعه اسلامی برسیم، لذا مقدمه این امر تحقق عدالت است و مقدمه آن هم مبارزه با فساد است. وقتی با این مبنا وارد عمل میشویم، انقلابیها و نیروهای متدین خیلی خوشحال میشوند.

 برخی از دوستان هم از این جهت نگران هستند که این کار موجب سیاهنمایی نشود که خدای ناکرده ضد انقلاب از آن استفاده کند که من به این دوستان عرض کردم که ما نمیتوانیم مثل کبک سرمان را زیر برف کنیم. باید با موضع انقلابی با این پدیده مبارزه کنیم و نه تنها سیاهنمایی نیست، بلکه نشاندهنده قدرت، کارایی و توان انقلاب اسلامی است که بعد از چهل سال هنوز شعارهای اولیه آن زنده و پویا است. برخی هم از این جهت که برای خود حاشیه امنی درست کرده بودند، نگران هستند و مخالفت میکنند. به طور کلی من برایند مخالف و موافق را این گونه درک میکنم که اکثریت مردم که من میبینم واقعا از این بابت خوشحال هستند. از مسئولان هم کسانی که سلامت هستند و برای مردم کار میکنند، نگاه مثبتی داشتند، البته برخی هم مخالف هستند.

 

*در راستای اقدامات ارزشمند شما، رسالت حوزههای علمیه، روحانیت و خبرگزاری حوزه به عنوان رسانه رسمی حوزههای علمیه کشور چیست؟

این سؤال بسیار خوبی است. نخست که من از علما و فضلا خواهش میکنم که مبانی بحث عدالت، فساد، شفافیت، تفاوت شفافیت و تجسس را در بحثهای جدی علمی حل کنند. ما بحث عدالت علی الارض و فساد علی الارض داریم که باید جدی در خصوص آن بحث کنیم و مصادیق و عوامل آن را مشخص کنیم، بنابراین به نظر من علما یک کار جدی را در درسهای خارج خود شروع کنند. به تعبیر امام(ره) روحانیت طبیب است و باید پیشگام باشد.

عرض من این است که روحانیت در انقلاب اسلامی پیشگام بود، در جاهای دیگری هم پیشگام است، در این جا هم باید پیشگام باشد، اگر روحانیت سکوت کند، به نظر من به آرمانهای حضرت امام(ره) و رهبری خیانت کرده است.

خبرگزاری حوزه هم باید در بحث عدالت و مبارزه با فساد پیشگام باشد از این جهت که حوزه وظیفه اساسی در این مسئله دارد و خبرگزاری حوزه، آقایان علما و فضلا را آگاه کند که ما باید در این جهت پیشگام باشیم و مطمئن باشیم که با توجه به قدرت و قوت انقلاب اسلامی، اگر ما پیشگام باشیم، قطعا خدای متعال ما را به نتیجه مطلوب خواهد رساند.

 

*نکته پایانی

 ما در جبههای کار انجام میدهیم که فرمانده آن امام خامنهای است. من همیشه به دوستان عرض میکنم که حضرت امام(ره) در دفاع مقدس که با صلابت وارد شدند، نیروهای بسیجی پشت سر ایشان بودند. اکنون هم نیروهای متدین نه تنها در این خصوص بلکه در مسائل مختلف باید پشت سر رهبری بایستند.

گفت‌وگو: ناصر مؤمنیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حمید IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
    1 0
    سلام