جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
لبنان

حوزه/ با وجود تلاش های آمریکایی _ صهیونیستی برای منزوی کردن حزب الله لبنان و قرار دادن این حزب در لیست تروریستی؛ مقامات سیاسی لبنانی دست رّد بر سینه وزیر خارجه آمریکا زدند و وی دست خالی از لبنان بیرون رفت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، پامپئو روز سه‌شنبه ۲۸ اسفند راهی غرب آسیا شد. وزیر خارجه ایالات متحده در این سفر منطقه‌ای خود ابتدا وارد کویت و فلسطین اشغالی شد و سپس روز جمعه به بیروت رفت.

در انتخابات پارلمانی که -در ماه می 2018 – برگزار شد حزب‌الله و متحدان وی در آن پیروز شدند. «سالم زهران» تحلیلگر سیاسی لبنانی در همین راستا گفت، دولت جدید وارد تاریخ حزب‌الله شد، زیرا تغییری قابل ذکر و اولین گام در مسیری طولانی است و من معتقدم حزب الله به نفوذ خود در دولت لبنان خواهد افزود.

تحول مذکور به این خاطر روی داد که حزب‌الله پس از اتمام تقریبی نبردهای نظامی در سوریه، مازاد قدرت را در اختیار دارد. افزایش قدرت حزب الله در لبنان، انعکاس نفوذ رو به رشد ایران در محوری است که از تهران تا بغداد و حتی دمشق کشیده شده است و سعودی و اسرائیل با آن (محور مقاومت) مقابله می‌کنند.

بعد از موفقیت چشمگیر حزب الله لبنان در انتخابات پارلمانی این کشور و به دست آوردن کرسی مهمی در دولت یعنی وزارتی که مهم‌ترین وزارت در لبنان از حیث بودجه است یعنی  وزارت بهداشت این کشور، این اولین باری است که حزب‌الله وزارتخانه‌ای را در اختیار گرفت که بودجه‌ای بالا دارد و همین امر کشورهای غربی و آمریکا را نسبت به این جایگاه مهم در لبنان نگران کرد از این رو برای جلوگیری از قدرت رو به رشد حزب الله لبنان در این کشور و به تبع آن در منطقه مقامات آمریکایی به دنبال تلاش هایی برای ضعیف کردن نقش این حزب مقاومت بر آمدند.

به عقیده کارشناسان، پررنگ شدن نقش حزب‌الله در دولت وحدت ملی جدید افزایش تمایل این جنبش در شکل‌دهی امور دولتی و ایجاد نفوذ نظامی بی‌سابقه را نشان می‌دهد؛ قدرتی -نظامی- که این جنبش در سوریه و در راستای کمک به برگرداندن ورق جنگ به نفع بشار اسد به دست آورد.

و امروز حزب الله لبنان با غلبه بر اختلافات سیاسی که به تحریک محور سعودی و غربی در لبنان بوجود آمده بود موفق به ایجاد وحدت سیاسی در این کشور استراتژیک شد.

تلاش های بی ثمر آمریکایی برای انزواری حزب الله لبنان

بعد از آنکه آمریکا حزب الله لبنان را در لیست گروه های تروریستی قرار داد، وزیر خارجه آمریکا پامپئو در راستای سفرهای منطقه ای خود به غرب آسیا وارد لبنان شد تا بتواند به زعم خود جایگاه حزب الله لبنان را در این کشور بین مقامات بلندپایه سیاسی لبنان تضعیف کند.

«جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان روز جمعه در نشست خبری مشترک با «مایک پامپئو» همتای آمریکایی خود تاکید کرد که حزب الله یک حزب لبنانی است و نه تروریستی. این درحالی است که در همان جلسه وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که «حزب الله بیش از ۳۰ سال است که مانع تحقق آرمان‌های ملت لبنان شده است». در ادامه دیدارهای وزیر خارجه آمریکا با مقامات لبنانی وزیر خارجه آمریکا مجبور شد برای دیدار با رییس جمهور لبنانی دقایقی در کاخ بعبدا بیروت منتظر ماند که برخی از رسانه ها از این اقدام به عنوان استقبال سرد میشل عون از پامپئو نام بردند.

میشل عون عصر جمعه در دیدار با مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد: حزب الله لبنان در پارلمان و دولت حضور دارد. وی که در پاسخ به برخی اظهارات وزیر خارجه آمریکا علیه حزب الله سخن می گفت، افزود، حزب الله لبنان برخاسته از یک پایگاه مردمی است که در خاک خود و روستاهای خود زندگی می کند و یکی از مذاهب اساسی لبنان را نمایندگی می کند.

فادی علامه نماینده پارلمان لبنان نیز در تحلیل سفر پامپئو به این کشور و به ویژه آنچه مربوط به حزب الله می شود گفت پامپئو باید خود بداند که لبنان کشوری دموکراتیک است و حزب الله یکی از گروه های سیاسی در این کشور به شمار می رود.

دفتر پارلمان لبنان در ادامه دیدار های وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که در این مذاکرات نبیه بری، به تحریم‌های آمریکا علیه حزب الله و پیامدهای منفی آن بر لبنان و مردم این کشور اشاره کرد و اینکه حزب الله حزب لبنانی است که در پارلمان و دولت حضور دارد و مقاومت حزب الله و مردم لبنان به سبب اشغالگری مستمر اسرائیل در اراضی لبنان است.

لبنانی ها که همواره شاهد فتنه آمریکایی صهیونیستی که 15 سال در قالب جنگ داخلی دامن آنها را گرفت بودند امروز با هوشیاری پروژه اختلاف افکنی آمریکایی را با شکست روبرو کردند. و با حفاظت از وحدت ملی خود و توجه به ارتش و حزب الله لبنان و حمایت از مقاومتی که همچون سپر نگهدارنده از آنها در مقابله با دشمن صهیونیستی است دست رد بر سینه آمریکایی ها زدند.

به نظر می رسد با ادعاهای هر روزه اسراییل و تجاوزگری های روبه گسترش این رژیم جعلی در منطقه و حمایت های کم سابقه آمریکا از این رژیم همچون اعلامیه در خصوص پیوستن بلندی های اشغالی جولان در خاک سوریه به رژیم اشغالگر صهیونیستی لبنانی ها قدر تلاش های حزب الله لبنان در دفاع از مرزهای کشورشان و تامین امنیت منطقه ای خود را نیک می دانند.از این رو اکثرمقامات سیاسی لبنان حمایت از حزب الله لبنان را در مقابل ادعاهای وزیر خارجه آمریکا در دستور کار خود قرار دادند.

از این رو رییس جمهور لبنان میشل عون و وزیر خارجه جبران باسیل و رییس مجلس نمایندگان لبنان نبیه بری شایسته تقدیر و احترام هستند چرا که آنها تحت فشارهای سیاسی آمریکا برای تحریم حزب الله لبنان قرار نگرفتند و همگی از حزب الله لبنان حزبی که از اساسی ترین ارکان امنیت و ثبات لبنان است حمایت جانانه و قاطع کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha