جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام هاجری

حوزه/ انجمن علمی دنبال کارهایی است که در حوزه های علمیه روی زمین مانده و کسی هم دنبال آن نرفته است. خصوصیات این کار کم هزینه بودن و عدم نیاز به ساختار و نیرو است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین عبدالرسول هاجری امروز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه تخصصی گفتمان انقلاب اسلامی که در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی درسال 57  مسایل و چالش های بسیاری در عرصه های مختلف معرفتی و اجرایی فرا روی جامعه دینی و علمی کشور قرارگرفته است.

دبیر انجمن های علمی حوزه های علمیه افزود: آرمانهای انقلاب اسلامی و مواضع بین المللی رهبران آن درباره برتری اسلام و آموزه های حیاتی بر مکاتب بشر و الگوهای رایج، موجب شد موجی از مسائل و چالش های معرفتی وتئوریک از سراسر جهان متوجه انقلاب اسلامی شود.

وی عنوان کرد: در همین رابطه مراکز و مؤسسات عالی حوزه و دانشگاه در طول چهار دهه تلاش کردند برای مسائل پیش رو و فزاینده، پاسخ هایی علمی و روشمند و راهکارهایی گره گشا مبتنی بر آموز های دینی و حیاتی ارائه نمایند.

این پژوهشگر ادامه داد: در این میان حوزه‌های عملیه از دهه اول پیروزی انقلاب اسلامی برای پاسخ گویی به نیازهای معرفتی و فزاینده جامعه دینی و نظام درابعاد فردی و اجتماعی و ... به تربیت تخصصی طلاب متناسب با نیازهای کشور پرداختند.

این محقق افزود: نسل نوی طلاب که با پیروزی انقلاب اسلامی جذب حوزه های علمیه و با آغاز جنگ تحمیلی وارد صحنه نبرد حق علیه باطل شدند، با پایان جنگ برای دفاع و پاسخ گویی علمی و روشمند و در عین حال روز آمد به مسائل و چالش های معرفتی پیش روی اسلام و انقلاب اسلام، میدان های جدیدی را در علم پژوهش باز کردند و وارد عرصه های تخصصی علوم انسانی و اسلامی شدند.

حجت الاسلام والمسلمین هاجری گفت: ورود گسترده و هدفمند حوزه و روحانیت در رشته های تخصصی علوم انسانی اسلامی دستاوردهای زیادی داشته، ولی آنقدر که برای تحقیق و تولید آثار هزینه شده برای گفتمان سازی ومعرفی روشمند آنها به مجامع علمی داخل و خارج کشور تلاش نشده است.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه علمیه قم  گفت: به  همین منظور در جهت معرفی روشمند و مستمر آثار فاخر برگزیده عالمان دین به مجامع علمی داخل وخارج کشور ونیز فراهم آوردن زمینه های متناسب برای نظریه پردازی،تولید دانش، نقد عالمانه وگفتمان سازی ،دبیرخانه شورای راهبردی نظریه پردازی گفتمان سازی با همکاری دبیرخانه انجمن های، طرح گفتمان عملی انقلاب اسلامی را در عرصه علوم انسانی واسلامی آغاز کرد.

وی با اشاره به عناصر این طرح بیان داشت: از جلمه این عناصر، شناسایی و انتخاب مستمر و روشمند آثار برگزیده و برتر علوم انسانی، معرفی مستمر و تدریجی آثار منتخب درمجموعه کتاب شناخت گفتمان علمی انقلاب اسلامی است که تا کنون بالغ بر 30 جلد از این مجموع در 15 هزار صفحه آماده سازی و تدوین شده وهرساله به تعداد مجلدات و صفحات افزوده می شود.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه ادمه داد: عنصر دیگر آن راه اندازی سامانه نرم افزاری کتاب شناخت برای تسهیل وتسریع در دسترسی محققان و دانش پژوهان است، این سامانه ضمن معرفی آثار برگزیده و برتر و منتخب در حوزه علوم انسانی اسلامی اطلاعات تفصیلی در مورد مولف را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهد.

این محقق ابراز داشت: برگزاری نشست های تخصصی در مراکز عملی و دینی کشور با محوریت آثار برگزیده و برتر نیز ازدیگر اهداف است.

حجت الاسلام والمسلمین هاجری گفت: انجمن علمی دنبال کارهایی است که در حوزه های علمیه روی زمین مانده  و کسی هم دنبال آن نرفته، خصوصیات این کار کم هزینه بودن و عدم نیاز به ساختار و نیرو است.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha